Gå til innhold

Råd og tips til jobbsøkere - Oppdatert 14.06.2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Flott tråd med mange gode råd  :thumbup: Jeg skal selv skrive en søknad kommende helg, og lurer da på en liten sak.

 

For ca. 5 år siden jobbet jeg i et annet firma. Der fikk jeg en attest, men den har jeg nå rotet vekk. Er egentlig attester noe en bør legge ved, og hva bør jeg skrive nå som jeg ikke har den?

9376411[/snapback]

 

Det er noe man burde legge ved ja.

Du kan også bruke arbeidsgiveren din på den tiden som en referanse (Husk å spørre først), eller du kan be forrige arbeidsgiver skrive en ny attest til deg.

Lenke til kommentar
Referanse trenger nødvendigvis ikke være en dagligleder. Alt fra teamleder, kollega, og prosjektleder går fint.

9008525[/snapback]

 

Selvfølgelig ikke. Men tror ikek sentralbords damen kan hjelpe deg med toppsjef stillingen i Aker Kværner.

 

 

Seriøst.. Les om igjen. Kollega er ikke hvem som helst, men dem som jobber innen samme firma, samme avdeling, og har relevant sammenheng med din egen stilling. Og om man skal bli toppleder i Aker, tror jeg faktisk at det ikke går på referanser, men resultater.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror som nevnt tidligere i tråden av noen at det at man kan passe sammen med de man muligens skal jobbe sammen med teller veldig mye.

 

Mine two cents... 2 referanser er egentlig i minste laget, jeg hadde alltid 4 referanser... men heller ikke fler enn 4. Hvis det er et par måneder siden sist gang du sendte avgårde en søknad, så ring hver referanse og spør om du kan bruke dem! Litt kjipern om "nysjefen" ringer en referanse og vedkommende må tenke seg om hvem du er... da har du et godt førsteinntrykk.

 

Lag en profesjonell CV, ikke bare rot sammen noe. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at bilde skal være med. Selv har jeg limt det inn på CV'n. Hvis du møter opp selv og leverer søknaden, kobler de deg raskere sammen med søknaden din fordi de husker hvem du var... viktig å gi et godt førsteinntrykk hvis du leverer selv da! Men om du sender søknaden i posten så får de også se deg og det kan jekke deg opp i søkerkøen! Jeg tror bilde er positivt selv om man ser ut som et togvrak. En annen ting som er viktig i CV er å nevne om du har vært med i noe ekstra på skolen, forening eller arrangert noe. Dette viser at man er engasjert og villig til å stå på litt ekstra!

 

Kommer ikke på noe annet i farten, men veldig fin tråd dette! Mange gode tips her!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Herlig guide!

 

Jeg er i midten av 20 årene og er akkurat ferdig på en "datalinje" ved høgskolen og har et par spørsmål:

1.a Burde man skrive opp sin videregående utdannelse, selv om det i utgangspunktet ikke er relatert til jobben man ønsker?

1.b Skal man legge ved vitnemål fra videregående?

 

2. Jeg venter fortsatt på den resultati et fag fra høgskolen og har derfor ikke et vitnemål ennå, burde man ta et screenshot/utskrift fra studentwebs karakteroversikt og legge ved?

 

3. Angående sivilstand, vil det ha noe for seg å skrive hvor lenge man har bodd sammen (i mitt tilfelle er det 5år). Min tanke var noe alá "han virker jo stabil, han har hatt samboer i 5 år"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1a. Ja, om du ikke har veldig mye du kan "skryte" av så bør du ta det med.

1b. Jeg vet det er delte meningen om dette, men jeg sender aldri med mine personlige opplysninger ut i en søknad. Jeg skriver heller at attester og slikt kan taes med på eventuelt intervju. Av den enkle grunn at jeg ikke har noen interesse å gi mine personlige opplysninger til noen jeg ikke kjenner. Men det er meg.

 

2. For å si det sånn, de fleste bryr seg mindre og mindre om karakterer. Men igjen,, jeg ville ikke sendt med mine opplysninger.

 

3. Nei, jeg synes ikke du bør ta med hvor lenge du har vært samboer med noen. Det ser ikke bra ut. Det blir litt sånn som å skrive at du har gode datakunnskaper, og god data. Jeg sier ikke at det er uvesentlig selvfølgelig. Men det er mer noe du bringer opp på intervju, om man får opp en personlig rettet samtale.

Lenke til kommentar

Snasen tråd, litt morsomt at det er Neppe som har laget den :wee:

 

Vel, jeg har gjennom Neppe ytret interesse for å jobbe i ProffCom Tønsberg som for tiden trenger en del nye ansatte, det er et telefonselger og kundebehandlingssenter om jeg har forstått det rett.

 

Ble i dag oppringt av rekrutteringsansvarlig og jeg fikk avtale om å møte opp på torsdag, men over telefon virket det ikke som han la noe mer i det enn at det var snakk om et møte hvor jeg fikk informasjon om bedriften og stillingene etc. han nevnte ikke på noe tidspunkt, noe om intervju eller at jeg skulle ha med attester, CV etc.

 

Spørsmål:

- Skal jeg regne det som et intervju?

- Hvilke attester eller andre papirer skal jeg i tilfelle ta med meg?

- Noen ideer om hva jeg kan bli spurt om evt.?

- Legger ved en generell CV jeg skrev for en stund, norskoppgave. Hva kan/bør forbedres her om den evt. skal være med?

- Har fortsatt ikke fått attest på det med Etv, attesten ble skrevet av lederen vi hadde, før jul, men samtlige attester mangler visst fortsatt signaturer fra arrangementsledere og har derfor ikke fått det tilsendt - skal jeg da ikke nevne det?

- Andre tips?

 

 

Blir kanskje litt feil at Neppe jobber der og jeg spør her, men vi får la det stå til :p

CV_Preben_2008.doc

Lenke til kommentar

Går utifra at det er Lars Petter du har snakket med? (Han er vel tilbake fra ferie).

 

Han snakker med alle, så vurderer han. Han pleier som regel ikke å kreve noen form for attester og det som er. I og med at jeg allerede har fortalt dem at du virker oppegående. Jeg tror ikke han vil kreve at du har med deg noe annet enn ett godt humør. Bare sørg for å gi ett godt førsteinntrykk.

Lenke til kommentar

Ja, er Lars Petter. Hørte forresten at du mente jeg ikke hadde fått noen tid, var nok feil ordvalg av meg og et komma for mye. Mente det som i 'ikke på noe tidspunkt i samtalen'. Tror nok jeg ville vært klarere om jeg ikke hadde fått avtaletid. ;-)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...