Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Hvor globalt er et globalt indeksfond egentlig?

Jeg ser at mitt fond har en andel i USA på hele 62 %, men USA er vel en veldig stor økonomi da.

Som et lite tillegg til hva papegøye sier:

Fondet er globalt sammenlignet med hvor aksjeverdiene i verden er børsnoterte og tilgjengelige. Det er verdivektet, ikke vektet etter BNP f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermingsfradrag er enkelt. Gang kostprisen per 31.12 med skjermingsrenten og legg den på skattemessig kostpris.

Forskjellen mellom vps og ask er bare at den på vps beregnes individuelt for hvert verdipapir(f.eks for hvert fond). Beløpet er det samme, men på ASK ender du opp med samlepott. Du kan bruke all skjermingen selv om du bare selger ett av fondene dine

I ASK blir vel skjermingsfradraget beregnet på det laveste grunnlaget har vært gjennom året, ikke status pr 31.12?

Lenke til kommentar

Spiller det noen rolle da? Vi investerer jo langsiktig og sitter alltid stille i båten, med penger klar til å kjøpe når det faktisk krasjer osv osv.

 

Hvis du sitter med penger 'klar til å kjøpe når det faktisk krasjer', så har du vel lagt opp til å la det spille en rolle.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Må tåle litt lavere avkastning på investeringsbufferen :p Man kan jo også si at man alltid taper penger fordi det finnes noe annet med høyere risiko. Men ikke ta dette for seriøst da, det var et fleipete svar til et fleipete spørsmål.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har fått en del høyere lønn i det siste og vurderer å låne penger til å kjøpe mer i globalt indeksfond (KLP global indeks V, ikke valutasikret). Planen er å øke boliglånet hvor jeg har en nominell rente på litt over 2 %. I så fall er planen å låne noen hundre tusen til.

 

Jeg er klar over risikoen, både valuta- og markedsrisikoen. Planen er å ha fondet over lang tid (10 år+). Jeg er også klar over at ekstra lån i banken betyr mange ekstra kroner å betale i renter over flere år, men forventet avkastning fra indeksfond er jø høyere enn dette.

 

Grunnen til at jeg vil ta opp lån er at det i mitt månedlige sparetempo vil ta ca 3 år å spytte inn 300 k, mens dette går på "dagen" hvis jeg låner. Jeg har ellers god økonomi og penger i reserve.

 

Er dette en dum idé?

Lenke til kommentar

Er dette en dum idé?

Nei, ikke nødvendigvis over 10+ år. Det er veldig få 10-15-årsperioder det ikke har svart seg med gearing. I praksis er det jo dette veldig mange gjør uansett, bare motsatt vei. Man låner gjerne til hus samtidig som man har 300k i indeksfond som man lar stå igjen. Det er bare litt ekstra skummelt å føle at man tar de spesifikke midlene opp i lån og setter rett i fond. Det som er vanskelig å vite er selve beløpet. Det som er litt risky med engangssummer er at du kan ha veldig uflaks på timing. Ville fulgt litt magefølelsen på hva du er komfortabel med av engangssum vs den månedlige sparingen. Ville fortsatt med en relativt høy månedlig sparing og heller spedd på med noe fra låneopptak på bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått en del høyere lønn i det siste og vurderer å låne penger til å kjøpe mer i globalt indeksfond (KLP global indeks V, ikke valutasikret). Planen er å øke boliglånet hvor jeg har en nominell rente på litt over 2 %. I så fall er planen å låne noen hundre tusen til.

 

Jeg er klar over risikoen, både valuta- og markedsrisikoen. Planen er å ha fondet over lang tid (10 år+). Jeg er også klar over at ekstra lån i banken betyr mange ekstra kroner å betale i renter over flere år, men forventet avkastning fra indeksfond er jø høyere enn dette.

 

Grunnen til at jeg vil ta opp lån er at det i mitt månedlige sparetempo vil ta ca 3 år å spytte inn 300 k, mens dette går på "dagen" hvis jeg låner. Jeg har ellers god økonomi og penger i reserve.

 

Er dette en dum idé?

Spørs hvor mye 300 000 er for deg. Hvis du uansett tenker å sette inn 100 000 kr i året i overskuelig fremtid, har godt med egenkapital i boligen og har grei inntekt, så er det helt greit å begynne med 300k, selv om markedet kanskje er økt litt mye på kort tid nå.

 

Det er i prinsippet ikke noe forskjell på å ha 300 000 markedet som er spart opp over flere år, og å sette 300 000 kr inn på én gang. Personlig har jeg nå omtrent 650 000 kr i aksjemarkedet. Ved å velge å ikke selge det, velger jeg egentlig å "kjøpe" for 650 000 kr hver eneste dag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen tanker om de siste dagers problemer på børsen?

Gikk inn med en del tidligere i år og fortjenesten er spist opp på 2-3 dager :(

Skulle vel berre mangla at det kjem ein korreksjon i ny og ne, ev. eit krakk, er trass alt elleve år sidan sist. Veit ikkje kva du meiner med «ein del», men å satsa hardt på børsen etter ein elleve år lang vekstperiode er ikkje noko ein gjer med mindre ein hev lang tidshorisont.

Lenke til kommentar

Har Sbanken nå de laveste kostnadene for en global indeksfond, i dette tilfellet Klp Akje Global indeks V?

 

Ref. Dn-artikkel: https://www.dn.no/marked/sbanken/skandiabanken/magnar-oyhovden/sbanken-kutter-prisen-pa-over-400-fond/2-1-656093

 

Ref. Sbanken sin prisoversikt:

https://sbanken.no/spare/fond/indeksfond/

Trykk på "Se total forvaltningshonorarfor alle fond."

 

Eller har jeg misforstått noe?

Ifølge DN-artikkel er forvaltningshonorar for dette fondet nå på 0,17%, men prisoversikten til Sbanken viser 0,15%.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...