Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Buffer er greit, det har eg. Det er meir verdiar som kanskje kan bli brukt til bustad i framtida. I utgangspunktet hadde eg ein plan om å la sparepengane stå i fondet og heller ha høgare lån.

 

Men dette blir kanskje litt off topic. Plasserer neppe pengar til korttidssparing i fond.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Er ganske ny i fondsgamet, så jeg tar sjansen på at noen kloke sjeler kan hjelpe meg her.

 

Har tenkt til å investere rundt 5000 kr i måneden i løpet av 10 år, for å bygge meg sakte meg sikkert inn i fond. Har en zerokonto hos nordnet, og det gir meg valgmuligheten jeg vil ha slik at jeg kan sjonglere med fondene i løpet av de 10 årene og ikke skatte av overskuddet før jeg realiserer pengene en gang i fremtiden.

 

Det er viktig å være klar over ulempen med zero-kontoen, nemlig at du ikke får skjermingsfradrag på investeringene. Over tid kan det utgjøre en hel del penger. Det å kunne sjonglere fond er kun en fordel hvis du faktisk tror du er istand til å taime markedene - noe som i er veldig vanskelig, og i praksis risikerer du å ta tap ved gå inn på en slik investeringsstrategi. En mellomløsning kan være å ha størstedelen i standardfond på vanlig investeringskonto, og en mindre del av kapitalen på zerokonto der man kan forsøke å trikse.

 

Link: https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondportfoljer/info.html?fondportfolj=16

 

 

Hva tenker dere om denne sammensetningen?

 

Superfondet er et gratis indexfond, mens resten er aktive fond. Har egentlig mest troen på lave kostnader og indexfond, men hva tenker dere?

 

Jeg synes dette er dyre fond, og sammensetningen med fastsatt andel i Øst-Europa og framvoksende markeder innebærer veddemål om hvor framtidig børsvekst vil være stor, som øker risikoen sammenligna med et globalt indeksfond. Nordnet sine superfond er ypperlige til å få eksponering mot nordiske markeder, for resten av verden finnes det vektige argumenter for indeksfond som følger en MSCI ACWI-indeks

 

Du betaler rundt 1% mer for forvaltning enn du må, pluss tapt skjermingsfradrag - med 20-årsperspektiv bil dette fort mer enn 2% i året, nesten 50% tapt avkastning over hele perioden på pengene du investerer i starten.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Frem til starten av 2017 har jeg et beløp (øremerket BSU) som jeg ikke vet hvor jeg skal plassere. Jeg har sett litt på obligasjonsfond, men er usikker på om det er lurt mht. dagens lave renter. Aksjefond anser jeg som uaktuelt, siden usikkerheten slik jeg har forstått det er ganske stor på kort sikt. Alternativet er å sette det inn i banken med 1,8 % rente. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Jeg tenker at du hadde klart deg fint med KLP Aksje Verden, som har en god slump Emerging Markets, og har forvaltningsavgift på 0,30%. Ser ikke helt hva slags verdi noen kan få ut av å flytte penger frem og tilbake mellom dyre fond for å time noe som helst.

 

Hvis du mener at du trenger noe i Norge så har KLP et billig norsk indeksfond til 0,20%. Men alt annet du gjør av plasseringer, sparepenger, bolig, lønn, og trygd vil være plassert i Norge uansett, så ser ikke helt vitsen i å plassere fond i Norge. 

 

Tenker du på dette fondet? https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000MKD8

 

Leste litt over her om valutasikret fond, er dette sikret og er det nødvendig? 

 

 

Ja. Dette er valutasikret. Fra 2013-2015 har dollar styrket seg fra 6-8,4 kr mot kronen. Dollaren har altså styrket seg 40%. Amerikanske aksjer har også gitt 45% avkastning uten justering for valutaeffekt. Nordmenn som eide amerikanske aksjer 1. januar 2013 har altså fått 85% avkastning på 2,5 år. Det er veldig bra. Det har ikke lønnet seg å være i et valutasikret fond de siste 2-3 årene.

 

Man vet aldri nøyaktig hva som forårsaker bevegelser i markedene, men man må anta at mesteparten av kronesvekkelsen kommer av lav oljepris. Hvis oljeprisen igjen stiger til 100 dollar fatet, så er det absolutt ikke utenkelig at dollaren går til 6 kr igjen. Da vil norske investorer som eier amerikanske aksjer oppleve et verdifall på 29,6%, uten at aksjene faller noe i verdi i amerikanske dollar. Om dette skjer, vil det lønne seg å eie et valutasikret fond. Men som John Bogle, grunnleggeren av Vanguard, verdens største indeksfondforvalter, har sagt, "nobody knows nothing". Vi vet ikke om kronen skal svekke ellers styrke seg. Men vi vet at hvis vi eier et valutasikret fond og et valutasikret fond 50/50, så blir svingningene i porteføljeverdien i norske kroner som følge av valutasvingninger, mindre.

 

Man skal ikke undervurdere i hvor stor grad følelser spiller en rolle i langsiktig aksjesparing. Psykologer vet at det gjør mye vondere å miste noe enn å vinne noe. Derfor er det lurt å gjøre noen grep for å minske volatiliten i porteføljen, hvis man kan gjøre det på en kostnadseffektiv måte. Det kan man gjøre med KLPs fond.

 

Personlig har jeg omtrent 40% til sammen i KLP aksjeglobal iv og KLP lavbeta, begge er valutasikrede.

 

 

Hei igjen. Ser at du skriver at det er valutasikret. Kan ikke helt forstå det, siden det står på fondet på nordnet sine sider:

 

KLP AksjeVerden Indeks er et fond i fond som investerer i de indeksnære fondene KLP AksjeGlobal Indeks I og KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks I. Fordelingen mellom de underliggende fondene er omtrent 85-90% i KLP AksjeGlobal Indeks I og 10-15 % i KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks I. KLP AksjeVerden Indeks er ikke valutasikret. Alle investeringer gjøres i samsvar med KLP-fondenes etiske retningslinjer.

 

Så dette eier fondet:

KLP AksjeGlobal indeks 1 A 90.4 %

KLP Aksje Fremvoksende M... 9.6 %

 

KLP AksjeGlobal indeks 1 A: http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR05THA

KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks I:http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKDG

 

Der står det igjen: KLP AksjeGlobal Indeks I er ikke valutasikret.KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks I er ikke valutasikret.

 

Er det jeg som er blind her?

Endret av PetterSmart
Lenke til kommentar

 

Hei. Er ganske ny i fondsgamet, så jeg tar sjansen på at noen kloke sjeler kan hjelpe meg her.

 

Har tenkt til å investere rundt 5000 kr i måneden i løpet av 10 år, for å bygge meg sakte meg sikkert inn i fond. Har en zerokonto hos nordnet, og det gir meg valgmuligheten jeg vil ha slik at jeg kan sjonglere med fondene i løpet av de 10 årene og ikke skatte av overskuddet før jeg realiserer pengene en gang i fremtiden.

 

Det er viktig å være klar over ulempen med zero-kontoen, nemlig at du ikke får skjermingsfradrag på investeringene. Over tid kan det utgjøre en hel del penger. Det å kunne sjonglere fond er kun en fordel hvis du faktisk tror du er istand til å taime markedene - noe som i er veldig vanskelig, og i praksis risikerer du å ta tap ved gå inn på en slik investeringsstrategi. En mellomløsning kan være å ha størstedelen i standardfond på vanlig investeringskonto, og en mindre del av kapitalen på zerokonto der man kan forsøke å trikse.

 

Link: https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondportfoljer/info.html?fondportfolj=16

 

 

Hva tenker dere om denne sammensetningen?

 

Superfondet er et gratis indexfond, mens resten er aktive fond. Har egentlig mest troen på lave kostnader og indexfond, men hva tenker dere?

 

Jeg synes dette er dyre fond, og sammensetningen med fastsatt andel i Øst-Europa og framvoksende markeder innebærer veddemål om hvor framtidig børsvekst vil være stor, som øker risikoen sammenligna med et globalt indeksfond. Nordnet sine superfond er ypperlige til å få eksponering mot nordiske markeder, for resten av verden finnes det vektige argumenter for indeksfond som følger en MSCI ACWI-indeks

 

Du betaler rundt 1% mer for forvaltning enn du må, pluss tapt skjermingsfradrag - med 20-årsperspektiv bil dette fort mer enn 2% i året, nesten 50% tapt avkastning over hele perioden på pengene du investerer i starten.

 

 

 

Har vært litt i tvil om jeg skal gå for zerokonto eller ordinær fondskonto. Har sett på artikkelen dn.no skrev for mange år siden. http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2011/09/16/glemte-a-fortelle-om-slangen-i-nytt-laquoskatteparadisraquo

 

I regneeksemplet ser man naturligvis at det å spare i samme aksjefond over lang tid med en fondskonto, uten å ta gevinst før til slutt er det mest lønnsomme. Da man både får utsatt skatt + skjermingsfradrag.

 

Videre skriver dem:

 

"Det er imidlertid i realiteten få som sparer i samme aksje/aksjefond over så lang tid som 20 år. Over en så lang periode er det stor sannsynlighet for at du ønsker å selge deg ut - enten for å bytte til et bedre fond, rebalansere porteføljen eller rett og slett bruke pengene.
 
I et praksis kan derfor investeringskonto være det gunstigste alternativet i et 20-årsperspektiv."
 
Jeg tenker at fondssparing som skal jobbe for meg i 20-30 år (er 25 år i dag). Men har lagt merke til at de siste årene har det kommet mange nye gode indeksfond (les billige) + ETF-er har blitt mer tilgjengelige. Om 5-10 år er det kanskje nye fond eller nyvinninger i finansmarkedet som en har lyst til å benytte seg av, uten å skatte av en gevinsten en har på fondskontoen. Men heller bruke gevinsten en har på zerokontoen og investere dem videre.
 
Er rett og slett usikker på hva som er et klokt valg. Noen som har noen innspill eller andre kloke ideer?
 
Har forresten gått bort i fra hva nordnet anbefaler av fond. Fond som KLP AksjeVerden Indeks har heller fått økt tillit og interesse.
Lenke til kommentar

Jeg tenker at fondssparing som skal jobbe for meg i 20-30 år (er 25 år i dag). Men har lagt merke til at de siste årene har det kommet mange nye gode indeksfond (les billige) + ETF-er har blitt mer tilgjengelige. Om 5-10 år er det kanskje nye fond eller nyvinninger i finansmarkedet som en har lyst til å benytte seg av, uten å skatte av en gevinsten en har på fondskontoen. Men heller bruke gevinsten en har på zerokontoen og investere dem videre.

 
Er rett og slett usikker på hva som er et klokt valg. Noen som har noen innspill eller andre kloke ideer?
 
Har forresten gått bort i fra hva nordnet anbefaler av fond. Fond som KLP AksjeVerden Indeks har heller fått økt tillit og interesse.

 

 

Ja du har rett i at 20-30 år er veldig lang tidshorisont og at det ikke er usannsynlig at det underveis kan dukke opp andre interessante investeringsprodukter. 

 

Jeg sparer en fast sum i måneden, og jeg bruker ikke zero-konto. Hvis det skulle dukke opp nye muligheter underveis kan jeg forandre hvor den månedlige sparinga går, og la pengene som allerede er spart stå i fred. En annen mulighet er hvis markedet skulle gå i dass så vil det også være mulig å selge med tap og reinvestere et nytt og fancy sted.

 

Det er mulig å slå markedet over tid hvis man er veldig flink og/eller har veldig mye flaks. For vanlige folk tror jeg å sikte mot særlig bedre avkastning enn indeks gjennom bytte av fond eller markedstiming underveis er urealistisk. Og med skjermingsfradrag-gevinsten på topp, så holder det ikke bare å slå indeksen, men man må slå den ganske mye - over lang tid. Det er det ganske få som klarer.

 

Det går også an å spare litt i zero-konto, og resten på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Der står det igjen: KLP AksjeGlobal Indeks I er ikke valutasikret.KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks I er ikke valutasikret.

 

Er det jeg som er blind her?

 

 

KLP har både valutasikrede og ikke valutasikrede varianter av de store fonda sine, det romerske tallet i slutten indikerer hvilken variant det dreier seg om. For eksempel er AksjeGlobal Indeks IV valutasikra.

Lenke til kommentar

Hva betyr den, at det bare vi gå ned og ned med fond hele veien? Bør vi bare få det ut og berge det som berges kan nå.

 

Pokkern for noe greier altså, Kunne det ikke vært litt rente i banken som var, så hadde vi sluppet dette. Forbasket dritt altså. :(

 

Altså, det er jo en av mange spådommer. Jeg aner ikke hva jeg skal tro på, postet den her i håp om at noen med mer økonomisk innsikt kanskje hadde tips :p

Lenke til kommentar

er det en dårlig ide og sette inn penger i fond nå ? 

per i dag har meg og sammboeren en oppspart buffer til extra utgifter , og jeg vurderer og sette ca halvparen av denne bufferen i fond , er da snakk om rundt 50k til og sette inn i fond . 

som jeg ser det så ender vi forsatt opp med en god buffer som er lett tiljengelig og en sparing med høyere avkasting som kan tas ut ved store behov ( usansyneling ) .

 

 

jeg driver og å sparer til min sønn så han skal kunne ha startkaptial når han blir voksen , her vil jeg tro det er smartes og spare alt i fond siden det er snakk om langtidsparing ? 

Lenke til kommentar

Det er aldri feil å begynne å spare månedlig i aksjefond (alltid indeksfond med lave kostnader). Men jeg vil fraråde alle som vil bli overrasket om det kommer et 50% fall over de neste fem årene, å investere ett stort engangsbeløp i dag. Hvis du ikke har en viss anelse om hvordan du vil reagere om innskuddet ditt halveres på et halvt år, så bør du starte månedlig spareavtale istedenfor å gå inn med ett stort engangsbeløp.

Lenke til kommentar

Huff ja, det blir vel sånn kan jeg tenke meg.
Alt går motsatt av det som passer meg. Når jeg ikke har lån lenger, går rentene ned.
Og nå jeg har satt penger på på høyrentebanker, forsvinner rentene der.
Og når jeg flytter dem til fond, begynner det å gå bare nedover der. Kunne tro det var en forbannelse

som forfulgte deg altså  

Lenke til kommentar

Men husk at fall på 50% kan komme NÅR SOM HELST i aksjemarkedet. Det finnes ikke trygge tider i aksjemarkedet. Hvis alt er bra og verdensøkonomien går så det suser, så vil dette gjenspeiles i verdsettelsen på aksjemarkedet. Selskaper vil prises høyt, for alle forventer at selskapenes inntjening skal øke. Dessuten vil mange mennesker å ha penger å bruke til å investere. Jeg tror ikke sjansen for et 50% krakk er noe større i dag enn på noe annet tidspunkt i historien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...