Gå til innhold

Råd og tips til jobbsøkere - Oppdatert 14.06.2007


Anbefalte innlegg

Er like gammel som deg, og har lurt på det samme.

Og få på vår alder har jobb grunnet bedrifter vil ha eldre personer ofte.

 

Det med innebandy'en kommer vel ann å når du jobber, tvilsomt du isåfall jobber alle kvelder. Tror fleste unge ikke har jobb pga. De nok må ofre idretter eller andre sosiale aktiviteter på grunnlag av jobben.

 

Kunne tenkt meg en jobb før, idretter etc. Er ikke problemet her, men at alle som vil ha hjelp vil ha folk som er 17+ eller 18+, og burger king er ikke akseltabelt på noe vis..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Nei, regner med du er ung og da skal det med! Bedre å ha vært på utplassering, enn ikke å ha vært det :)

Du kan også skrive opp dersom du for eksempel har hjulpet naboer med plenklipping osv, dette viser at du ikke er en slabbedask, og er greit å få med frem til du får deg mer arbeidserfaring å vise til :) Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Det er veldig vanskelig å få en bra jobb, som student. Det er alltid enklere hvis man kjenner noen innenfra, men det beste rådet jeg kan gi er å møtte sjefen personlig og snakke med han, hvis han sier at han ikke trenger folk akkurat nå, vent 1-2 mnd og gå igjen, sier han det samme igjen prøv enda engang, da kommer han til å se at du virkelig vil ha jobben. På CV-en er det viktig å skrive litt om seg selv, at man er f.eks sosial, det er veldig viktig, og etc.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å få en bra jobb, som student. Det er alltid enklere hvis man kjenner noen innenfra, men det beste rådet jeg kan gi er å møtte sjefen personlig og snakke med han, hvis han sier at han ikke trenger folk akkurat nå, vent 1-2 mnd og gå igjen, sier han det samme igjen prøv enda engang, da kommer han til å se at du virkelig vil ha jobben. På CV-en er det viktig å skrive litt om seg selv, at man er f.eks sosial, det er veldig viktig, og etc.

 

Skrive om seg selv er noe man helst gjør i søknadsteksten, ikke selve CV-en. Såfremt man ikke har en ekstremt tynn CV, om du feks søker på din første jobb.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke negativt, men ville ikke brukt tid på det selv.

 

Poenget med slike åpne søknader er først og fremst å gi mulige kandidater med nøkkelkompetanse (Type mye utdanning + erfaring fra konkurrent etc.) en mulighet til å vise interesse for bedriften.

 

For andre stillinger så vil bedrifter mye heller ha en full utlysning med konkurranse for å få den/de beste kandidatene.

 

Trenger du jobb/har liten erfaring: Gå etter utlysninger/kontaktnett

Mye erfaring/bra utdanning/nøkkelpersonell: Da kan man snuse innom åpne søknader, headhunters, LinkedIn osv. når man skifter beite.

 

Kan hende jeg har missforstått, men for min del var det mye viktigere å gjøre det bra i konkurransen i utlysningene enn å sende CV hit og dit.

Lenke til kommentar

Dersom det er snakk om en typisk deltidsjobb, feks butikk, kan det lønne seg å sende en åpen søknad.

Det er deltidsjobb men ikke en type butikkjobb. Jeg er eiendomsmeglerstudent og ønsker da naturlig nok å søke jobb som medhjelper i et foretak. Vet ikke da om det er lurest å møte opp personlig eller sende en mail med søknad og CV selvom det ikke er noen utlyste stillinger.

 

Takk for svar PinneVed og Christeven!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har sendt ut maaaaaange søknader nå til de som har utlyst stillinger (vil ha deltidsjobb når jeg begynner på universiteter). Jeg vil også søke på noen butikker som jeg bor veldig nært, som ikke har utlyst stilling, hvordan går jeg fram? Og sitter jeg i saksa hvis sånn 4 kontakter meg til intervju på ulike datoer? Er det greit å si at jeg ikke vil jobbe mer enn 2 helger i måneden?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Jeg skal søke på flere stillinger til et nytt sted som med det trenger endel nye ansatte.. Skal søke på 4 stillinger på samme sted. Bør jeg lage individuelle søknader til alle stillingene, eller kan jeg skrive en generell søknad der jeg søker på alle samtidig? (på en måte da fire søknader som er flettet sammen til ett) Vet ikke hva som er lurt, vanlig, osv.. Regner kanskje med at det første er lurest.. Er jobber som ikke krever noe utdannelse, men de skriver at "attester og referanser sendes med søknaden til...." - hva menes med attester? Og bør jeg ha referanser? (nylig ferdig med vgs og skal studere etterhvert, så er som sagt ikke fancy jobber jeg søker på.. men uansett seriøse og vil gjøre mitt beste for å få ett av dem)

 

Håper noen kan hjelpe!

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da ville jeg nok skrevet en generel søknad og spesifisert nederst at du synes samtlige ledige stillinger er relevante for deg. Attester kan være alt fra jobbattester fra tidligere arbeidsgivere, tjenesteattest for avtjent førstegangstjeneste osv.

Søker også jobber som ikke krever noen spesifikke utdannelser. Har søkt rundt 15 jobber siste tiden og kun blitt innkalt til 1 intervju. Anser ikke dette som noe god match. Virker som arbeidsmarkedet her i området er pressa når det kommer til slike stillinger som ikke krever utdanning. Har meget gode referanser å vise til, men likevell er det svært sjeldent jeg hører noe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer litt på dette med bilde sammen med CV.

Driver å ser etter lærlingeplass for tiden og skal legge inn CV på bl.a FINN. Ser at mange oppfordrer til å legge ved bilde, noe jeg vurderer. Problemet er bare at det eneste bilde av meg selv som jeg anser som "fint nok" er et portrettbilde tatt i militæret, dvs ikledd uniform og beret.. Litt usikker på om det er noe som egner seg?

 

For øvrig er det er snakk om jobb i håndverkerbransjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...