Gå til innhold

Råd og tips til jobbsøkere - Oppdatert 14.06.2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, nyutdannede må ikke bare ta det de får; flere i mitt kull på NITH har økt lønnen sin betraktlig under ansettelsesprosessen fordi markedet etter IT-kompetanse og spesielt innenfor ebusiness (ERP, CRM osv.) var/er brennhet.

9034819[/snapback]

Nå var jo det kullet det første av sin type. Det er jo litt spesiellt.

Lenke til kommentar
Om man ikke har noen yrkeserfaring blir jo CVen veldig kort. Kan man ikke bare skrive en linje eller to ekstra på selve søknaden om at man ikke har noen yrkeserfaring og hvilken skolegang man har? Eller er dette veldig amatørmessig?

9060886[/snapback]

Jeg er kanskje litt enig i at du bør finne en smart måte å kompansere for. Men det er vanskelig å si hva.

 

Forresten, om du ikke har referanser, kan du bruke venner, lærere og andre som har erfaringer med deg. Du bør minst føre 2 på CV'en din.

Lenke til kommentar

EDB.

Denne cven var veldig lite forklarende og informativ. Så jeg skal nevne noen ting du kan ta til betrakning.

 

1. Bruk Tabulator, ikke mellomrom.

2. Om du aldri har hatt jobb, sommerjobb, deltidsjobb så for guds skyld ikke ha det som ett punkt.

3. Ikke skriv slik "Begynner det siste året på videre gående". Det er ikke cv, det er søknad.

 

Skriv heller "2002-2004 (tabulator) Allmenne, Økonomi og Administrasjon.

4. Siden du sitter her tipper jeg du behersker mer data enn du oppgir.

 

Søknaden virket grei. Men du kan gjerne bruke litt linjeavstand.

CV.doc

Lenke til kommentar

Flott tråd.

 

Vil bare tilføye at en bør si at en har god helse og er lite syk i søknaden. Alltid!

 

Ellers er det viktig ved intervju å ta seg godt ut i det en kommer inn. Det tar 7 sek for en person å få et førsteinntrykk. Det bør være et bra et! Ha på reine klær, ingen tyggis, ingen snus, nybarbert (bør ikke skjære deg opp denne dagen) og fin på håret, ikke overdreven parfyme (!) osv. Så er det bare og smile og gi et godt og fast håndtrykk mens du presenterer deg. Snakk høyt og tydlig. Røyker du så ta siste røyken før intervjuet minst 20 min før du går inn. Ikke gjør som mange og røyt som faen av nervøsitet rett før intervjuet.

 

Det første en arbeidsgiver ser etter er om du kommer til å passe inn i bedriften. Altså om du kommer til å komme godt overens med Ole og Lise som har jobbet der i 5 år og som du kommer til å jobbe sammen med. Derfor er det viktig å kle seg litt nøytralt osv.

 

Faen, husker ikke resten av listen...uansett; det er gjort en udersøkelse på dette og helt klart på toppen kom hvor godt søkeren kommer til å passe inn...videre var helse ganske høyt oppe, skal se om jeg finner listen min igjen.

 

 

("hvordan få seg jobb"-kurs med nav var egentlig ganske lærerikt...jeg har bare dårlig hukommelse)

Lenke til kommentar
Flott tråd.

 

Vil bare tilføye at en bør si at en har god helse og er lite syk i søknaden. Alltid!

9140778[/snapback]

Som du ser på eksemplet til han som postet sin CV over her, så ser du det er noe som heter "Fritid". Jeg oppfordrer alltid folk til å tilføye at de trener, er ute med hund, liker frilufts liv osv. Det blir litt for desperat i mine øyne å si "Jeg er en frisk og glad gutt som er sjeldent syk".

 

Det første en arbeidsgiver ser etter er om du kommer til å passe inn i bedriften. Altså om du kommer til å komme godt overens med Ole og Lise som har jobbet der i 5 år og som du kommer til å jobbe sammen med. Derfor er det viktig å kle seg litt nøytralt osv.

9140778[/snapback]

Her har du helt rett. Jeg spurte faktisk min arbeidsgiver om hvorfor de valgte meg blandt de 7 andre. Det var fordi de trodde jeg ville passe best inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...