Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Shinet opp igjen syklene mine her om dagen.

 

Ikke store jobben. Bare en dyprens av overflater, smøre/fette opp igjen drev, ledd og lignende samt vokset de opp igjen.

 

I år tenkte jeg skulle prøve Lahega banana wax 33E. Produktet holder ihvertfall ord med at det ikke etterlater voksrester på plast og lignende.

 

20180524_210152.jpg

 

20180524_210238.jpg

 

20180524_210437.jpg

 

20180524_210445.jpg

Endret av Hansien
  • Liker 3
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 6 år senere...
Skrevet

Gammel tråd dette, men jeg åpner den opp med et spørsmål som trolig ikke er stilt før i tråden. 

Biltema har slike vanndunker på 10 liter, beregnet for ja.... vann. 

Er det noe i veien for at man kan lagre PH nøytral såpe på denne dunken? Rettere sagt Koch Chemie GSF (Gentle Snow Foam)?

Eller evt. Petrokjemisk avfetting?

Hvis nei på en eller begge spørsmålene... hva er det egentlig som kan skje? Etser det hull i dunken? Eller snakker vi bare om at feks. pakningen i korken blir ødelagt på sikt? 

Dunkene skal uansett ikke brukes komersielt og kun hjemme i egen garasje. 

Skrevet
7 hours ago, Bjerknez said:

Gammel tråd dette, men jeg åpner den opp med et spørsmål som trolig ikke er stilt før i tråden. 

Biltema har slike vanndunker på 10 liter, beregnet for ja.... vann. 

Er det noe i veien for at man kan lagre PH nøytral såpe på denne dunken? Rettere sagt Koch Chemie GSF (Gentle Snow Foam)?

Eller evt. Petrokjemisk avfetting?

Hvis nei på en eller begge spørsmålene... hva er det egentlig som kan skje? Etser det hull i dunken? Eller snakker vi bare om at feks. pakningen i korken blir ødelagt på sikt? 

Dunkene skal uansett ikke brukes komersielt og kun hjemme i egen garasje. 

Vanskelig å si sikkert uten å vite hva de er lagd av. Typiske matrialer er PE, PET eller PP. Det finnes oversikter over kompatabilitet som f.eks her: https://www.plasticsintl.com/chemical-resistance-chart/

Så finner du sikkerhetsdatabladet for det du skal ha i for å se etter problemstoffer. F.eks inneholder det du lister opp svovelsyre. 

Så om du finner ut hva matrialet er (se merking på tanken) og hva du skal lagre der kan du verifisere. Jeg vil neppe tro det skal være et problem. F.eks svovelsyre er ikke et problem for PE, PP eller PET i lave konsentrasjoner. 

Husk å merke tankene riktig. 

Pakningen må du vurdere for seg. Mange gummilignende matrialer kan ha mindre toleranse.

Personlig hadde jeg vel foretrukket å beholde kjemikalier på orginalembalasje som alt er ferdig merket og testet. 

Skrevet

Ang bilpleie. Siste bilene mine har altid startet med å ruste mellom bakfanger og bakskjerm. Sikkert pga sand og skitt som lgger mellom og jobber seg gjennom lakken. Noen som har tips her. Ser at det gjelder mangen biltyper

Skrevet
Trestein skrev (22 minutter siden):

Ang bilpleie. Siste bilene mine har altid startet med å ruste mellom bakfanger og bakskjerm. Sikkert pga sand og skitt som lgger mellom og jobber seg gjennom lakken. Noen som har tips her. Ser at det gjelder mangen biltyper

Er nok trolig svevestøv som aldri har blitt fjernet som har grodd seg fast og begynt å tære gjennom lakken. Det er derfor man bør bruke en flyerustfjerner inni mellom. Nå kan jo rusten komme unnenifra også av flere grunner, men en dårlig vedlikeholdt bil ruster generelt fortere enn en bil som gåhar blitt tatt vare på. 

Skrevet
sverreb skrev (1 time siden):

Vanskelig å si sikkert uten å vite hva de er lagd av. Typiske matrialer er PE, PET eller PP. Det finnes oversikter over kompatabilitet som f.eks her: https://www.plasticsintl.com/chemical-resistance-chart/

Så finner du sikkerhetsdatabladet for det du skal ha i for å se etter problemstoffer. F.eks inneholder det du lister opp svovelsyre. 

Så om du finner ut hva matrialet er (se merking på tanken) og hva du skal lagre der kan du verifisere. Jeg vil neppe tro det skal være et problem. F.eks svovelsyre er ikke et problem for PE, PP eller PET i lave konsentrasjoner. 

Husk å merke tankene riktig. 

Pakningen må du vurdere for seg. Mange gummilignende matrialer kan ha mindre toleranse.

Personlig hadde jeg vel foretrukket å beholde kjemikalier på orginalembalasje som alt er ferdig merket og testet. 

Grunnen til at jeg vil helle dem over på en annen kanne er fordi jegbhar to 5-litere av såpe og to 5-litere av petro kjemisk avfetting på kanner med skrukork. Jeg vil gjerne helle de to 5-literne over på en 10 liter da jeg allerede har slike tappekraner som passer 10 liter kannene. 
 

PH nøytral såpe vil jeg vel tro går bra, men petrokjemi kan jo regelrett spise seg gjennom plasten. Selv om det er lite trolig skal sies. Ikke noen absolutt krise om de 10 literne renner ut i garasjen. Men jeg ønsker jo ikke å gjlre dette for enhver pris selvsagt. 

Skrevet
1 hour ago, Bjerknez said:

Grunnen til at jeg vil helle dem over på en annen kanne er fordi jegbhar to 5-litere av såpe og to 5-litere av petro kjemisk avfetting på kanner med skrukork. Jeg vil gjerne helle de to 5-literne over på en 10 liter da jeg allerede har slike tappekraner som passer 10 liter kannene. 
 

PH nøytral såpe vil jeg vel tro går bra, men petrokjemi kan jo regelrett spise seg gjennom plasten. Selv om det er lite trolig skal sies. Ikke noen absolutt krise om de 10 literne renner ut i garasjen. Men jeg ønsker jo ikke å gjlre dette for enhver pris selvsagt. 

'Petrokjemi' kan jo være nesten alt av organiske forbindelser. Er vel et eller annet organisk løsemiddel, og neppe av de mest agressive siden de får selge det over disk. Kikker du i sikkerhetsdatabladet så kan du finne hva som er der. Du kan jo også sammenligne merkingen av kannen det kom i. Se etter denne merkingen (Gjerne senket ned i plasten på undersiden) : plastic-recycling-symbols-guide-vector-template-seven-displayed-each-triangular-arrow-symbol-number-inside-412703391.webp.b964812377c4ba6b4389771d9e841001.webp

Bruker du en kanne i samme plasttype er du temmelig trygg.

Skrevet
3 hours ago, Trestein said:

ruste mellom bakfanger og bakskjerm

Dette er et typisk problem på bmw e46 blant annet. Jeg tror det er pga måten design og oppbygning er på med veldig små sprekker mellom paneler. Dermed blir det gnissing når det rister mens man kjører etc. Kanskje du kan blåse rent med trykkluft mens du vasker, kan evt bruke avfetting og detalingkost langs sprekkene først før du spyler rent og deretter blåser med luft. Et annet tips er vel å spraye på en liten dash fluidfilm eller noe slikt som smøres utover i sprekken. Da slites lakken mindre ved gnissing og man har samtidig beskyttet metallet hvis lakken skulle bli slitt bort. 

Skrevet
kremt skrev (45 minutter siden):

Dette er et typisk problem på bmw e46 blant annet. Jeg tror det er pga måten design og oppbygning er på med veldig små sprekker mellom paneler. Dermed blir det gnissing når det rister mens man kjører etc. Kanskje du kan blåse rent med trykkluft mens du vasker, kan evt bruke avfetting og detalingkost langs sprekkene først før du spyler rent og deretter blåser med luft. Et annet tips er vel å spraye på en liten dash fluidfilm eller noe slikt som smøres utover i sprekken. Da slites lakken mindre ved gnissing og man har samtidig beskyttet metallet hvis lakken skulle bli slitt bort. 

Har sett fenomenet på alt fra skodaer til BMW og ikke minst e46. Jeg har fått det på flere av mine biler 

Sand og grus er en ting men det står en karroseriskrue opp gjennom metallet i baksjermen. Den er skrudd fra støtfanger og opp. Den står i en plasthylse men over tid gnisser plasthylsen og rusten starter ofte der. Har tenk i de baner du skisserer og muligens fjerne skruen og forsegle hullet og heller lime fast fangeren der. Nå har jeg to rimelig nye biler men er det noe jeg kan gjøre nå for å hindre rust der om 10år så gjør jeg det

Skrevet
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

I dag bestillte jeg meg en 5-liter med Koch Chemie Vorreiniger B for å teste denne :) 

Spennende. Ikke så mye erfaring med Koch produkter enda selv. 

Noen som har noe erfaring med bilvask av matt lakk forresten? Jeg trenger litt tips. Uvant å ikke kunne polere eller jobbe for å få frem glansen og dybden i lakken som på vanlig lakk 😅

Skrevet

Koch Chemie er vel det merke jeg vet om som har den største bredden av produkter hvor dme er meget godt kjent for forvask og såpeproduktene sine. Men dem har også en rekke andre gullkorn i sortimentet som jeg har testet sm er skikkelig bra. 

Bilt Hamber er også veldig gode på forvask, men dem har ikke like god bredde av produkter. 

Vedlikehold av matt lakk er pain in the ass spør du meg. Får du riper så kan man ikke fjerne disse uten omlakkering. Du må mer eller mindre leve med dem. Matt lakk kan være pent og se på, men ingen andre fordeler mener jeg. 

Bruk midler som ikke tilfører glans. Man får kjøpt egne produkter for matt lakk. :)

  • Liker 1
Skrevet

Husk å kjøp bilshampo som ikke tilfører glans. De typiske "Wash an wax" sjampoene må du styre unna. Du ødelegger ikke lakken, men den vil trolig gjøre overflaten bittelitt blankere. 

Bruk såpe uten slike tilsetninger. Beskyttelsen og eller glansen slike såper gir er uansett ganske fraværende. 

En god sjampo som ikke legger igjen beskyttelse eller glans finnes det mange av, men personlig har jeg sansen for Koch Chemie GSF (Gentle Snow Foam). 

Skal du beskytte lakken, så må du igjen finne produkter beregnet for matt lakk som ikke legger igjen glans. er er nok utvalget noe dårligere, men det finnes nok. 

Hadde jeg hatt en bil med matt lakk, ville jeg foliert den med en folie som ikke ga noe ekstra glans.  

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Bjerknez skrev (29 minutter siden):

Husk å kjøp bilshampo som ikke tilfører glans. De typiske "Wash an wax" sjampoene må du styre unna. Du ødelegger ikke lakken, men den vil trolig gjøre overflaten bittelitt blankere. 

Bruk såpe uten slike tilsetninger. Beskyttelsen og eller glansen slike såper gir er uansett ganske fraværende. 

En god sjampo som ikke legger igjen beskyttelse eller glans finnes det mange av, men personlig har jeg sansen for Koch Chemie GSF (Gentle Snow Foam). 

Skal du beskytte lakken, så må du igjen finne produkter beregnet for matt lakk som ikke legger igjen glans. er er nok utvalget noe dårligere, men det finnes nok. 

Hadde jeg hatt en bil med matt lakk, ville jeg foliert den med en folie som ikke ga noe ekstra glans.  

Takk for gode tips! Jeg skal foliere den på skadeutsatte områder i alle fall, ingen tvil om det. Og ser den. Skal sjekke litt ut av utvalget til Koch og på sjampoer som ikke gir glans. Liker bilpleie generelt men har kun jobbet med vanlig lakk og ikke matt, så skal bli spennende også kjenner jeg 😁 Så ser den jo sykt fin ut og skiller seg greit ut fra mengden kan du si. 

Skrevet

Fint oppsett @Bjerknez (ref. https://www.diskusjon.no/topic/1938799-hvilken-såpe-til-bilvaskbest-plass-å-kjøpe-slikt/page/3/#findComment-27487005 ).

Har du opplevd at ventiler eller pakninger i kannene blir ødelagt av å stå med produkt i over lengre tid? Er du nøgd med Work Stuff-kannene? Eg har så langt fire KC-kanner som ikkje har bydd på noko problem så langt. Skulle gjerne hatt ei større kanne for å påføre forvask. Sjølv med lågtrykkskannene blir det ein del pumping og spruting.

Eg merka fort at det å ha ting klart fører til hyppigare og raskare vask. Har ikkje hatt det så langt, men flytter snart i nytt hus, og der skal det opp HT-slange på trommel så eg slepp dra fram og snurre ut slangen på HT-vaskaren kvar gang. Det er for øvrig ein fabelaktig god Kränzle.

Då blir det òg hyller for kannene og alt på sin plass. Får ei lita isolert bu ved garasjen som har plussgrader gjennom vinteren.

Det eg kanskje saknar mest mtp. bilvask er lakkforsegling på bilane. Dei blir oftare skitne og tar lengre tid å vaske utan, men det vart ikkje prioritert. Eg brukte heller pengane på vaskeutstyr.

Skrevet
Zeph skrev (21 minutter siden):

Fint oppsett @Bjerknez (ref. https://www.diskusjon.no/topic/1938799-hvilken-såpe-til-bilvaskbest-plass-å-kjøpe-slikt/page/3/#findComment-27487005 ).

Har du opplevd at ventiler eller pakninger i kannene blir ødelagt av å stå med produkt i over lengre tid? Er du nøgd med Work Stuff-kannene? Eg har så langt fire KC-kanner som ikkje har bydd på noko problem så langt. Skulle gjerne hatt ei større kanne for å påføre forvask. Sjølv med lågtrykkskannene blir det ein del pumping og spruting.

Eg merka fort at det å ha ting klart fører til hyppigare og raskare vask. Har ikkje hatt det så langt, men flytter snart i nytt hus, og der skal det opp HT-slange på trommel så eg slepp dra fram og snurre ut slangen på HT-vaskaren kvar gang. Det er for øvrig ein fabelaktig god Kränzle.

Då blir det òg hyller for kannene og alt på sin plass. Får ei lita isolert bu ved garasjen som har plussgrader gjennom vinteren.

Det eg kanskje saknar mest mtp. bilvask er lakkforsegling på bilane. Dei blir oftare skitne og tar lengre tid å vaske utan, men det vart ikkje prioritert. Eg brukte heller pengane på vaskeutstyr.

Har ikke hatt kannene lenge nok til at jeg har erfart det med pakninger som ryker. Man får uansett kjøpt nye korker på Biltema så det tar jeg helt med ro :) 

Disse work stuff flaskene er veldig gode. Hvor lenge dem varer vet jeg ikke. Har kun hatt dem i to uker, hehe. Men dette er uansett forbruksvare. Dem koster ikke stort å jeg kjøpte noen ekstra så jeg har også. 

Jeg gidder ikke bruke mange hundre kroner på slike flasker. Dem ryker etter hvert alle sammen uansett. 

Med nytt hus og oppvarmet garasje blir det jo bare gull og vaske bil :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...