Gå til innhold

TEST: Fedora 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes det er på høy tid at noen litt profilerte distroer kjører Opera som standard eller alternativ.

8839250[/snapback]

Det tviler jeg på at noen gang kommer til å skje, og det har ingenting med at opera er en bedre/dårligere nettleser. Opera er lukket, mens Firefox er en åpen. That's it.
Lenke til kommentar
Fedora now integrates the experimental nouveau driver within Xorg and the kernel. The nouveau driver, which is disabled by default in this release, aims to provide free and open source 3D drivers for nVidia cards. End users are asked to provide feedback on this feature to the project developers, to further the goal of having fully functional 3D drivers by default.

Noen som har prøvd om denne driveren fungerer til noe nyttig enda?

Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å spille via virtualisering i det hele tatt? blir dette bedre eller verre enn CEDEGA?

Hvis man har f.eks 4 gb minne, en quad prosessor og to skjermkort i sli?

8839584[/snapback]

 

Det er ingen virtualiseringsprogram som støtter 3d aksellerasjon ennå. Så du kan jo selvfølgelig spille spill, men det blir uten bruk av skjermkortet, noe som vil gå TREIGT.

Lenke til kommentar
En meget god gjennomgang og ikke minst informativ for en windows bruker som meg. Ble nesten fristet til å teste det ut :)

 

:thumbup:

8840410[/snapback]

 

Da tester vi det ut, da! :w00t:

8841422[/snapback]

 

Fedora 7 kommer i LiveCD med både Gnome og KDE, som betyr at du slipper å installere noe, kjør det rett fra cden og se hva du synes :)

Lenke til kommentar

Denne var planlagt å være med i Fedora 7, men har nå blitt flyttet til Fedora 8.

http://fedoraproject.org/wiki/Releases/FeatureCodecBuddy

 

CodecBuddy

Fedora does not, and will not, ship non-free codecs in its distribution. However, that does not change the fact that some Fedora users still want to be able to use these types of files on their machine.

 

Fedora 8 is going to offer a solution to users via Fluendo.

 

Selv om Fedora er ganske strenge på å ikke bruke proprietære drivere og codec'er, men de jobber tydeligvis med å forenkle prosessen med å installere slike ting når brukere ønsker det :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt dette med codecs. Hvorfor kan man ikke bare inkludere MP3-codec? Hva er liksom problemet?

8843238[/snapback]

 

Det kortet svaret er at mp3 er en komersiell codec, og diverse lover vil da hindre Fedora å bli tilbydt gratis. Ellers så er det en god og fyldig besvarelse i linken over. Men det er en smal sak å installere mp3 støtte i Fedora.

Lenke til kommentar
Alle hadde det ;) Er Opera vi snakker om.

8834920[/snapback]

Herregud, det så jeg jo faktisk før jeg postet. :p *Sjekke koblingen mellom hjernen og øynene* FF holder lenge for meg. Det er vel ikke så mye minnefeil med det nå som det var? Hørt noe om at det spiste minne tidligere.

 

Spørsmål fra en linuxnybegynner: Hva er Fedora basert på hvis det ikke er debian? Fedora rett og slett?

8834948[/snapback]

RedHat. Du kan lese omtale av de ti mest populære distroer med info her.

8834986[/snapback]

 

Det er vel strengt tatt en sannhet med modifikasjoner, ettersom det i dag er Redhat som er basert på Fedora :)

 

Fedora er distroen RedHat (firmaet) lager for å få ut (testa) nye ting, utvikle ny teknologi etc. Denne teknologien havner så seinere i RedHat Enterprise Linux, som vi blant annet kjører på arbeidsstasjonene til UiO. RHEL kommer ut mye skjeldnere enn fedora (den nyeste versjonen, versjon 4, er basert på Fedora 3), og har mye lenger support (både som i person-som-svarer-på-spørsmål, og som i opppdateringer tilgjengelig), mot ca. 1 år for Fedora.

 

Denne var planlagt å være med i Fedora 7, men har nå blitt flyttet til Fedora 8.

http://fedoraproject.org/wiki/Releases/FeatureCodecBuddy

 

CodecBuddy

Fedora does not, and will not, ship non-free codecs in its distribution. However, that does not change the fact that some Fedora users still want to be able to use these types of files on their machine.

 

Fedora 8 is going to offer a solution to users via Fluendo.

 

Selv om Fedora er ganske strenge på å ikke bruke proprietære drivere og codec'er, men de jobber tydeligvis med å forenkle prosessen med å installere slike ting når brukere ønsker det :)

8843065[/snapback]

 

EDIT: Glemte vist å kommentere denne: Fluendo-løsning blir neppe gratis...

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

My ass om det funker med en gang :p Grafisk grensesnitt funker hverken ved installasjon eller etter at det er installert. Har et helt vanlig gForce 6800 et eller annet. Alltid funket før, både med ubuntu (egentlig ikke den siste versjonen, men det er nok de offisielle nvidia-driverne sin skyld og sikkert litt meg) og tidligere Fedora-versjoner.

 

Nå er jeg piss lei Linux, får det ikke til å funke på bærbare og nå ikke på den stasjonære hvor det alltid har fungert. Vet linux kun er en kernel, så ikke bitch om det. Kaller distroene linux så mye jeg vil...

 

Det er selvfølgelig ikke lett når det ikke alltid finnes offisielle drivere pga. at hw-produsenter ikke gidder å lage selv og heller ikke gi tilgang til arkitekturen så andre kan gjøre det. Men så lenge alt skal være så forbanna vanskelig så holder jeg meg til windows. Vista får jeg i det minste installert selv om det ikke gikk prikkfritt i begynnelsen :p

 

Men bra artikkel:) Var jo grunnen til at jeg lastet ned Fedora 7...

Lenke til kommentar
Turgon:

Hvorfor ikke gi den litt tid -- f.eks. bo i Fedora 7 i en uke eller noe før du bestemmer deg for å beholde den eller bytte den ut? ;-)

Det var interessant å lese om førsteinntrykkene dine, men det kan virke som om du er litt vel rask til å dømme den. F.eks. hvis du ikke liker front-end'en på pakkebehandleren (yum), så finnes det jo flere alternativer (testen til Skinney nevner både Yumex og Pirut i hvert fall, jeg vet ikke hvem av dem du testet).

 

---

Testen glemte forøvrig å nevne at Fedora 7 kommer med SELinux og et nytt grafisk administrasjonsverktøy for denne. Revisor blir nok en stor hit, vil jeg tro. Fint å se xorg-server v1.3 med hotplug-støtte av skjermer også, en kjærkommen nyhet som ikke bare vil komme bedriftsbrukere til gode. Her er forresten et middels detaljert sammendrag av alle de tekniske nyhetene i Fedora 7 gitt av Fedora-prosjektet.

8839332[/snapback]

 

Det er nok riktig at jeg er litt rask og den opprinnelige planen var å i hvertfall å prøve det en uke, men når elementære ting som lyd ikke fungerer og jeg derfor må bruke en haug med tid (antaglig) på å finne hvordan jeg fikser det, uten at jeg kan se noe som virkelig gjør det verdt alt strevet, så er jeg desverre såpass lat at jeg legger inn noe annet. Jeg her klar over at det finnes andre front-ends for yum, men det kommer nok ikke til å gjøre noen stor forskell for emg. Jeg vet at Ubuntu er omtrent slik jeg liker den rett ut av boksen, og jeg ser som sagt derfor ikke poenget med å fikle for mye med fedora for å få den mer lik ubuntu. Det viktigste for meg er tross alt å bruke linux og ikke windows :)

Lenke til kommentar

God artikkel. Vær fornøyd med artikkelen dersom ikke bare ensidige fanboys liker den.

 

Selv om jeg (og de "vanlige folka" som utgjør kjøpemassen) fortsatt mener Microsoft lager de beste operativsystemene for folk flest, har jeg nok installert flere linuxdistroer enn windowsvarianter, og artikler som dette - pluss kommentarene under - svarer egentlig på mange av de tingene jeg lurer på om en spesifikk release. Jeg kan bl.a. lese ut av det som er skrevet her, og det som står mellom linjene, at Linux fortsatt har mer fokus på å forbedre det grafiske grensesnittet framfor brukergrensesnittet. (Ja, det er vesentlig forskjell mellom de to begrepene, ikke spør hvis du bobler over av protester). Det er forøvrig ikke en negativ ting, men inkonsistenser i skrifttyper, høyreklikksmenyer, menyer, plasseringer og så videre, bør reduseres før dette kan kalles en intuitiv plattform.

 

SuSE var rundt år 2000 en pioneer i å forbedre slike ting (helhetlig grensesnitt, bedre kontrollpanel o.l.), men jeg har ikke prøvd (eller lest om) OpenSuSE ennå. Sist jeg prøvde Linspire - for veldig lenge siden - var det i grunnen ikke bedre på disse tingene, det var bare andre navn på snarveiene til de samme standardprogrammene, og naturligvis Linspires kjente opprydding i startmenyen.

 

Det er nok en grunn til at Ubuntu har blitt såpass populært på relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Apropos Ubuntu, brukere fra sistnevnte distribusjon vil kanskje stusse over superbruker-passordet i Fedora. Ubuntu benytter seg av sudo som standard, som gjør at brukeren kan få full tilgang til systemet ved å skrive inn sitt eget passord og på den måten slippe å huske flere. Dette gjelder kun den første opprettede brukeren i Ubuntu, andre brukere vil ikke ha den muligheten med mindre en bruker med administrative rettigheter bestemmer det.

 

I Fedora og de fleste andre distribusjoner er sudo ikke brukt som standard. Root (Administratoren) har sitt eget passord, og for å få administrativ tilgang så trenger du dette passordet. Dette er mer fleksibelt enn sudo da du kan få administrative rettigheter uansett hvem du er logget inn som, men det gir brukerne ett nytt passord å holde styr på. Et ekstra passord burde ikke være vanskelig å huske, men det blir vel en smakssak.

 

Personlig mener jeg at sudo er en bedre løsning da (som andre har nevnt tidligere) man enkelt kan ta å gi "root-tilgang" uten å måtte endre passord. Man enkelt å greit fjerner en bruker fra sudoers så får ikke vedkommende lov til å bruke sudo lenger. Et annet veldig viktig poeng som jeg mener sudo "vinner" på er at brukeren blir mer oppmerksom på at han/hun gjør en endring til systemfiler/mapper når man må bruke sudo.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
Apropos Ubuntu, brukere fra sistnevnte distribusjon vil kanskje stusse over superbruker-passordet i Fedora. Ubuntu benytter seg av sudo som standard, som gjør at brukeren kan få full tilgang til systemet ved å skrive inn sitt eget passord og på den måten slippe å huske flere. Dette gjelder kun den første opprettede brukeren i Ubuntu, andre brukere vil ikke ha den muligheten med mindre en bruker med administrative rettigheter bestemmer det.

 

I Fedora og de fleste andre distribusjoner er sudo ikke brukt som standard. Root (Administratoren) har sitt eget passord, og for å få administrativ tilgang så trenger du dette passordet. Dette er mer fleksibelt enn sudo da du kan få administrative rettigheter uansett hvem du er logget inn som, men det gir brukerne ett nytt passord å holde styr på. Et ekstra passord burde ikke være vanskelig å huske, men det blir vel en smakssak.

 

Personlig mener jeg at sudo er en bedre løsning da (som andre har nevnt tidligere) man enkelt kan ta å gi "root-tilgang" uten å måtte endre passord. Man enkelt å greit fjerner en bruker fra sudoers så får ikke vedkommende lov til å bruke sudo lenger. Et annet veldig viktig poeng som jeg mener sudo "vinner" på er at brukeren blir mer oppmerksom på at han/hun gjør en endring til systemfiler/mapper når man må bruke sudo.

8874919[/snapback]

 

Man blir jo oppermeksom på endring av systemfiler/mapper på samme måte med Su, skjønte ikke helt hva du mente her...

 

Grunnen til at jeg mente at su var mer fleksibelt enn sudo er at du kan få root tilgang selv om brukeren din ikke er listet i sudoers fila, så lenge du har passordet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...