Gå til innhold

TEST: Fedora 7


Anbefalte innlegg

Alle hadde det ;) Er Opera vi snakker om.

8834920[/snapback]

Herregud, det så jeg jo faktisk før jeg postet. :p *Sjekke koblingen mellom hjernen og øynene* FF holder lenge for meg. Det er vel ikke så mye minnefeil med det nå som det var? Hørt noe om at det spiste minne tidligere.

 

Spørsmål fra en linuxnybegynner: Hva er Fedora basert på hvis det ikke er debian? Fedora rett og slett?

8834948[/snapback]

RedHat. Du kan lese omtale av de ti mest populære distroer med info her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er ikke Opera i noen "pakkebrønner" (REPOSITORIES!)? Ikke i Debians, Ubuntu eller Fedora. Er jo en meget respektabel nettleser, eller hva?

8834868[/snapback]

Hvis du legger til pakkebrønnen fra Medibuntu(Link) så kan du installere Opera, Google Earth osv via Synaptic. Enkel guide for hvordan du gjør det finner du her.

8834979[/snapback]

 

Nice! ;D

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke Opera i noen "pakkebrønner" (REPOSITORIES!)? Ikke i Debians, Ubuntu eller Fedora. Er jo en meget respektabel nettleser, eller hva?

8834868[/snapback]

 

Nå er det feil at den ikke er med i noen "pakkebrønner". Opera ligger i arch sine pakkebrønner. Vet ikke om den ligger i noen flere, men hvertfall der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da lastes .iso ned.. Må prøves. :)

 

Følger opp dere andre med å gjenta at det er flott med slike tester av linux-distroer.

 

Krever litt mer innsats i bruk for de som er blitt (for) vant til Windows, men det er vel verdt innsatsen å lære seg "Linux".

Lenke til kommentar
Hvordan blir det hvis man installerer Fedora 7 over Ubuntu? Vil /home med brukere og innstillinger bli overført?

8835654[/snapback]

 

Blir litt synsing dette... hvis home er en egen partisjon og du under installasjonen velger custom partisjon oppsett og da beholder/ikke formaterer home så vil jeg tro det skulle være en mulighet.

Lenke til kommentar

Kan Fedora 7 installeres mot og kjøres fra en 8GB rask USB pinne?

 

Flott test og håper dette blir en ny era for Linux type artikler :). Kunne dog tatt med litt rundt disk oppsett som ofte kan være forvirrende for Windows brukere. Hvilke FS velger man og hvilke partisjoner mm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvordan blir det hvis man installerer Fedora 7 over Ubuntu? Vil /home med brukere og innstillinger bli overført?

8835654[/snapback]

 

Hvis /home er egen partisjon kan du bare montere denne som /home. Alle filene dine vil da være i god behold. det finnes i tillegg en del konfigurasjonsfiler i /home, som jeg er mer suikker på om vil fungere mot programmene i fedora.

Lenke til kommentar
Veldig bra test!

Ser ut til at fedora må prøves når nerdeværet kommer tilbake. Den virtualiseringsprogramvaren ser spennende ut og kan være fin for å lage en maskin til nettlesertesting av html/css (en windows-maskin pr ie-versjon).

8837105[/snapback]

 

Så vidt jeg vet er det mulig å installere IE 5, 6 og 7 i b.l.a. Ubuntu med Wine! MYE enklere.

Lenke til kommentar

Førsteinntrykket av Fedora 7 er som følger:

 

God installasjon, fikk blandt annet lett satt opp et raid 5 oppsett. Alt var greit å skjønne og ting så pent ut.

 

Innlogginga og desktop'en ser ved første øyekast ganske pen ut. Desverre hoppa den litt mye ut i en svart konsoll under oppstart.

 

Skjermoppløsningen ble automatisk satt riktig og alt av hardware har blitt funnet. Skjermkort driveren var også grei å installere ved å følge en guide. Videre virker desktop effektene bra.

 

Desverre har lydkortet sluttet å fungere, og selv etter installasjon av codecer nekter maskinen å gi lyd i fra seg. Jeg har på følelsen av at den prøver å spille av musikken fra webcameraet mitt, noe jeg også har vært borti før (riktig nok under ubuntu 5.04, så det burde jo egentlig vært gjort noe med).

 

Yum har heldigvis, som dagens test påpeker, blitt betydelig raskere, men for meg ser det ut som den fortsatt er noe tregere enn apt i Ubuntu. Legg til/fjern programmet er desverre ikke på høyde med ubuntu sitt heller og gir en generelt lite fargerik opplevelse.

 

Desktop'en skal ha skryt for god og pen bakgrunn, men idyllen stopper der (for meg). Ikonene er grusomme og fontene er stygge og ikke minst ukonsistente. Jeg vet dette er ting som enkelt kan endres, men det skulle jo egentlig ikke være nødvendig å endre fonter i 2007.

 

Det er hyggelig å se at også fedora nå benytter seg av orginalikonet til firefox og ikke den stygge blå kloden. Firefox i Fedora har ingen treghetsproblemer (som ubuntu har hatt), men jeg missliker alle de unødvendige linkene fedora har satt opp i bookmark baren.

 

Det samlede førsteinntrykket er noe blandet. Jeg har sett for meg fedora som en mer konsistent distro enn det Ubuntu er, men gjevnt over er den ikke noe bedre. Den litt triste pakkebehandleren er kanskje det som trekker mest ned og som gjør at jeg nok ganske gort vil erstatte fedora. Jeg innser at jeg kunne likt fedora bedre om jeg hadde lært den bedre å kjenne, men førsteinntrykket avslørte ingen åpenbare fordeler mot ubuntu, noe som demper lysten på å lære meg noe nytt,

Lenke til kommentar

Turgon:

Hvorfor ikke gi den litt tid -- f.eks. bo i Fedora 7 i en uke eller noe før du bestemmer deg for å beholde den eller bytte den ut? ;-)

Det var interessant å lese om førsteinntrykkene dine, men det kan virke som om du er litt vel rask til å dømme den. F.eks. hvis du ikke liker front-end'en på pakkebehandleren (yum), så finnes det jo flere alternativer (testen til Skinney nevner både Yumex og Pirut i hvert fall, jeg vet ikke hvem av dem du testet).

 

---

Testen glemte forøvrig å nevne at Fedora 7 kommer med SELinux og et nytt grafisk administrasjonsverktøy for denne. Revisor blir nok en stor hit, vil jeg tro. Fint å se xorg-server v1.3 med hotplug-støtte av skjermer også, en kjærkommen nyhet som ikke bare vil komme bedriftsbrukere til gode. Her er forresten et middels detaljert sammendrag av alle de tekniske nyhetene i Fedora 7 gitt av Fedora-prosjektet.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...