Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man overføre eierskap av urealiserte fond på ASK til andre familiemedlemmer uten å realisere gevinst? Begynte å tenke tanken på overføre fond i gave til umyndige familiemedlemmer som kan deretter realisere gevinst opp til årlig frikortgrense.

ja det kan man. når du overfører eierskap på en ASK så overføres og skattegodene og di vill ikke må skatte før di begyner å tar ut gevinsten så vidt jeg har forstått

 

Edit:

leste litt fort. Det gjelder overføring av en hel konto. ikke enkelte fond. da må du realisere gevinstene

Endret av EmLeX
Lenke til kommentar

Er det mulig å gi en gave fra en aksjesparekonto? 

 

Ja, du kan gi bort hele aksjesparekontoen, men ikke deler av den. Overføringen regnes ikke som uttak fra kontoen, det vil si at mottaker beholder alle handels- og skatteposisjoner.

Overføre du deler av kontoen vil det regnes som «uttak» for den delen som gis bort.

 

Er det mulig å overføre en aksjesparekonto til ektefellen? 

 

Ja, men du kan overføre hele aksjesparekontoen, men ikke deler av den. Overføringen regnes ikke som uttak fra kontoen.

Overfører du deler av kontoen regnes det som «uttak» for den delen som overføres.

 

Kan man arve en aksjesparekonto? 

 

Ja, en aksjesparekonto kan arves som andre konti. Kontoen kan også deles opp mellom arvinger. Dersom du arver en aksjesparekonto vil du overta den avdødes skatteposisjoner, overføringen regnes derfor ikke som uttak som utløser skatt.

Det vil si at ved utlodning fra dødsbo (kun i dersom opprinnelig eier er død) så kan deler av en aksjesparekonto overføres uten at det regnes som uttak

 

https://www.vps.no/pub/investor/aksjesparekonto-i-vps/sporsmal-og-svar-om-aksjesparekonto-for-investor/

 

Om ein planlegg å ha ASK som skal overførast til andre på eit seinare tidspunkt så bør du opprette ein eigen ASK til det. Du kan ha fleire ASK.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er helt ny når det kommer til aksjefond og vurderer å spare 200.000.

 

Har sett på DnB Global indeks (0.20) og DnB teknologi (1.5). Spørsmålet mitt er om burde jeg spre pengene over flere fond? Eller investere alt i ett fond? Hvis ett fond burde jeg velge DnB Global Indeks med lave kostnader eller et aktivt fond som DnB Teknologi med høyere kostnader?

 

Har sett episoden om aksjefond på folkeopplysningen, og når det kommer til aktivt vs indeks lønte det seg å investere i indeks.

 

DnB teknologi investerer i en inntressant felt og jeg tenker derfor at det kan være verdt å investere i et aktivt fond kontra et indeksfond som DnB Global?

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Jeg er helt ny når det kommer til aksjefond og vurderer å spare 200.000.

 

Har sett på DnB Global indeks (0.20) og DnB teknologi (1.5). Spørsmålet mitt er om burde jeg spre pengene over flere fond? Eller investere alt i ett fond? Hvis ett fond burde jeg velge DnB Global Indeks med lave kostnader eller et aktivt fond som DnB Teknologi med høyere kostnader?

 

Har sett episoden om aksjefond på folkeopplysningen, og når det kommer til aktivt vs indeks lønte det seg å investere i indeks.

 

DnB teknologi investerer i en inntressant felt og jeg tenker derfor at det kan være verdt å investere i et aktivt fond kontra et indeksfond som DnB Global?

 

Takk for alle svar!

Selv har jeg valgt å gjøre det enkelt. 100% i KLP AksjeGlobal Indeks V.

 

DNB Teknologi kan virke fristende, men siden det er et bransjefond medfører det høyere risiko. Forvaltningsavgiften er også vesentlig høyere, så det stiller høyere krav til avkastningen. Det finnes også billigere internasjonale aksjefond der ute dersom du ønsker eksponering mot teknologi.

 

Hvis du vil inkludere et bransjefond i porteføljen kan du jo investere 10-20% i det og resten i et globalt indeksfond.

 

Hvis du ønsker å få ned risikoen ytterligere kan du vurdere å sette en viss andel i et obligasjonsfond, men det kan for lite om til å kunne gi anbefalinger.

Lenke til kommentar

Selv har jeg valgt å gjøre det enkelt. 100% i KLP AksjeGlobal Indeks V.

 

Hvorfor AksjeGlobal heller enn Aksje Verden? Regner man Aksje Verden for å ha høyere eller lavere risiko, siden det også har med fremvoksende markeder? Jeg ser forvaltningskostnaden er høyere på Aksje Verden, men det ser ut som den forskjellen blir marginal med sbanken sine nye priser. Hvis jeg forstår riktig så går kostnaden ned fra 0,30% til 0,16% på Aksje Verden.

 

Googlet litt og fant ut at risikoen regnes for å være marginalt høyere hvis man har med fremvoksende markeder, samtidig som avkastningen siste 10 år har vært rundt 0,5% lavere. Men på lang sikt er det vanlig å anta at det gir noe høyere avkastning å ha med fremvoksende markeder. Hm. Jeg ble ikke så mye klokere på hva man bør velge.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Hvorfor AksjeGlobal heller enn Aksje Verden? Regner man Aksje Verden for å ha høyere eller lavere risiko, siden det også har med fremvoksende markeder? Jeg ser forvaltningskostnaden er høyere på Aksje Verden, men det ser ut som den forskjellen blir marginal med sbanken sine nye priser. Hvis jeg forstår riktig så går kostnaden ned fra 0,30% til 0,16% på Aksje Verden.

 

Googlet litt og fant ut at risikoen regnes for å være marginalt høyere hvis man har med fremvoksende markeder, samtidig som avkastningen siste 10 år har vært rundt 0,5% lavere. Men på lang sikt er det vanlig å anta at det gir noe høyere avkastning å ha med fremvoksende markeder. Hm. Jeg ble ikke så mye klokere på hva man bør velge.

Stemmer det at KLP AksjeVerden har en noe større andel investert i fremvoksende markeder.

 

Du kan jo sammenligne på Morningstar selv. Synes ikke jeg ser den helt store forskjellen, og som du sier har de dårligere avkastning og høyere gebyr. Den største andelen er faktisk investert i USA i begge fondene.

 

Mulig det vil lønne seg å ha pengene i KLP AksjeVerden på sikt, men det er det vel ingen som vet.

Lenke til kommentar

Sparer 2000kr hver andre uke på AKS og nylig startet IPS konto der jeg setter inn 1000-3000kr når jeg har penger til overs. Har spart siden oktober/november 2018. Har kun spart 80k og håper jeg vil klare å spare 52k pr. år i Akjsefond og alt i fra 10-40k på IPS kontoen.

 

AKS1 (1000kr hver andre uke):

30% KLP AkseGlobal Index V, 30% KLP AksjeFremvoksende Markeder Index II og 40% KLP AksjeNorden Index.

 

AKS2 (1000kr hver andre uke):

30% KLP AksjeUSA Index III, 30% KLP AksjeAsia Index IV og 40% DNB Teknologi.

 

Hva bør jeg fjerne? Bør jeg legge til noe?

 

 

Kan legge til at jeg liker lav forvaltningsavgift og dette er langsiktig sparing; ca. 20 år.

Lenke til kommentar

DNB Teknologi er et aktivt forvaltet fond og koster 1,5 % årlig, med mulighet for valg mellom to kostnadsmodeller (fastpris eller prestasjonsbasert). Hvis du vil redusere kostnader kan det være lurt å kutte ut dette fondet.

 

Videre skriver du at sparehorisont er 20 år og at du sparer i IPS. Hvor gammel er du? Man får nemlig ikke tatt ut penger av IPS før pensjonsalder, og ved uttak er systemet generelt rigid: https://www.eivindberg.no/blogg/sju-grunner-til-aa-holde-pensjonssparing-utenfor-ips

 

https://www.eivindberg.no/blogg/sju-grunner-til-aa-holde-pensjonssparing-utenfor-ips

Lenke til kommentar

AKS1 (1000kr hver andre uke):

30% KLP AkseGlobal Index V, 30% KLP AksjeFremvoksende Markeder Index II og 40% KLP AksjeNorden Index.

Spør du meg er det like greit å ha alle pengene i KLP AksjeGlobal Indeks V. Da får du bredest mulig eksponering.

 

Det at du velger å sette noe i framvoksende markeder og i Norden sier noe om at du tror disse markedene kommer til å stå seg bedre i framtiden enn verdensmarkedet forøvrig.

 

Mener du at du har den kunnskapen eller investerer du slik kun for å krydre eller "fylle opp" porteføljen? Ett fond, dersom det er globalt, kan i mange tilfeller være mer enn nok.

 

AKS2 (1000kr hver andre uke):

30% KLP AksjeUSA Index III, 30% KLP AksjeAsia Index IV og 40% DNB Teknologi.

 

Hvorfor har du to ASK-er? Hvorfor investerer du i regionale fond når du allerede har et globalt fond som også dekker disse regionene?

 

Er helt greit å investere en mindre andel i et teknologibasert bransjefond med høyere risko, men her bør du være klar over at det finnes billigere alternativer, og ville kanskje redusert andelen til 15-20%

 

https://blogg.nordnet.no/ny-teknologi-favoritt-blant-private-banking-kundene/

 

Kan legge til at jeg liker lav forvaltningsavgift og dette er langsiktig sparing; ca. 20 år.

Vanskelig å slå 0,15% i årsgebyr for KLP AksjeGlobal Indeks V i Sbanken.

Lenke til kommentar

* Har hatt mest avkastning. Fremtidig avkastning er helt uforutsigbart.

Det har du rett i. Men det sa sikkert du for to år siden og fondet har steget jevnt hele tiden.

 

 

 

 

Spør du meg er det like greit å ha alle pengene i KLP AksjeGlobal Indeks V. Da får du bredest mulig eksponering.

 

Det at du velger å sette noe i framvoksende markeder og i Norden sier noe om at du tror disse markedene kommer til å stå seg bedre i framtiden enn verdensmarkedet forøvrig.

 

Mener du at du har den kunnskapen eller investerer du slik kun for å krydre eller "fylle opp" porteføljen? Ett fond, dersom det er globalt, kan i mange tilfeller være mer enn nok.

Har vurdert det, men det virker så kjedelig. Har ikke mye peiling. Du skulle sett de fondene jeg startet med til jeg lærte meg om forvaltningsgebyr og hvor liten forskjell det er på aktive fond og index fond.

 

Hvorfor har du to ASK-er? Hvorfor investerer du i regionale fond når du allerede har et globalt fond som også dekker disse regionene?

 

Er helt greit å investere en mindre andel i et teknologibasert bransjefond med høyere risko, men her bør du være klar over at det finnes billigere alternativer, og ville kanskje redusert andelen til 15-20%

 

https://blogg.nordnet.no/ny-teknologi-favoritt-blant-private-banking-kundene/

 

 

Vanskelig å slå 0,15% i årsgebyr for KLP AksjeGlobal Indeks V i Sbanken.

Har flere underkontoer, kun 1 ASK.

 

 

Så det enkleste og det beste er å spare 2000kr hver andre uke i KLP AksjeGlobal Index V istedet for å ha 6 forskjellige fond?

 

 

Edit: Sitter å leser litt på dine penger, kjøpte abonnement for en måned for 1kr. :-)

 

Har byttet alt jeg har i KLP AksjeFremvoksende Markeder Index II, KLP AksjeUSA Index III og KLP AksjeAsia Index IV over til KLP AksjeGlobal Indeks V. Gjort om spareavtalene mine; 2k hver andre uke til KLP AksjeGlobal Indeks V.

 

KLP AksjeNorden Index og DNB Teknologi beholder jeg litt til.

 

Så i løpet av neste uke vil jeg kun ha en ASK med en underkonto med KLP AksjeGlobal Indeks V + KLP AksjeNorden Index og DNB Teknologi.

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar

Bare for at et fond har gjort det bra betyr ikke det at framtidig avkastning blir dårlig. Ingen som vet hva som skjer.

 

Da jeg startet å spare så jeg ikke på hvordan de hadde gjort det tidligere. Jeg valgte vilkårlig mellom medium og høy risiko fond. De fleste hadde forvaltningsgebyr på 1-2%. Etter noen måneder med sparing startet jeg å bytte fra disse til KLP sine index fond for de var billigst.

 

Har byttet fondene til sønnene mine til KLP Global nå. Ca. samme tidshorisont, de kommer i etableringsfasen når jeg blir pensjonist. Barnetrygden blir spart til boligformål.

 

 

Etter å ha lest litt så blir jeg å spare 10k maks på IPS i de neste 20 årene. Alt til overs går til AKS.

 

Om ca 7-9 år minker månedlig utgifter med 12k pga barnehage/sfo og utbetalt bolig.

Kan øke IPS da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...