Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

 

Lurte på å sette opp disse fondene i spareportefølje:

attachicon.giffond.PNG

 

Ser greit ut?

 

Ville ikke investert i fremvoksende markedet overhode. De har underprestert de 10 siste årene.

 

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-08-05/lost-decade-in-emerging-markets-investors-already-halfway-there

 

 

Det er minsteinnskudd på DNB Global Indeks, i alle fall.

 

https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000JORS

Minsteinnskudd Førstegangsinvestering 100 NOK Ytterligere investeringer 100 NOK Sparing -

Problemet som ble tatt opp i tråden var når minsteinnskuddene var på type 3000 kr +. Jeg vet at Nordnet har minsteinnskudd på 100 kr, men vil ikke en gang bruke betegnelsen "minsteinnskudd" på dette beløpet. Er vel ingen som gidder å bare sette inn hundrelapper når man først skal spare i fond.

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKDH&tab=13

 

Ser jo ut som KLP sitt fond for fremvoksende markeder har gått bra!

 

 

 

jeg har 5% i KLP fremvoksende, -4.26 hittil i år. Men har vært på over 4 prosent også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet som ble tatt opp i tråden var når minsteinnskuddene var på type 3000 kr +. Jeg vet at Nordnet har minsteinnskudd på 100 kr, men vil ikke en gang bruke betegnelsen "minsteinnskudd" på dette beløpet. Er vel ingen som gidder å bare sette inn hundrelapper når man først skal spare i fond.

 

Hm, merkelig oppfatning. Det er per definisjon minsteinnskudd, uansett hvor stort det er.

Lenke til kommentar

Eg har 50% av min portefølje i DNB Global indeks, 5% i DNB telecom, 5% i DNB health care. Det eg er utkikk etter er eit fond med høg sikkerhet til dei resterande 40 %. Er det nokon som har gode forslag til noko? Dnb aktiv 10, 20, 40, og 50 gode altrernativ?

Endret av Otzy
Lenke til kommentar

Vanlig bankkonto fungerer til det formålet.

 

Ikke kjøp obligasjonsfond. De gir lavere avkastning til høyere risiko.

 

KLP Lavbeta skal bestå av aksjer som er mer "solide" enn det som er normalt i et vanlig indeksfond. iShares har også noen minimum volatility-fond som historisk sett har vært mer solide enn indeksen i nedgangsperioder. MSCI World Minimum Volatility UCITS fund for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det lurt å ha to indeksfond eller holder det med DNB globale? 

 

 

Du kan ta KLP sitt globale indeksfond, det er valutasikret.

 

 

Hvorfor finner jeg ikke dette indeksfondet hos Nordnet? Jeg ser "KLP aksjeverden indeks", men dette er ikke valutasikret.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Hei. Er ganske ny i fondsgamet, så jeg tar sjansen på at noen kloke sjeler kan hjelpe meg her.

 

Har tenkt til å investere rundt 5000 kr i måneden i løpet av 10 år, for å bygge meg sakte meg sikkert inn i fond. Har en zerokonto hos nordnet, og det gir meg valgmuligheten jeg vil ha slik at jeg kan sjonglere med fondene i løpet av de 10 årene og ikke skatte av overskuddet før jeg realiserer pengene en gang i fremtiden.

 

Har tittet på Nordnets fondsporteføljer, og tenker at "Nordnet Aggressiv" kan være bra. 

 

Oversikt:

 

PORTEFØLJEN Fond Andel Kjøpsavgift Forvaltningsavgift Rating 20 % 0,00 % 1,00 % rating3.gif 20 % 0,00 % 1,40 % rating3.gif 15 % 0,00 % 1,60 % rating4.gif 15 % 0,00 % 1,50 % rating3.gif 30 % 0,00 % 0,00 % rating.gif TOTALT/GJENNOMSNITT 100 % 0,00 % 0,95 % 2,25

 

Link: https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondportfoljer/info.html?fondportfolj=16

 

 

Hva tenker dere om denne sammensetningen?

 

Superfondet er et gratis indexfond, mens resten er aktive fond. Har egentlig mest troen på lave kostnader og indexfond, men hva tenker dere?

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tenker at du hadde klart deg fint med KLP Aksje Verden, som har en god slump Emerging Markets, og har forvaltningsavgift på 0,30%. Ser ikke helt hva slags verdi noen kan få ut av å flytte penger frem og tilbake mellom dyre fond for å time noe som helst.

 

Hvis du mener at du trenger noe i Norge så har KLP et billig norsk indeksfond til 0,20%. Men alt annet du gjør av plasseringer, sparepenger, bolig, lønn, og trygd vil være plassert i Norge uansett, så ser ikke helt vitsen i å plassere fond i Norge. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker at du hadde klart deg fint med KLP Aksje Verden, som har en god slump Emerging Markets, og har forvaltningsavgift på 0,30%. Ser ikke helt hva slags verdi noen kan få ut av å flytte penger frem og tilbake mellom dyre fond for å time noe som helst.

 

Hvis du mener at du trenger noe i Norge så har KLP et billig norsk indeksfond til 0,20%. Men alt annet du gjør av plasseringer, sparepenger, bolig, lønn, og trygd vil være plassert i Norge uansett, så ser ikke helt vitsen i å plassere fond i Norge. 

 

Tenker du på dette fondet? https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000MKD8

 

Leste litt over her om valutasikret fond, er dette sikret og er det nødvendig? 

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker at du hadde klart deg fint med KLP Aksje Verden, som har en god slump Emerging Markets, og har forvaltningsavgift på 0,30%. Ser ikke helt hva slags verdi noen kan få ut av å flytte penger frem og tilbake mellom dyre fond for å time noe som helst.

 

Hvis du mener at du trenger noe i Norge så har KLP et billig norsk indeksfond til 0,20%. Men alt annet du gjør av plasseringer, sparepenger, bolig, lønn, og trygd vil være plassert i Norge uansett, så ser ikke helt vitsen i å plassere fond i Norge. 

 

Tenker du på dette fondet? https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000MKD8

 

Leste litt over her om valutasikret fond, er dette sikret og er det nødvendig? 

 

 

Ja. Dette er valutasikret. Fra 2013-2015 har dollar styrket seg fra 6-8,4 kr mot kronen. Dollaren har altså styrket seg 40%. Amerikanske aksjer har også gitt 45% avkastning uten justering for valutaeffekt. Nordmenn som eide amerikanske aksjer 1. januar 2013 har altså fått 85% avkastning på 2,5 år. Det er veldig bra. Det har ikke lønnet seg å være i et valutasikret fond de siste 2-3 årene.

 

Man vet aldri nøyaktig hva som forårsaker bevegelser i markedene, men man må anta at mesteparten av kronesvekkelsen kommer av lav oljepris. Hvis oljeprisen igjen stiger til 100 dollar fatet, så er det absolutt ikke utenkelig at dollaren går til 6 kr igjen. Da vil norske investorer som eier amerikanske aksjer oppleve et verdifall på 29,6%, uten at aksjene faller noe i verdi i amerikanske dollar. Om dette skjer, vil det lønne seg å eie et valutasikret fond. Men som John Bogle, grunnleggeren av Vanguard, verdens største indeksfondforvalter, har sagt, "nobody knows nothing". Vi vet ikke om kronen skal svekke ellers styrke seg. Men vi vet at hvis vi eier et valutasikret fond og et valutasikret fond 50/50, så blir svingningene i porteføljeverdien i norske kroner som følge av valutasvingninger, mindre.

 

Man skal ikke undervurdere i hvor stor grad følelser spiller en rolle i langsiktig aksjesparing. Psykologer vet at det gjør mye vondere å miste noe enn å vinne noe. Derfor er det lurt å gjøre noen grep for å minske volatiliten i porteføljen, hvis man kan gjøre det på en kostnadseffektiv måte. Det kan man gjøre med KLPs fond.

 

Personlig har jeg omtrent 40% til sammen i KLP aksjeglobal iv og KLP lavbeta, begge er valutasikrede.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje planar om å gjere noko, men er det nokon som går ut av indeksfond og liknande i desse tider?

 

Ja, de som har spart i 10-20 år og som vil ta ut en pen avkastning til tross for tilbakegangen de siste dagene, og de som har en formening om at aksjefond skal man holde seg unna med en gang børsen går nedover under mottoet "det er bedre å kjøpe dyre andeler og selge dem for litt mer enn å kjøpe billige andeler og selge dem for mye mer"....

Lenke til kommentar

Har ikkje så mange år, men ganske god avkastning på den tida. Surt om det fortsetter å gå nedover.

 

Edit: Lar det stå, det er jo langtidssparing. Eg må definere litt betre kva som er langtidssparing og kva som ikkje er. Har kanskje litt for stor prosent sparemidlar i fond.

 

Tips til kvar eg bør plassere og spare verdiar som eg kan få bruk for på kort varsel? Ein slags potensiell korttidssparing. Per i dag er det buffer på sparekonto som har den jobben, med 1% rente. Trur eg skal opprette BSU 2.0, så kan eg ha litt der.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Har ikkje så mange år, men ganske god avkastning på den tida. Surt om det fortsetter å gå nedover.

 

Edit: Lar det stå, det er jo langtidssparing. Eg må definere litt betre kva som er langtidssparing og kva som ikkje er. Har kanskje litt for stor prosent sparemidlar i fond.

 

Tips til kvar eg bør plassere og spare verdiar som eg kan få bruk for på kort varsel? Ein slags potensiell korttidssparing. Per i dag er det buffer på sparekonto som har den jobben, med 1% rente. Trur eg skal opprette BSU 2.0, så kan eg ha litt der.

Hvor kort da? 5 år? 1 år? Å investere i aksjer eller fond på kort sikt kan være ganske risikabelt.

Lenke til kommentar

Om du allerede har en ganske stor andel av sparepengene plassert i fond ment for sparing med langsiktig tidshorisont er det nok muligens fornuftig å fortsette å ha en buffer på sparekonto i bank.

Ja, inflasjonen spiser av pengene og det er surt, men det er kjipere (hvertfall i mitt hode) å bli tvunget til å selge andeler i fond fordi du må betale reparasjon av vaskemaskin etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...