Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du iphone, så kan du bruke appen som heter aksjer. Ikke noe fancy greier, men du lager din egen liste. Du finner fond også der. Vet ikke helt hva du tenker på helt spesifikt da. Men du ser i alle fall NAV og daglig utvikling.

Skrevet (endret)

Snowball Analytics er ganske bra til å holde oversikt over porteføljen. Støtter også fond, krypto, aksjer osv. Verdt å sjekke ut 

Endret av ProphetSe7en
Skrevet
2 hours ago, ChroniX said:

Både ja og nei. Ønsker en selvalgt serie av fond å sammenligne,  daglig. 

Kva er poenget? Vil tru det er bortkasta tid framfor å sjå på lengre tidsrom.

• Liker 1
Skrevet

Morningstar sin var fin men blir lagt ned nå. Det var kjekt å kunne sammenligne/benchmarke sin portefølje vs diverse indekser over lang tid, og visualisere det med graf. Ser ikke ut som at Snowball støtter det? Har ikke funnet en fullverdig erstatter enda.

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Hadde absolutt lønnet seg å time markedet for min del også, men av erfaring i krypto ender jeg alltid opp med å kjøpe meg inn på feil tidspunkt eller feilvurdere når man bør selge seg ut så satt rolig i båten. Tapet i år kontra ha penger i banken, men slik er noen år dessverre.

image.png.32b30a538ee776faa63d5adec4775f71.png

Endret av discostu
Skrevet

Jeg fulgte planen satt for lenge siden som er å spare fast, men også sette inn ekstra midler om fondet er ned et gitt antall prosent. Det var den dypeste duppen som sammensvarte med første slik ekstrainvestering, men Trump er jo så kjapp i vendingene at selv om pengene ble investert den dagen så var markedet opp 6,5% igjen før handelen var gjennomført. Irriterende der og da, men ser jo i ettertid at det fortsatt har vært et fint inngangspunkt. 

Skrevet (endret)
ProphetSe7en skrev (På 8.7.2025 den 21.52):

Snowball Analytics er ganske bra til å holde oversikt over porteføljen. Støtter også fond, krypto, aksjer osv. Verdt å sjekke ut 

Fungerer dette på samme måte som X-ray hvor man kan søke opp norske aksjefond, skrive inn prosentfordelingen mellom dem og få en detaljert analyse av sammensetningen av porteføljen?

Jeg har pleid å bruke X-ray ca. 1 gang i året når jeg juster fondsportofølgen min og har behov for et nytt verktøy nå da det er lagt ned.

Endret av Lemongrass
Skrevet
Lemongrass skrev (9 timer siden):

Fungerer dette på samme måte som X-ray hvor man kan søke opp norske aksjefond, skrive inn prosentfordelingen mellom dem og få en detaljert analyse av sammensetningen av porteføljen?

Jeg har pleid å bruke X-ray ca. 1 gang i året når jeg juster fondsportofølgen min og har behov for et nytt verktøy nå da det er lagt ned.

Jeg har ikke prøvd x-ray. Kan du ikke bare laste ned Snowball Analytics å prøve?

Skrevet (endret)

Indeksfondene er på "all time high". Med horisont på minimum 10 år, ville folk fremdeles fortsatt med et høyt fast sparebeløp (rundt 15000kr per måned)?

Endret av eplekasse
Skrevet (endret)
eplekasse skrev (1 time siden):

Indeksfondene er på "all time high". Med horisont på minimum 10 år, ville folk fremdeles fortsatt med et høyt fast sparebeløp (rundt 15000kr per måned)?

Utanlandske eller valutasikra fond har henta seg inn igjen etter Trump-duppen, men norske globale fond har framleis ikkje nådd forrige topp frå februar pga. kronekursen.

Uansett er strategien alltid den same. Kjøp kvar månad og la det stå. All time high er ikkje noko spesiell hending, det skjer heile tida i ein marknad i vekst, med unntak av periodar etter ein nedtur. For at det skal gå oppover jamnt og trutt så må det nødvendigvis heile tida nå ein ny toppnotering.

image.png.341cda24c5d85ad6de965d9637ba8193.png

Endret av Zeph
Skrevet
eplekasse skrev (2 timer siden):

Ja.

Hvis du aldri skulle kjøpt på all time high så hadde du hatt en vanskelig oppgave foran deg. 

Skrevet (endret)

Takk for svar, man blir bare ubevisst påvirket av den alternative tilnærmingen som er her inne noen ganger 😉

Endret av eplekasse
Skrevet
aklla skrev (På 8.7.2025 den 15.49):

Jeg har ca alt i Europa, både moralsk sett men først og fremst stabilitet.

Om jeg tjener eller taper på sikt er egentlig ikke det viktigste, men USA er en karusell uten kjent stoppested. Kan være en murvegg, kan være månen. Men jeg tror mer på murvegg enn månen, får uansett fortjeneste 

Samme her - har mest i Europa av samme årsak, men også i Asia. Flyttet mine USA investeringer over til Europa og Asia pga Trump sin politikk. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har valgt å investere i 10 fond

DNB Global Indeks (50%)

DNB Emerging Markets Indeks (10%)

DNB Europa Indeks (15%)

DNB Klima Indeks (4%)

DNB Health Care (2%)

KLP Asia Indeks (4%)

KLP Small Cap ideks (12%)

Carnegie Listed Private Equity (1%)

Schroder ISF EM smaller companies (1%)

Templeton Frontier Markets (1%).

Begrunnelse

Jeg eier Europa og Asia Indeks for å vekte meg bort fra overvekt i USA og teknologi i global indeks.

Jeg eier small cap og emerging markets indeks for å diversifisere og ha eksponering mot viktige segmenter som ikke er inkludert i global indeks.

Jeg eier klima indeks og health care fordi jeg har troen på at selskaper som bidrar til å løse klimakrisen vil bli viktig i årene som kommer. Jeg har også ståltro på at helsesektoren blir viktigere med en global "eldrebølge" som kommer til å øke i intensitet i årene som kommer (litt også for å redusere eksponering mot teknologi og finans som blir veldig stor i min portefølje).

De tre siste fondene har jeg for å få eksponering mot segmenter som ikke er dekket i resten av porteføljen. Small cap i fremvoksende markeder er ikke dekket i hverken emerging markets eller small cap indeks-fondene. Frontier markets /uutviklede markeder er et nytt segment som gir eksponering mot enda flere land og markeder. Til slutt eier jeg et fond som investerer i børsnoterte selskaper som igjen invisterer i PE-selskaper. Det er den enkleste måten for en småinvestor å få eksponering mot unoterte aksjer (utenom sider som Folkeinvest osv.)

Endret av Lemongrass
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...