Gå til innhold

Råd og tips til jobbsøkere - Oppdatert 14.06.2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempefin guide, den virket for meg hvertfall. Vil si meg veldig enig i punktet om å ringe, jeg tror det gir et godt inntrykk. Viser at man er interessert og klarer å ta litt mer kontakt enn å bare sende en søknad som de aller fleste gjør. Jeg syntes det var kjempeskummelt å ringe, men det verste du får er et nei. Bedre å få det enn å aldri få noe svar mens søknaden din ligger og støver ned, hvertfall syns jeg det (jeg fikk jo et ja!).

 

Tror guiden kan være til hjelp for mange, den svarer på de grunnleggende spørsmålene og gir også noen ekstra tips til ting man ellers ikke ville tenkt over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bra jobba, Neppe!

Tror det er viktig det du skriver om å ikke overdrive. Kanskje du kan utbrodere det litt, slik som "Ikke overdriv, vær ærlig. Klarer du å "bløffe" deg til jobben ved å fremstå som en annen enn den du er skaper dette bare problemer for deg senere."

8850836[/snapback]

Takk for tilbakemelding. Skal utdype det litt mer senere idag.

 

EDIT: Jeg burde forresten skfite nick. "Bra jobba, Neppe"

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Jeg tenkte å ordne meg en jobb, og jeg har hørt noen rykter om at to stykker skal slutte der jeg skal søke. Men jeg tenkte å oppsøke folka personlig. Er det lurt?

Lenke til kommentar
Jeg tenkte å ordne meg en jobb, og jeg har hørt noen rykter om at to stykker skal slutte der jeg skal søke. Men jeg tenkte å oppsøke folka personlig. Er det lurt?

8919729[/snapback]

 

Oppsøk gjerne bedriften personlig, ta med en CV og spør om de har tid til et lite intervju. Det er som regel best å ringe inn å spørre først.

 

Da kan du ha med "Jeg henviser til en hyggelig telefonsamtale den.. xxxxx der xxxxx ønsket å (...)"

Lenke til kommentar
Jeg tenkte å ordne meg en jobb, og jeg har hørt noen rykter om at to stykker skal slutte der jeg skal søke. Men jeg tenkte å oppsøke folka personlig. Er det lurt?

8919729[/snapback]

Tenker du i forhold til hvorfor de slutter? For å høre om det ligger noe bak?

 

Om det er tilfelle, så nei.

 

Om det er noe annet. Så nei. Du kan ikke drive å kontakte folk på den måten, det er uhøflig.

Lenke til kommentar
Hva med lønnsforhandlinger ved ansettelse? Hvor mange pusher på? Har noen opplevd å bli cut-off fordi man forlanger for mye?

8939345[/snapback]

 

Jeg har ikke vært så mye borti dette, har som regel vært fornøyd med lønnen jeg har fått. Hvis jeg ikke er fornøyd med lønnen har jeg som regel vært fornøyd med de andre arbeidsforholdene og godene. Da har det veiet opp for lønnen.

 

Forlanger man for mye, kan man risikere og miste jobben.

Men ser du at de er intressert, og du vet at de virkelig trenger nettopp DEG til denne jobben.. Så burde det være mulig å presse litt.

Lenke til kommentar
Hva med lønnsforhandlinger ved ansettelse? Hvor mange pusher på? Har noen opplevd å bli cut-off fordi man forlanger for mye?

 

Hvor mange % ekstra kan man egentlig forlange utifra opprinnelig tilbud?

8939345[/snapback]

Du skal godta. For en arbeidsgiver har ikke utdanning og høye karakterer all verden å si i begynelsen. Fordi du har jo ikke nødvendigvis noe erfaring. Det du kan forvente deg er hyppig lønnsøkning etter noen år (Om du har høyere utdannelse som er relevant).

 

Men som sagt, er du ettertraktet, kan du kanskje kreve litt mer. Du trykker feil knapper om du fra dag 1 starter å kreve høyere lønn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra jobba Marius! Me like ;)

 

Noe jeg skulle ønske i guiden din, er "do's and dont's" under intervju. Der kan jeg bidra en del ;)

 

---

@skromt,

Det er som Neppe sier; kommer helt an på hvor ettertraktet man er. I en brennhet bransje hvor det er knappe ressurser og man kan sjonglere tilbud, kan man forhandle startslønn til en viss grad men man må være meget varsom på det. Har man fått flere tilbud eller har vært på flere intervjuer, kan man bruke informasjon om startslønn i de tidligere intervjuene som et lite trumpfkort. Spør arbeidsgiveren hvor mye du tror startslønna ligger på (noe de ofte gjør) kan du alltids nevne at bedrift X har sagt Y og dermed antar jeg at det er der den ligger.

 

Selvfølgelig kan man ta en spansk en og si at bedrift X sa ditt og datt men det er fare for at arbeidsgiveren "kjenner" en eller annen i nevn firma (dersom det er samme bransje) og dermed kan få bekreftet det eller ikke.

 

Personlig hadde jeg ikke prøvd med noen lønnsforhandling under ansettelsesprosessen men en bekjent av meg økte startslønna med 20k under forhandlinger men da var det mangel på kompetanse :)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Fleksibilitet mht lønn i ansettelsesprosesser er etter min erfaring todelt.

 

Erfarne kandidater: Nesten alle bedrifter har en viss fleksibilitet dersom jobbsøker har gode forhandlingskort.

 

Nyutdannede: Mange store selskaper som ansetter mange nyutdannede har et fast lønnsnivå og tilbudet fremlegges som "take it or leave it". Mindre selskaper har noe fleksibilitet og rom for forhandlinger.

Lenke til kommentar
Bra jobba Marius! Me like ;)

 

Noe jeg skulle ønske i guiden din, er "do's and dont's" under intervju. Der kan jeg bidra en del ;)

9008042[/snapback]

Skal ta en update når jeg har tid.

 

 

Referanse trenger nødvendigvis ikke være en dagligleder. Alt fra teamleder, kollega, og prosjektleder går fint.

9008525[/snapback]

Selvfølgelig ikke. Men tror ikek sentralbords damen kan hjelpe deg med toppsjef stillingen i Aker Kværner.

 

Fleksibilitet mht lønn i ansettelsesprosesser er etter min erfaring todelt.

 

Erfarne kandidater: Nesten alle bedrifter har en viss fleksibilitet dersom jobbsøker har gode forhandlingskort.

 

Nyutdannede: Mange store selskaper som ansetter mange nyutdannede har et fast lønnsnivå og tilbudet fremlegges som "take it or leave it". Mindre selskaper har noe fleksibilitet og rom for forhandlinger.

9009112[/snapback]

Fleksibell om du er ettertraktet i min mening. Som jeg sa, nyutdannede må ta det de får.

 

 

Angående det å ringe før du sender søknad. Hva snakker du om når du ringer? Bortsett fra å presentere seg, si at man er intressert i jobben og at man skal sende en søknad?

 

Veldig bra guide!

9013459[/snapback]

Du er spørrende. Om praktiske opplysninger f.eks. Slik som arbeidstid, arbeidssted. Gud veit hvor mye man kan spørre om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...