Gå til innhold

Råd og tips til jobbsøkere - Oppdatert 14.06.2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Flott tråd!

 

Beklager om dette er nevnt tidligere, men hva er vanlig praksis med tanke på attest/referanser?

 

Spør man tidligere arbeidsgiver om de kan skrive en attest om hvor lenge jeg har jobbet i firmaet og om de var fornøyde med meg?

 

Jeg har en veldig god tone med begge mine tidligere arbeidsgivere, men har ikke fått en attest enda. Vil derfor gjerne vite hvordan man går frem.

 

Jeg har også jobbet i lengre tid for en privatperson som var veldig godt fornøyd med meg, men riktignok gjennom mitt gamle firma. Er det akseptabelt å få en attest fra ham f.eks? Evt bilder som dokumenterer noe av arbeidet jeg har gjort?

 

Mvh

 

Kenshin

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

God guide :) Er selv en ungdom som har lyst på sin første jobb. Utenom noen skolerelaterte hospiteringer på blant annet Elkjøp som 14-åring og jobbet i arkivet i en bank som 14-15-åring, har jeg ingen tidligere arbeidserfaring. Er fremgangsmåten lik for meg når jeg søker jobb? Bør jeg nevne den lille arbeidserfaringen jeg har i søknaden min, og hva er spesielt viktig å huske når jeg som ungdom søker jobb?

 

Er under myndig alder, men tror dere det hadde vært mulig å få jobb på en spill, eller elektronikkbutikk, slik som Elkjøp, Expert, Gamestop, osv?

Endret av Sheogorath
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Leste noe her om at man bør ringe før man leverer søknad.

Jeg kan forstå dette dersom det er en stilling som utlyses, og ærlig talt hadde jeg ikke tenkt på det.

 

Men uansett: Når man er desperat etter å få seg jobb (som meg), er det ikke greit å fly rundt overalt og levere søknad + CV til f.eks. alle butikkene i byen? Bør man ringe først? Det sies jo at personlig oppmøte viser interesse osv. Nå er jo ikke sjefen alltid tilstede, men det blir vel nesten alltid lagt merke til... eller?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Leste noe her om at man bør ringe før man leverer søknad.

Jeg kan forstå dette dersom det er en stilling som utlyses, og ærlig talt hadde jeg ikke tenkt på det.

 

Men uansett: Når man er desperat etter å få seg jobb (som meg), er det ikke greit å fly rundt overalt og levere søknad + CV til f.eks. alle butikkene i byen? Bør man ringe først? Det sies jo at personlig oppmøte viser interesse osv. Nå er jo ikke sjefen alltid tilstede, men det blir vel nesten alltid lagt merke til... eller?

 

Det å fly rundt med søknader i hytt og pine fungerer fint. Du trenger ikke å ringe på forhånd.

Lenke til kommentar

Er det vanlig å legge ved militært tjenestebevis (førstegangstjeneste) i sivile søknader hvis man har lite dokumentert arbeidserfaring fra det sivile liv? Eller er tjenestebeviset helt uinteressant for alle sivile ansettelser?

Tjenestebeviset er jo en attest på flere sider, hvert fall der jeg var, og det er ganske tungvindt og prakkete.

 

Jeg opplever det sånn at du bare skriver på CV-en din at du har militær førstegangstjeneste, og hvis det blir spørsmål om dette, f.eks. på et jobbintervju, tar du med hele attesten. Mange er kun interessert i å vite om du har militær førstegangstjeneste i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vel, jeg er journalist, så flere av vennene mine spør om jeg kan lese gjennom søknader/CVeer for dem. De ønsker i utgangspunktet at jeg skal rette på skrivefeil, men det er som regel ikke der feilene ligger. Må presisere at jeg ikke er noen headhunterekspert, men jeg vet jo litt om hvordan man IKKE bør formulere seg.

 

1: Vær forsiktig med fremmedord. Slenger du inn ord eller uttrykk som du ikke vet om du behersker (gjerne fagterminologi), kommer det ofte tydelig frem av språkdrakta at du ikke vet hva du snakker om. Fokusèr heller på det du kan, for husk; det du nevner i søknaden kan du bli spurt om på intervju, da er det greit at du forstår hva terminologien betyr?

 

2: Å vektlegge egen kompetanse og tidligere erfaring er vel og bra, men dette skal du først og fremst (iallfall sånn jeg ser det) bruke CVeen til. Jeg har gjennom årene fått mye ros for mine søknader fordi jeg fra første bokstav retter meg mot bedriften og dens behov. Hva er det som gjør at jeg ønsker å jobbe hos dem, hvilke egenskaper gjør at de bør velge meg, og viktigst av alt; hvorfor bør de velge meg? Der det faller naturlig prøver jeg også å flette inn kunnskap som jeg har researchet meg fram til, for å vise at jeg vet hva jeg går til.

 

3: Unngå klisjeer og "telling"-formuleringer: Show it, don`t tell it - du kan gjerne skrive at du er entusiastisk, men hvis ikke noe i søknaden din tyder på at du vil ha jobben, har ordvalget liten betydning. Veldig mange ser ut til å ha lest standardmaler på nett, og legger opp til å kopiere disse. Det kan få søknaden til å virke både upersonlig og lite spisset. Skriv heller ikke "jeg håper min søknad blir tatt i betraktning" og "jeg antar mange søker" - for det første, det er ikke sikkert at mange søker, og selv om de gjør det, hva så? Arbeidsgiveren bryr seg mest om at denne jobben er attraktiv for deg. Og "at din søknad blir tatt i betraktning" - det sier seg selv. Du søker jo på jobben, ikke sant?

Endret av Dianah
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg må søke noen jobber.. og ja, det er en god ide å ringe. foreldra mine har sagt jeg burde gjøre det og. men uff, jeg hater telefoner :p jeg begynner å stamme nesten.. men jaja..

 

noen tips til hva slags spørsmål man kan stille da? >.< (innerst inne driter jeg blankt i hva slags jobb det er. jeg er åpen for det meste og begynner å bli desperat etter en jobb. plukke bær, klesbutikk, restaurant, vaske, sortere spiker.. samme for meg xD)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Skal på mitt aller første jobb intervju i morgen, noen tips? Har aldri hatt jobb eneste jeg har gjort hver sommerferie er å jobbe for bestefar..Men uansett noen ting jeg bør passe på?

 

Edit: Er 18 men føler jeg ser litt ung ut for aldrene også, er dette negativt tror dere?

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fin tråd! :)

 

Skal søke jobb i løpet av de neste dagene, kun butikkjobber som deltidsansatt, men jeg har aldri hatt jobb før og dermed heller aldri skrevet en cv. Har sjekket litt rundt på nettet og etterhvert lagd meg et, ja, kall det et "førsteutkast", til en cv.

 

Har sett at det har vært litt forskjellige meninger om hvordan en cv skal være, noen mener at den kun skal bestå av nøkkelord, heller en liste istedenfor en tekst angående dine kvalifikasjoner, mens andre ser det ut til at har den motsatte holdningen.

Så at alle eksempel-cvene på nav sine hjemmesider inneholdt tekst, så prøvde meg på noe av det samme.

 

 

Kunne noen ha sett litt på den og sagt hva de mener om den? Da gjerne noen med litt erfaring ;)

 

 

For å kommentere noe først, har både laget en tekstversjon av fritidsinteresser samt en fritidsinteresse-liste, skal jo bare ha en av delene men vet ikke hva jeg burde velge.

 

Dessuten har jeg jo som sagt ingen tidligere arbeidserfaring eller kurs som jeg kan henvise til, men jeg kan vel legge ved det siste karakterkortet? Holdt et snitt på 5.4 (5.3 medregnet tysk2-skriftligeksamen (ugh!) ) med krevende fag som fysikk og R1/2MX, det er vel kanskje noe å vise frem? Viser vel iallefall at jeg er "engasjert, seriøs og målrettet i det jeg driver med" som jeg skriver i cv'en ^^

 

Og jeg planlegger å legge ved et bilde i tillegg, så snart jeg finner et som passer ;)

 

 

På forhånd takk :thumbup:

 

 

 

EDIT: Glemte å legge ved cven :blush:

 

CV-1stTry sladda.docx

 

 

EDIT 2: Jeg skrev cven hovedsaklig til en søknad angående en ledig stilling hos Clas Ohlson.

Endret av Bebbey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...