Gå til innhold

TEST: Fedora 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
God test.

 

Prøvde mange Linux versoner før jeg kjøpte Vista og Fedora var en av de bedre.

8876290[/snapback]

 

Hvorfor kjøpte du Vista? :wallbash:

8876860[/snapback]

 

Ehm... fordi Wine ikke støtter Halo 2? :p

8877161[/snapback]

 

En Xbox360 koster omtrent det samme, og da slipper du å kjøpe ny hardware for å møte systemkravene...

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Apropos Ubuntu, brukere fra sistnevnte distribusjon vil kanskje stusse over superbruker-passordet i Fedora. Ubuntu benytter seg av sudo som standard, som gjør at brukeren kan få full tilgang til systemet ved å skrive inn sitt eget passord og på den måten slippe å huske flere. Dette gjelder kun den første opprettede brukeren i Ubuntu, andre brukere vil ikke ha den muligheten med mindre en bruker med administrative rettigheter bestemmer det.

 

I Fedora og de fleste andre distribusjoner er sudo ikke brukt som standard. Root (Administratoren) har sitt eget passord, og for å få administrativ tilgang så trenger du dette passordet. Dette er mer fleksibelt enn sudo da du kan få administrative rettigheter uansett hvem du er logget inn som, men det gir brukerne ett nytt passord å holde styr på. Et ekstra passord burde ikke være vanskelig å huske, men det blir vel en smakssak.

 

Personlig mener jeg at sudo er en bedre løsning da (som andre har nevnt tidligere) man enkelt kan ta å gi "root-tilgang" uten å måtte endre passord. Man enkelt å greit fjerner en bruker fra sudoers så får ikke vedkommende lov til å bruke sudo lenger. Et annet veldig viktig poeng som jeg mener sudo "vinner" på er at brukeren blir mer oppmerksom på at han/hun gjør en endring til systemfiler/mapper når man må bruke sudo.

8874919[/snapback]

 

Man blir jo oppermeksom på endring av systemfiler/mapper på samme måte med Su, skjønte ikke helt hva du mente her...

 

Grunnen til at jeg mente at su var mer fleksibelt enn sudo er at du kan få root tilgang selv om brukeren din ikke er listet i sudoers fila, så lenge du har passordet...

8876387[/snapback]

 

Noen ser på det som en feature, andre ser på det som en sikkerhetsrisiko. Problemet med su er at du fort kan glemme at du har root i en terminal.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
God test.

 

Prøvde mange Linux versoner før jeg kjøpte Vista og Fedora var en av de bedre.

8876290[/snapback]

 

Hvorfor kjøpte du Vista? :wallbash:

8876860[/snapback]

 

Vista virket som det beste valget for meg. Sikkert pga at jeg har mest erfaring med Windows.

 

ps! jeg spiller ikke spill.

 

<En Xbox360 koster omtrent det samme, og da slipper du å kjøpe ny hardware for å møte systemkravene...

 

Pcen jeg har koser seg med Vista. Trengte ikke ny hardware, men softwaren var dyr ja. To full versoner og en oem til bærbaren ble en pen sum.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Apropos Ubuntu, brukere fra sistnevnte distribusjon vil kanskje stusse over superbruker-passordet i Fedora. Ubuntu benytter seg av sudo som standard, som gjør at brukeren kan få full tilgang til systemet ved å skrive inn sitt eget passord og på den måten slippe å huske flere. Dette gjelder kun den første opprettede brukeren i Ubuntu, andre brukere vil ikke ha den muligheten med mindre en bruker med administrative rettigheter bestemmer det.

 

I Fedora og de fleste andre distribusjoner er sudo ikke brukt som standard. Root (Administratoren) har sitt eget passord, og for å få administrativ tilgang så trenger du dette passordet. Dette er mer fleksibelt enn sudo da du kan få administrative rettigheter uansett hvem du er logget inn som, men det gir brukerne ett nytt passord å holde styr på. Et ekstra passord burde ikke være vanskelig å huske, men det blir vel en smakssak.

 

Personlig mener jeg at sudo er en bedre løsning da (som andre har nevnt tidligere) man enkelt kan ta å gi "root-tilgang" uten å måtte endre passord. Man enkelt å greit fjerner en bruker fra sudoers så får ikke vedkommende lov til å bruke sudo lenger. Et annet veldig viktig poeng som jeg mener sudo "vinner" på er at brukeren blir mer oppmerksom på at han/hun gjør en endring til systemfiler/mapper når man må bruke sudo.

8874919[/snapback]

 

Man blir jo oppermeksom på endring av systemfiler/mapper på samme måte med Su, skjønte ikke helt hva du mente her...

 

Grunnen til at jeg mente at su var mer fleksibelt enn sudo er at du kan få root tilgang selv om brukeren din ikke er listet i sudoers fila, så lenge du har passordet...

8876387[/snapback]

 

Noen ser på det som en feature, andre ser på det som en sikkerhetsrisiko. Problemet med su er at du fort kan glemme at du har root i en terminal.

8877984[/snapback]

 

Det står jo alltid hvilken bruker du er da, er jo ikke noe problem hvis du faktisk ser på terminalen. Dessuten blir det jo samme problem hvis du skriver sudo bash... å skrive sudo for hver kommando du må gjøre som root er jo bare irriterende... anyways, som jeg skrev i artikkelen, det blir en smaksak...

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
God test.

 

Prøvde mange Linux versoner før jeg kjøpte Vista og Fedora var en av de bedre.

8876290[/snapback]

 

Hvorfor kjøpte du Vista? :wallbash:

8876860[/snapback]

 

Vista virket som det beste valget for meg. Sikkert pga at jeg har mest erfaring med Windows.

 

ps! jeg spiller ikke spill.

 

<En Xbox360 koster omtrent det samme, og da slipper du å kjøpe ny hardware for å møte systemkravene...

 

Pcen jeg har koser seg med Vista. Trengte ikke ny hardware, men softwaren var dyr ja. To full versoner og en oem til bærbaren ble en pen sum.

8878615[/snapback]

 

TO full versjoner og OEM til bærbar? kan du ikke installere Windows Vista på opp til 3 pc'r da? Mener at du ihvertfall kunne få Vista billigere hvis du skulle installere den på mer enn en pc slik at du slapp å kjøpe flere versjoner... eller er jeg på blindspor?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Apropos Ubuntu, brukere fra sistnevnte distribusjon vil kanskje stusse over superbruker-passordet i Fedora. Ubuntu benytter seg av sudo som standard, som gjør at brukeren kan få full tilgang til systemet ved å skrive inn sitt eget passord og på den måten slippe å huske flere. Dette gjelder kun den første opprettede brukeren i Ubuntu, andre brukere vil ikke ha den muligheten med mindre en bruker med administrative rettigheter bestemmer det.

 

I Fedora og de fleste andre distribusjoner er sudo ikke brukt som standard. Root (Administratoren) har sitt eget passord, og for å få administrativ tilgang så trenger du dette passordet. Dette er mer fleksibelt enn sudo da du kan få administrative rettigheter uansett hvem du er logget inn som, men det gir brukerne ett nytt passord å holde styr på. Et ekstra passord burde ikke være vanskelig å huske, men det blir vel en smakssak.

 

Personlig mener jeg at sudo er en bedre løsning da (som andre har nevnt tidligere) man enkelt kan ta å gi "root-tilgang" uten å måtte endre passord. Man enkelt å greit fjerner en bruker fra sudoers så får ikke vedkommende lov til å bruke sudo lenger. Et annet veldig viktig poeng som jeg mener sudo "vinner" på er at brukeren blir mer oppmerksom på at han/hun gjør en endring til systemfiler/mapper når man må bruke sudo.

8874919[/snapback]

 

Man blir jo oppermeksom på endring av systemfiler/mapper på samme måte med Su, skjønte ikke helt hva du mente her...

 

Grunnen til at jeg mente at su var mer fleksibelt enn sudo er at du kan få root tilgang selv om brukeren din ikke er listet i sudoers fila, så lenge du har passordet...

8876387[/snapback]

 

Noen ser på det som en feature, andre ser på det som en sikkerhetsrisiko. Problemet med su er at du fort kan glemme at du har root i en terminal.

8877984[/snapback]

 

Det står jo alltid hvilken bruker du er da, er jo ikke noe problem hvis du faktisk ser på terminalen. Dessuten blir det jo samme problem hvis du skriver sudo bash... å skrive sudo for hver kommando du må gjøre som root er jo bare irriterende... anyways, som jeg skrev i artikkelen, det blir en smaksak...

8879465[/snapback]

Jepp, ellers har man jo alltid mulighet til å kjøre sudo su - i ubuntu for å få root der.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

<TO full versjoner og OEM til bærbar? kan du ikke installere Windows Vista på opp til 3 pc'r da? Mener at du ihvertfall kunne få Vista billigere hvis du skulle installere den på mer enn en pc slik at du slapp å kjøpe flere versjoner... eller er jeg på blindspor?

 

Tror ikke Windows har en sånn lisens men har sett på det annet software. Har nok dummet meg litt ut om du har rett.

Lenke til kommentar
Det står jo alltid hvilken bruker du er da, er jo ikke noe problem hvis du faktisk ser på terminalen. Dessuten blir det jo samme problem hvis du skriver sudo bash... å skrive sudo for hver kommando du må gjøre som root er jo bare irriterende... anyways, som jeg skrev i artikkelen, det blir en smaksak...

8879465[/snapback]

Er litt enig der. Når jeg har sittet på Ubuntu-bokser blir det fort å skrive 'sudo -i' fordi jeg er lat :cool:

 

Og da kunne man jo fint brukt su isteden.

 

Men det viktigste er at man ikke logger på som root, og bruker denne til å surfe eller hva annet man driver på med. Det ville isåfall vært en høyst unødvendig sikkerhetsrisiko.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvor finner jeg en versjon som passer til min maskin?

Det er så mange versjoner av den!? :S

 

Har x86 / x32 (Pentium 4)

8887699[/snapback]

Kort fortalt:

 

Har du en vanlig PC (ikke Mac eller annet "eksotisk"), så skal du velge:

 

- i386 hvis du har 32-bits CPU (enkelte distroer bruker i586 eller i686 isteden, men det er ett fett så lenge PCen ikke er >10 år gammel)

 

- x86_64 hvis du har 64-bits CPU

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvor finner jeg en versjon som passer til min maskin?

Det er så mange versjoner av den!? :S

 

Har x86 / x32 (Pentium 4)

8887699[/snapback]

Kort fortalt:

 

Har du en vanlig PC (ikke Mac eller annet "eksotisk"), så skal du velge:

 

- i386 hvis du har 32-bits CPU (enkelte distroer bruker i586 eller i686 isteden, men det er ett fett så lenge PCen ikke er >10 år gammel)

 

- x86_64 hvis du har 64-bits CPU

8887775[/snapback]

 

Tja, de fleste har vel en 64-bits basert CPU i dag, men likevel vil jeg anbefale i386-arkitekturen grunnet stabilitet, kompatibilitet og andre ting.

 

Det er ikke noen store fordeler for "manna i gata" ved å velge 64-bit i stedet for 32-bit (i386).

Lenke til kommentar
Tja, de fleste har vel en 64-bits basert CPU i dag, men likevel vil jeg anbefale i386-arkitekturen grunnet stabilitet, kompatibilitet og andre ting.

 

Det er ikke noen store fordeler for "manna i gata" ved å velge 64-bit i stedet for 32-bit (i386).

8888551[/snapback]

Du har selvfølgelig helt rett, jeg var litt rask istad ;)

 

Fordelen med 64-bit er først og fremst hvis man har mye RAM (f.eks 4GB eller mer)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

La inn Fedora 7 på min Pentium4 HP Pavillion ze5244 laptop nå. Det er helt utrolig syntes jeg, men alt funker. Skjermen har riktig oppløsning, mousepad m/skrollefelt, USB +++. Jeg har et PCMCIA-kort for USB2 på den (laptopen er gammel med bare USB1.1), og det funker til og med.

 

Tror Fed7 blir værende på den maskinen en stund.

 

 

S

 

Edit: FireWire mot Sony videocam virker foreløpig ikke ....

Endret av adder1972
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra test. Har nå lagt inn Fedora 7 på testdatamaskinen. Jeg prøver å legge inn WinXP i virtual machine manager. Men halvveis i innstallasjonen trengs det noen filer på CD-ROMen. Det ser ikke ut til at DVDen er tilgjengelig da. Innstallasjonen ser ut til å være fanget i sitt eget miljø på en måte da DVD-ROM ikke er lagt inn som virtuell hardware. Kan noen gi litt tips på hvordan Windows kan få tilgang til DVD-ROMen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...