Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Skrevet
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Venstresiden dreper den amerikanske drømmen. 

Ironisk nok er det langt større sannsynlighet for å oppnå «den amerikanske drømmen» i Norge, og andre sosial-demokratiske land, enn i USA. 

Kommer du fra lut-fattige kår? Null stress, du kan ta akkurat samme utdannelse som barna til Røkke eller Witzøe. Tygg litt på den. 😉

Mulighetene er (stort sett) identiske, takket være gratis utdanning og Lånekassen. 🎉

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zeph skrev (5 timer siden):

Det går ikkje. Eg veit ikkje korleis dei reknar på skatt i ein investeringskonto, kanskje det blir notert om gevinst kjem frå aksjefond eller rentefond, men at du berre kan selge aksjefond, kjøpe rentefond og selge neste år med 22% skatt kan ikkje fungere.

Jo, det funker. Dette er en velkjent tilpasningsmyndighet. Aksjeandelen beregnes ved årsskiftet (husker ikke om det er 1.1., 31.12., eller snittet av de to) som gjør at du kan vekte deg ned til 19 % aksjer ved årsskiftet hvert år og få aksjebeskatning. Men du får transaksjonskostnader og markedsrisiko (og går glipp av verdsettelsesrabatt og skjermingsfradrag) som gjør at du ikke nødvendigvis tjener på denne skattetilpasningen.

(Not legal nor investment advice osv.)  

• Liker 1
Skrevet (endret)
qualbeen skrev (2 timer siden):

Ironisk nok er det langt større sannsynlighet for å oppnå «den amerikanske drømmen» i Norge, og andre sosial-demokratiske land, enn i USA. 

Kommer du fra lut-fattige kår? Null stress, du kan ta akkurat samme utdannelse som barna til Røkke eller Witzøe. Tygg litt på den. 😉

Mulighetene er (stort sett) identiske, takket være gratis utdanning og Lånekassen. 🎉

Jeg tenkte faktisk på Jens Stoltenberg som sa det da jeg skrev det. Men tidlig på 2000-tallet var skatt på utbytte/avkastning... 23% eller noe slikt? Så ja, da han sa det kunne vi ta en utdannelse, bygge oss opp og bli rike fra ingenting. Den amerikanske drømmen var/er mer mulig i Norge enn i USA. Ser jo gjerne at det forblir slik

Endret av DukeNukem3d
Skrevet

Husk at det heller ikke er 37,84%  skatt direkte for de fleste. En får også skjermingsfradrag årlig ganget med innskudd og tidligere opparbeidet skjermingsfradrag. Når styringsrenten var lav så lå den på under 1%, men ifjor så var den hele 3,9%. Så i tider der gjeld er dyrt så blir skatt på avkastningen/utbytte lavere. Når gjeld er billig så blir det høyere skatt men du kan da gire investeringer billigere. Så det blir en slags effekt som balanserer ut effekten av rente opp/nedgang.skjermingsfradrag_avkastning.png.d4db46b453d5635723cbc54897ddf02b.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

I tillegg så påvirker ikke skjermingsfradraget fradragsberettiget tap på aksjer og fond. Da får man hele 37,84% fradrag på skatten uansett 👌

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
sureup skrev (13 timer siden):

Husk at det heller ikke er 37,84%  skatt direkte for de fleste. En får også skjermingsfradrag årlig ganget med innskudd og tidligere opparbeidet skjermingsfradrag. Når styringsrenten var lav så lå den på under 1%, men ifjor så var den hele 3,9%. Så i tider der gjeld er dyrt så blir skatt på avkastningen/utbytte lavere. Når gjeld er billig så blir det høyere skatt men du kan da gire investeringer billigere. Så det blir en slags effekt som balanserer ut effekten av rente opp/nedgang.skjermingsfradrag_avkastning.png.d4db46b453d5635723cbc54897ddf02b.png

sureup skrev (12 timer siden):

I tillegg så påvirker ikke skjermingsfradraget fradragsberettiget tap på aksjer og fond. Da får man hele 37,84% fradrag på skatten uansett 👌

Finnes det noen ca beregninger basert på gjennomsnittet av norske investeringer?

Altså hvor mye skatter vi i snitt på realisert overskudd fra aksjer/fond, når skjermingsfradraget er regnet inn? 

(Et eksakt tall for meg er vanskelig å finne, jeg er kun interessert i snitt-tall for den genene hop)

• 4 uker senere...
Skrevet
On 9/8/2025 at 11:45 PM, Herr Brun said:

Jo, det funker. Dette er en velkjent tilpasningsmyndighet. Aksjeandelen beregnes ved årsskiftet (husker ikke om det er 1.1., 31.12., eller snittet av de to) som gjør at du kan vekte deg ned til 19 % aksjer ved årsskiftet hvert år og få aksjebeskatning. Men du får transaksjonskostnader og markedsrisiko (og går glipp av verdsettelsesrabatt og skjermingsfradrag) som gjør at du ikke nødvendigvis tjener på denne skattetilpasningen.

(Not legal nor investment advice osv.)  

Viktig å merke seg at dette må gjøres hvert år, da det er snittet av aksjeandelen hvert nyttår som legges til grunn. Det skal nok mye til at dette ikke lønte seg med skjermingsfradraget man har hatt noen år nå. Men man risikerer jo selvfølgelig gjennomskjæring. Jeg er litt usikker på hva slags oppdagelsesrisiko som egentlig finnes her, da. 

Enklere er det uansett å heller opprette en ny forsikringbasert investeringskonto hvert år, for å sørge for at man ikke må skatte av mange års gevinst ved uttak, selv om man ikke får noen lavere skattesats. Og man bør i hvert fall gjøre det før man sparer ett større enkeltbeløp som man ikke har så lang tidshorisont på.

Hvis man for flere år siden sparte 500k, som har vokst til 1mill, og så setter inn en ny mill som bare skal stå der et år, må man betale skatt av gevinst på 250k når man tar 1mill ut igjen, siden 25% av beløpet på konto er gevinst, og man da også beregner at 25% av et uttak er gevinst. Mer enn 250k i realiteten, siden man antakelig vil ha fått gevinst det siste året også. Det blir en slags negativ utsatt beskatning på det sist innskutte beløpet, som kan være ganske sur - og overraskende, for de som bare har gjot uttak av ASK før.

Forsikringsbaserte kontoer er nok oftere brukt til investeringer med kortere tidshorisont enn ASK, siden man kan ha rentefond på dem. Men at gevinstbeskatning skjer fra første krone så lenge kontoen er i pluss, er et minus som er verdt å merke seg. Ny sparing med kortere tidshorisont bør på egen IKZ, eller i hvert fall holdes utenfor en eksisterende med grei avkastning.

Skrevet
Herr Brun skrev (På 8.9.2025 den 23.45):

årsskiftet (husker ikke om det er 1.1., 31.12., eller snittet av de to)

31.12. og 1.1. er vel nøyaktig samme beløp all den tid alt er stengt 1.1.?

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg kan ikke kalle meg helt noob i fondssparing, holdt på i ca 20 år. Men er virkelig noob når det gjelder å ta penger ut av fond. Så jeg er ikke spesielt dreven på skattepolitikk heller.

Som bringer oss over på spørsmålet: Ifm huskjøp vurderer jeg å bruke en del fondsandeler som egenkapital. Er det noen måter å ta ut penger fra fond der man reduserer ulempen med skatten, altså en viss sum pr år eller andre måter? Jeg er nok passert BSU-alder med god margin, har ingen BSU-konto lenger. Så om det vil lønne seg å ta ut penger innen en viss grense pr år fremfor alt i en smell, kan de pengene brukes på oppussing av huset.

Benytter ASK i dag, men denne har vel kun betydning dersom jeg skulle putte pengene over til et annet investeringsobjekt...

Jeg har heller ingen år der jeg tjener mer eller mindre om gevinsten da skulle gitt meg ny skatteklasse.

Skrevet
Pop skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke kalle meg helt noob i fondssparing, holdt på i ca 20 år. Men er virkelig noob når det gjelder å ta penger ut av fond. Så jeg er ikke spesielt dreven på skattepolitikk heller.

Som bringer oss over på spørsmålet: Ifm huskjøp vurderer jeg å bruke en del fondsandeler som egenkapital. Er det noen måter å ta ut penger fra fond der man reduserer ulempen med skatten, altså en viss sum pr år eller andre måter? Jeg er nok passert BSU-alder med god margin, har ingen BSU-konto lenger. Så om det vil lønne seg å ta ut penger innen en viss grense pr år fremfor alt i en smell, kan de pengene brukes på oppussing av huset.

Benytter ASK i dag, men denne har vel kun betydning dersom jeg skulle putte pengene over til et annet investeringsobjekt...

Jeg har heller ingen år der jeg tjener mer eller mindre om gevinsten da skulle gitt meg ny skatteklasse.

Har du hatt/har pengene i ASK kan du ta ut innskutt/investert beløp + hvert års skjermingsfradrag skattefritt. Alt ut over det må du nok skatte av dersom du tar det ut.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Pop skrev (15 minutter siden):

Nei, det er ikke noe planlegging du kan gjøre. ASK gir deg best mulig skatteposisjon automatisk. Hvis det er en gitt sum du skal ha ut er det ikke så mye du kan gjøre annet enn å vente så lenge som mulig før du tar ut. Grunnen til at det lønner seg å vente er at du hver nyttår får et skattefritt skjermingsfradrag på kostprisen din(inkl tidligere skjermingsfradrag). Aksjesparekonto fungerer også sånn at du kan ta ut hele kostprisen uten å skatte.

PS: Det finnes banker som lar deg ta sikkerhet i en fondsportefølje. Typ at de sperrer midlene dine hvis du ikke har nok EK på konto.

wampster skrev (1 time siden):

Hva tenker folk om globale indeksfond (og fond generelt) fremover?

Føler at mange av de store firmaene begynner å bli/være vel høyt priset?

Jeg er skeptisk til tech-bransjen, men det har jeg vært i flere år nå og de fortsetter å outperforme. AI-"boblen" har jo nå kommet på toppen av en allerede dyr bransje. Jeg gjør ingenting med det da. Jeg bare sitter i et bredt globalt fond og titter på. Det som er det aller vanskeligste i aksjehandel er å time det globale markedet.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Skrevet
23 minutes ago, wampster said:

Har du hatt/har pengene i ASK kan du ta ut innskutt/investert beløp + hvert års skjermingsfradrag skattefritt. Alt ut over det må du nok skatte av dersom du tar det ut.

12 minutes ago, Nimrad said:

Nei, det er ikke noe planlegging du kan gjøre. ASK gir deg best mulig skatteposisjon automatisk. Hvis det er en gitt sum du skal ha ut er det ikke så mye du kan gjøre annet enn å vente så lenge som mulig før du tar ut. Grunnen til at det lønner seg å vente er at du hver nyttår får et skattefritt skjermingsfradrag på kostprisen din(inkl tidligere skjermingsfradrag). Aksjesparekonto fungerer også sånn at du kan ta ut hele kostprisen uten å skatte.

PS: Det finnes banker som lar deg ta sikkerhet i en fondsportefølje. Typ at de sperrer midlene dine hvis du ikke har nok EK på konto.

Jeg er skeptisk til tech-bransjen, men det har jeg vært i flere år nå og de fortsetter å outperforme. AI-"boblen" har jo nå kommet på toppen av en allerede dyr bransje. Jeg gjør ingenting med det da. Jeg bare sitter i et bredt globalt fond og titter på. Det som er det aller vanskeligste i aksjehandel er å time det globale markedet.

Tusen takk for svar.

En liten oppfølging bare: Hva er egentlig skjermingsfradrag (for en ikke-økonom), hva er konsekvensen av det (en del av uttaket som ikke beskattes?), og hvordan regnes det ut?

Skrevet
Pop skrev (Akkurat nå):

En liten oppfølging bare: Hva er egentlig skjermingsfradrag (for en ikke-økonom), hva er konsekvensen av det (en del av uttaket som ikke beskattes?), og hvordan regnes det ut?

Tanken bak skjermingsfradrag er at du ikke skal skatte for avkastning som er under (risikofri) rentenivå. Skatteetaten setter derfor årlig et rentenivå som de beregner et skjermingsgrunnlag ut i fra. Skjermingsgrunnlaget er kostprisen (prisen du betalte for fondet/aksjen) ganget med rentenivået skatteetaten setter. I fjor var den på 3,9%. Så hvis du i fjor kjøpte fond for 1 mill kroner så får du ta ut 1 mill 39 tusen kroner skattefritt i år. Over tid kan dette bli et ålreit beløp pga "renters rente-effekten", spesielt nå som rentenivået er høyere enn hva det var tidligere.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Skjermingsfradrag blir, så vidt jeg har forstått, beregnet ut i fra laveste sum du har hatt på ask konto i løpet av året.
Så hvis du starter året med 1 million, og deretter setter inn 500.000 vil skjermingsfradraget beregnes på 1 million.

Er dog litt usikker, så undersøk dette mer nøye selv!

Skrevet
8 minutes ago, Nimrad said:

Tanken bak skjermingsfradrag er at du ikke skal skatte for avkastning som er under (risikofri) rentenivå. Skatteetaten setter derfor årlig et rentenivå som de beregner et skjermingsgrunnlag ut i fra. Skjermingsgrunnlaget er kostprisen (prisen du betalte for fondet/aksjen) ganget med rentenivået skatteetaten setter. I fjor var den på 3,9%. Så hvis du i fjor kjøpte fond for 1 mill kroner så får du ta ut 1 mill 39 tusen kroner skattefritt i år. Over tid kan dette bli et ålreit beløp pga "renters rente-effekten", spesielt nå som rentenivået er høyere enn hva det var tidligere.

Takk, det oppklarte en del. Men det kan vel ikke spares opp til neste år osv? Altså i eksempelet ditt blir det da ikke 1 mill 78 tusen til neste? Det må benyttes for hvert år?

Skrevet
Pop skrev (31 minutter siden):

Takk, det oppklarte en del. Men det kan vel ikke spares opp til neste år osv? Altså i eksempelet ditt blir det da ikke 1 mill 78 tusen til neste? Det må benyttes for hvert år?

Jo, det blir oppspart til neste år og mer til pga renters rente effekten. Året etter blir det 1 079 521,- siden du også får 3,9% på de 39 000,- du fikk i fjor.

• Liker 1
Skrevet (endret)

I min nettbank (DNB) blir skjermingsfrådraget lagt til beløpet for skattefritt uttak kvart år. Det er kanskje likt i andre bankar.

Dvs. om du ikkje har nytta skjermingsfrådraget for eit år så får du det med vidare og vil bli lagt til beløpet for skattefritt uttak. Det beløpet vil stige utan at du kjøper meir til kontoen.

Sitat

Skattefritt uttaksbeløp er det du kan ta ut uten å betale skatt. Beløpet består av det du har satt inn på aksjesparekontoen + kostpris på aksjer og aksjefond du har flyttet inn + opparbeidet skjermingsfradrag. Uttak utover dette vil du måtte betale skatt på gjennom neste års Skattemelding. Dersom du tar ut hele det skattefrie beløpet og senere mottar utbytte, så vil du måtte skatte av utbyttet også. Beregningen forutsetter at vi har mottatt fullstendige og korrekte opplysninger fra tredjeparter. Vi påtar oss ikke noe ansvar dersom du likevel kommer i skatteposisjon som følge av ufullstendige eller ukorrekte opplysninger fra slike tredjeparter

Har du hatt fond i mange år, ev. har kjøpt eller solgt på ulike tider så er det ikkje lett å rekne ut skjermingsfrådraget, men når beløpet blir lagt til det skattefrie beløpet har du all informasjon du treng for å gjere vurdering av uttak mtp. skatt. Tar du ut heile det skattefrie beløpet i td. DNB så har du tatt ut alt innskote og heile skjermingsfrådraget.

—————————————

Ellers er globale indeksfond tilbake på ny ATH etter Trump-duppen som tok til i februar i år. Sjølv med den er td. DNB Global Indeks 4.75% opp så langt i år. KLP-fondet er over 5%.

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Skatt på gevinst er basert på total gevinst (ofte over flere år), så derfor må såklart også skjermingsfradraget akkumuleres opp over flere år. 

Jeg hadde altså blitt kraftig sjokkert hvis det ble resatt hvert år. Men slik er det ikke. Og bra er det. 

Det sagt, så er det ikke alltid så lett å vite hvor mye man kan ta ut skattefritt i forkant. Hvis man ikke er så grådig god på rente-regning og slikt, så er man prisgitt at fondsløsningen har beregnet og viser frem tallet i forkant.

Eller har skatteetaten en kalkulator, basert på min faktiske portefølje, man kan bruke i forkant av uttak? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...