Gå til innhold

Råd og tips til jobbsøkere - Oppdatert 14.06.2007


Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette med bilde sammen med CV.

Driver å ser etter lærlingeplass for tiden og skal legge inn CV på bl.a FINN. Ser at mange oppfordrer til å legge ved bilde, noe jeg vurderer. Problemet er bare at det eneste bilde av meg selv som jeg anser som "fint nok" er et portrettbilde tatt i militæret, dvs ikledd uniform og beret.. Litt usikker på om det er noe som egner seg?

 

For øvrig er det er snakk om jobb i håndverkerbransjen.

 

Jeg ville stelt meg på håret, tatt på en grei skjorte og tatt et nytt bilde hjemme, helst med en nøytral bakgrunn. Da er bildet oppdatert og det ser seriøst ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Råd og tips

Ser det er utrolig mange som er på jobbsøken, både sommerjobb, fulltids jobb og jobb som lærling i bedrift. Tenkte jeg skulle prøve å samle en del spørsmål å svare på dem, samt vise til div. sider.

 

Hvordan trår jeg frem?

Mange er redd for å ta det første steget når de skal søke på en jobb. Med min erfaring opplever jeg at alt for mange bare sender inn søknad uten å ringe om utlyste stillinger. For de fleste er vel dette den enkleste løsningen, og man slipper eventuelle vanskelig og nervøse samtaler med en kommende arbeidsgiver.

 

Jeg kunne ikke fått sagt det nok: RING! RING! De fleste setter stor pris på om du ringer å er spørrende. Det viser at du har interesse, vilje og er selvstendig. Om du tar en telefon før du velger å sende inn en søknad, vet du mer om hva og hvem du kommer til å møte ved ett eventuelt intervju. De fleste registrerer fort hvilken type person de snakker med, det gjelder både deg og den du ringer til.

 

Det sier seg selv at om du ikke viser entusiasme for stillingen, så vil du komme langt bak i køen.

 

Ta kontakt, vær nysgjerrig og spørrende

 

Hva bør jeg huske i en søknad?

Jeg lister opp punktvis hva man skal tenke over når man skriver en søknad.

 

1. Vær konkret

Setningen skal kunne leses og forstår første gang

2. Vær kortfattet

Unngå lange setningen (anbefaler ca 25-30 bokstaver). Mye av grunnen er at lange setninger blir ofte mindre konkrete og tyngre å lese.

3. Ikke bruk fremmed ord, avanserte ord eller forkortelser

Din søknad skal kunne bli forstått av alle, selv de uten din erfaring.

4. Du er ikke verdens mester, selv i en søknad

Ikke skryt på deg noe du egentlig ikke er i stand til, det vil ikke komme deg til gode.

5. Husk og henvis til stillingsannonse eller hyggelig telefonsamtale.

"Jeg ble fortalt av en venn om denne jobben" FEIL! "Jeg viser til annonse i dagbladet 21.03.2007" RETT! "Jeg viser til hyggelig telefonsamtale ang annonsen i dagbladet 21.03.2007" RETT! Bedriften vil gjerne vite hvor og hvordan du fikk kjennskap om en utlyst stilling. Ikke om hvordan du ble fortalt om den.

6. Hold deg til en side

Som nevnt tidligere, vær konkret og kortfattet. Det vil si at du må prøve å få sagt alt du vil, på en side. Lange søknader blir kjedelig og tyngre å lese. Dermed lett å miste interesse.

7. Unngå åpenbare ting

Åpenbare ting bør du prøve å holde deg unna, du trenger ikke å si noe som mottaker av brevet allerede vet. Vi vet alle hvordan vi føler oss når vi blir gjentatte ganger fortalt det vi vet om og om igjen.

8. Husk å føre på at du gjerne stiller til intervju (Legg ved telefonnummer)

Det er vanlig å ha med en liten setning nederst på søknaden der du sier at du gjerne kan stille til intervju. Her må du være lett tilgjengelig til enhver tid.

9. Vær konkret

Nevner det igjen, vær veldig konkret.

10. IKKE overdriv

Du kan faktisk ikke skrive 10 sider i Word på 2 minutter, men nevn heller ikke at du ikke kan det.

 

Tips!

Få en tredje part til å lese søknaden din grundig, som regel ser du ikke dine egne feil. Søknaden din skal omtrent være forståelig for alle og enhver

 

Hva skal en CV inneholde?

CV (Curriculum Vitae) er som ordeds betydning, en kort beskrivelse av sitt eget livsløp. Ikke glem det.

 

En cv skal som søknaden være konkret og kortfattet. Din CV skal inneholde arbeidserfaringer, utdanning og egenskaper.

 

Noen velger å legge ved siviltilstand, grunnen er at gifte folk kan være mer pålitlige i noen tilfeller. Om dette er sant eller en myte blir opp til deg å dømme. Jeg ville valgt å ikke ha det med, men jeg vet noen er uenig i det.

 

Samme gjelder personlig bildet av seg selv. Noen velger å legge ved det. Grunnen er at det skaper inntrykk av hvilken person du er. Her er det snakk om porttrett bildet i fine klær (Nei, ikke nødvendigvis dress (IKKE overdriv)). Jeg er i noen tilfeller for å legge ved bildet av seg selv, andre ganger ikke. Går ikke nermere på det, dette er en smakssak.

 

 

Liste over ting du bør tenke over

 

1. Vær kortfattet

Jeg kunne gjentatt dette 100 ganger. Du skal ikke skrive "Jeg er raskt og skriver fort i Microsoft Word, noe som kommer meg til gode", det holder med "Flink i touch" "Skriver raskt, konkret og effektivt".

2. Vær konkret

"Jeg skriver ganske fort og er flink til å bruke diverse funksjoner i forskjellige skriveprogram" Dette er en veldig ikke konkret setning som en CV ikke skal inneholde. Bruk heller korte og konkrete setninger som "God kunnskap om Office pakken" "Gode IT kunnskaper" "Flink med datamaskin" og lignende

3. Husk all relativ informasjon

Om du jobber 1 år i butikk, søker jobb som tømrer. Så er det ene året verdifullt. Ikke faglig, men miljømessig. Du vet hvordan det fungerer på en arbeidsplass

4. Vær veldig ryddig

Unngå og blande sammen ting som ikke hører sammen. Slik som arbeidserfaring og utdanning. Del dem inn punktvis

5. Ikke noe mer enn 2 sider (attester kan komme utenom)

Prøv å unngå flere enn 2 sider. Unngå masse mellomrom, det er ikke slikt vi skriver brev og CV'er

6. Husk referanser (Skal komme tilbake til dette)

7. Ikke skriv for hånd

Det er lite imponerende, det er ikke alltid lett å lese og det ser ikke like ryddig ut

8. Ikke finn på å bruk binders (Praktisk for noen. Men godforby, for dem som mottar)

Grunnen er at attester kan fort blandes sammen, bindersen sklir ofte ut og hekter sammen feil ark. Unngå unødige problemer som dette

 

 

Tips!

Få en tredje part til å lese CV'en din grundig, som regel ser du ikke dine egne feil. CV'en din skal omtrent være forståelig for alle og enhver

 

Eksempel på CV

Jeg bruker som regel å vise til den CV'en. Den er enkel og grei som mal.

 

Referanser

Når du setter opp en som referanse, er det noen punkt du må huske.

 

1. Informer og få tillatelse fra vedkommende

2. Diskuter hva som skal bli sagt

3. Om vedkommende ikke har noe til gode for deg, ikke bruk han.

 

Det er viktig å snakke om hva som skal bli sagt. Det kan dukke opp spørsmål om tidligere arbeidsforhold, da er det greit å ha et overblikk om hva som er blitt sagt.

 

Hva skal jeg kreve?

Er du nyutdannet uten erfaring, så bør du egentlig ta det du får. Ikke mange er begeistrert for uerfarne folk. Her kan du vel bruke begrepet, jobb deg oppover.

 

 

Hvor kan jeg lete?

De aller fleste stillinger blir aldri utlyst, desverre. Men det er ingen stopper for å finne seg en jobb. Det finnes drøssevis av nettsteder du kan finne stillingsannonser. Jeg velger å nevne noen som er hyppig brukt.

Kom gjerne med flere forslag

 

Finn.no (Tror dette er den største)

Zett.no (Også ganske stor innenfor noen områder)

NAV.no (Enkel, stor og grei)

 

Andre lenker

Jobbsøknad (NAV - Hvordan skrive målrettet søknad)

CV (NAV - Lag en god CV)

 

Finnstillinger.no ( Utrolig merkelig side, men drar frem en god del poenger (Av samme sorten))

 

 

Skal prøve å legge til mer og mer etterhver. Still gjerne spørsmål og kom med synspunkter. Det er lov å være uenig på noen punkter. Det var første oppdatering, skal komme tilbake til selve intervjuet og veien etter det.

 

Jeg sier ikke at jeg har malen, dette er råd og tips som du kan ta til betrakning.

 

Nei nå ble jeg fornærmet ;) Jeg skriver 86 ord i minuttet(432 tegn pr minutt feilfritt) hmff :D

 

http://10fastfingers.com/share-result/12_86_432_432_0_99_0_84_95_602

Endret av WhitePilgrim
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

 

Lurer litt på dette med bilde sammen med CV.

Driver å ser etter lærlingeplass for tiden og skal legge inn CV på bl.a FINN. Ser at mange oppfordrer til å legge ved bilde, noe jeg vurderer. Problemet er bare at det eneste bilde av meg selv som jeg anser som "fint nok" er et portrettbilde tatt i militæret, dvs ikledd uniform og beret.. Litt usikker på om det er noe som egner seg?

 

For øvrig er det er snakk om jobb i håndverkerbransjen.

 

Jeg ville stelt meg på håret, tatt på en grei skjorte og tatt et nytt bilde hjemme, helst med en nøytral bakgrunn. Da er bildet oppdatert og det ser seriøst ut.

 

ingen eller 1 bilde max ihvertfall , har lest "noen" søknader mens jeg var foremann i oljebransjen og det meste av bilder som var med fungere som en kjapp måte og sorter vekk folk på utsende , enten det var russere med døds blikk eller folk som poserte med sykkelen sin for og framstå sporty . jeg kommer aldring legge med noe bilde av meg selv etter og sett prosessen fra andre siden .

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Noen som har vært i jobbintervju og sagt ´´Hvorfor bør jeg velge å jobbe hos dere?´´

Jeg var en gang i et intervju der arbeidsgiver fortalte meg hvorfor jeg burde jobbe der. Riktig nok var det uoppfordret, men det var nok mest fordi arbeidsgiver to-be ville ha meg dit.

 

Men generelt, ikke gjør det. Det høres bare veldig blærete ut. Men igjen, hvis du blir head-huntet fra en annen arbeidsgiver skader det ikke. Da må de jo tilby deg noe bedre. Da har man sin fulle rett til å spørre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg sa på siste intervju at jeg ønsker meg en jobb der jeg får ansvar og mulighet til å tenke selv, slik at jeg får eierskap til det jeg gjør. Og det satte jeg som et krav til arbeidsgiveren, fordi jeg er lei av å drive og bytte jobb hvert 2 år. Jeg fikk jobben i en ganske vanskelig posisjon, ettersom det var utrolig mange søkere til stillingen. Dette var en stilling som ingeniør i nedgangstider (et halvt år siden).

 

Mitt tips til alle dere der ute, er å ikke være flau over å få venner og bekjente til å lese gjennom søknader og CV. Det kan være forskjell mellom å bli kalt inn til intervju og ikke få sjansen i det heletatt.

 

Jeg brukte flere dager på å skrive søknaden min. Jeg skrev den en dag, leste den andre dagen. Endret den igjen. Så sendte jeg den til 2 kompiser som har et godt øye for slikt, i tillegg til samboeren min. Tok imot feedback, utbedret og sendte til arbeidsgiveren.

 

Det gikk 3 uker uten at jeg hørte  noe. Hadde gikk opp, ettersom det er en vanskelig tid og mange ikke bryr seg om oss nyutdannede. Så ringte de og ønsket å ha meg til intervju. Før jeg visste ordet av det, så var jeg ansatt :)

 

Sønkaden var ett A4-ark og CV. Søknaden inneholdt mye avsnitt og lettleselig skrift. Jeg prøvde å formidle mest mulig, med minst mulig ord og så enkelt å lese som mulig. 

 

Jeg lover dere at 99% av søknadene der ute ser KLISS like ut. Alle ønsker seg "Nye utfordringer i et spennende selskap". Da er det faen meg gull verdt å få noen til å se over søknaden sin og bruke mer enn en halvtime på å skrive den. Bruker man halv time på en søknad og sender den av gårde, så er det nesten bedre å bare la være. Jeg brukte også mye tid på å finne ut hva selskapet driver med av teknologi og varer, hva de står for og hva er det jeg har gjort tidligere som kan linkes opp mot stillingen. Dette dannet grunnlaget for søknaden min. Jeg fant ut at, selv om dette er en helt annen bransje, så har jeg faktisk vært borti mange av tingene arbeidsgiveren trenger. Og da, uten å lyge, klarte jeg å vise at jeg er svært relevant for stillingen. 

 

De sa også på intervju at de hadde mange seniorer med 10 års erfaring, hvorfor skal de ansette meg som bare har 1.5 års erfaring? 

 

Jeg er dynamisk og har mye tid til rådighet, jeg kan dra på en reise uten å nøle. Og jeg har ikke innarbeidet meg vaner som gjør at jeg sier "Men det er slik vi alltid har gjort det.." og er åpen for å bli den mannen som tilpasser seg bedriftens behov.

 

Ikke skriv søknaden fordi du ønsker deg en ny jobb, skriv den fordi du SKAL ha jobben. Og da er 1-2 timer i 2-3 dager på å skrive og utforme en søknad absolutt ingen tid i forhold til at du skal ha stillingen i 10+ år.

Endret av baBuShKa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Finnes ingen fasitsvar på hva som funker. Jeg har hvertfall skrevet mange søknader og vært på flere intervju. De fleste har gått bra (blitt ansatt), men noen har også vært uheldig med kjemien noen ganger.

 

Et godt tips er å skrive søknaden på full mage, og når du er opplagt. Da skriver du bedre.

 

Jeg fikk en del hjelp fra guiden på http://www.soknadogcv.no/ når jeg var jobbsøkende.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det jeg anbefaler når man skal skrive søknad er å tørre å skille seg ut. Tenk hvor mange andre som også har lyst på jobben, sikkert over hundre andre som har lyst på jobben. En annen ting er også å virkelig ha lyst på jobben, den som har mest lyst på jobben, og har litt kreativitet får den som regel.

 

Når du først kommer på intervju er det beste tipset jeg har til folk: Vær deg selv! Hvis personen som intervjuer deg, liker deg, da har du en sinnssykt stor fordel over de andre. Jeg ble ansatt på stedet sist gang jeg var på jobbintervju, det var fordi jeg hadde sinnssykt bra kjemi med personen som intervjuet meg. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Hei :) Jeg er snart ferdig med studiene og har sendt sikkert 30 søknader på både sommerjobber og faste stillinger uten å få intervju. Min samboer sier at alt er bra og jeg er litt lei av å mase på venner, så jeg kunne trengt noen konstruktive tilbakemeldinger.

Noen som har mulighet til å ta en titt på denne søknaden og gi meg noen tilbakemeldinger? 

Takk for eventuelle tilbakemeldinger/tips  :)

 

 

Søknad på stilling som transportkoordinator

Jeg viser til utlysning på Finn.no og søker på stillingen som transportkoordinator.

 

Grunnen til at jeg søker på denne stillingen er at jeg brenner for å jobbe med transport som har vært en stor del av min utdanning.

 

Mine erfaringer fra arbeidslivet og den faglige tyngden jeg foreløpig har fra xxxx, landets eneste vitenskapelige høgskole i logistikk, mener jeg vil komme godt med i arbeid hos dere.

 

Til våren vil jeg ha fullført en bachelorgrad i Logistikk og Supply Chain Management. Dette studiet gir meg en yrkesrettet utdanning med unik kompetanse innen logistikk og Supply Chain Management, i tillegg til generell innsikt innen økonomi og administrasjon. 

 

Jeg er vant til å sette meg inn i nye systemer i jobbsammenheng og i min utdanning har jeg tatt fag som ERP og Forretningsprosesser, Informasjonsbehandling og LEAN. Disse fagene har lært meg å utføre forretningsprosesser i SAP, bearbeide data i Excel og Access på høyt nivå og forbedre den bedriftsøkonomiske lønnsomheten. Jeg har karakteren B i fagene Mikroøkonomi og Finansregnskap som viser at jeg er dyktig innen økonomi.

 

Som det går frem av min vedlagte CV har jeg hatt deltids- og sommerjobb ved siden av studiene siden jeg var 16 år. Jeg har stor arbeidskapasitet ved at jeg har hatt flere jobber samtidig og kombinert studie og deltidsjobb. På xxxx har jeg sortert og gjort klar posten til transport. Dette gir meg en god erfaring i å jobbe selvstendig og effektivt for å nå tidsfrister.

 

Som medarrangør av karrieredagen fikk jeg utviklet mine samarbeids- og kommunikasjonsevner, samt vist at jeg kan opptre profesjonelt under et slikt travelt arrangement.

 

Gode kommunikasjonsevner skriftlig og muntlig har vært en selvfølge i min utdanning og yrkeskarriere. Jeg trives like godt foran større forsamlinger som i en til en kommunikasjon.

 

Mine kolleger sier at det er lett å samarbeide med meg, og samtidig som jeg er flink til å koordinere og organisere oppleves jeg som resultatorientert og pliktoppfyllende. Kombinasjonen av teamarbeid og selvstendig arbeid er noe som tiltaler meg.

 

Jeg ser frem til å høre fra dere.

 

Med vennlig hilsen  

xxxxx

Endret av SiriR
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

-klipp-

Det gikk 3 uker uten at jeg hørte  noe. Hadde gikk opp, ettersom det er en vanskelig tid og mange ikke bryr seg om oss nyutdannede.

-klipp-

fra du sender søknad så er det skjeden og høre noe før søknadsfrist er godt ut og gjerne kan det ta god til etter dette , jeg søkte en jobb i kommunen i fjord og da tok de vell 1-2 måneder etter at søknadsfristen hadde godt ut før jeg fikk skriftlig! bekreftelse på at den var mottatt i .. posten! så gikk det nye 2 måneder før jeg fikk et avslag i posten, tro meg hele prosessen forbløffet meg , hvem sender ut skriftlige bekreftelser og avslag i dag ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...