Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er dagene og nettene helt sør og helt nord? Det er vel bare en dag og en natt i året? Hvor merkbar er skumringen?

På nordpolen står sola drøyt 23 grader over horisonten ved sommersolverv og ved vintersolverv drøyt 23 grader under horisonten. Halvårene i mellom er en langtekkelig solnedgang og soloppgang. Vanligvis regnes dag som tiden fra sola (senter av solskiva) står på horisonten ved soloppgang til den står på horisonten ved solnedgang. Altså fra 0 til maks til 0 grader over horisonten. Skumringen (tiden fra solnedgang til natt) deles inn i ulike faser:

 

- Alminnelig tussmørke, der sola er fra 0 til 6 grader under horisonten

- Nautisk tussmørke, der sola er fra 6 til 12 grader under horisonten

- Astronomisk tussmørke, der sola er fra 12 til 18 grader under horisonten

- Natt, der sola er mer enn 18 grader under horisonten

 

Fasene ved demring (før soloppgang) har de samme navnene og spesifikasjonene. Hvor mørke fasene oppleves beskrives her.

 

Siden jeg er for lat til å slå opp nøyaktige tall vil jeg raskt anslå at hver av fasene varer ca 1 måned på nordpolen.

 

Sydpolen har det samme som nordpolen, bare i motfase (halvt år forskjøvet).

  • Liker 2
Skrevet

Den kamoen suger balle foran et stort antall lysende dataskjermer på et kontor, men i norsk skog er det visstnok et veldig vellykket mønster. Har lest felthistorier om folk som har sett rett i en skogsside med hundre kamuflerte mann og ikke sett et eneste menneske.

 

Skogskamuflasje på båter er antagelig der for å skjule båter i fjæra, de større havgående båtene har jo en ubestemmelig blågrå som tilfeldigvis ligner på fargen av sjø og hav som møtes i horisonten. For båter nå til dags er det som regel skjerming fra radar og lignende som er relevant når man er ute og beveger på seg, men når man ligger oppunder land og ikke har motoren i gang så er det bare optiske sensorer man må tenke på. På bilder fra den tiden det ble brukt store båter og optisk måloppdagelse (2. vk) ser man gjerne masse rare hvite, sorte og grå felter. Dette er visstnok ment å gjøre det vanskelig å idenitfisere skipet, enten for å få fienden til å undervurdere hva han ville møte og dermed gi en enkel seier, eller overvurdere motstanden slik at han stakk av uten å lage hull der man ikke ville ha det.

  • Liker 2
Skrevet

Kamuflasje er ein form for beskyttelse, og skip er mest sårbare når dei ligger fortøyd. Derfor er det hensiktsmessig med skogskamuflasje.

 

I tillegg er det sjølvsagt ein del av den generelle uniformeringa der det meste av forsvaret prøver å sjå like ut så lenge det ikkje er gode grunnar for å bruke anna mønster. Kamuflasjemønsteret er også unikt for det norske forsvaret og er dermed også nyttig for å lett kunne sjå at det er ein norsk båt og ikkje feks ein svensk båt.

  • Liker 2
Skrevet

Kamuflasjemønsteret er også unikt for det norske forsvaret og er dermed også nyttig for å lett kunne sjå at det er ein norsk båt og ikkje feks ein svensk båt.

 

Slik som her, mener du:

 

post-88193-0-97822500-1486469424_thumb.jpg

Skrevet

Mener dette er tatt opp før her angående hvorfor ubåter og båter har det de har, fra samme bruker og fikk svar fra flere bla. meg.

Skrevet

Når noen sier "en av de nærmeste dagene" på en mandag, mener de tirsdag, onsdag eller hvor lang tid er "de nærmeste dagene"?

Skrevet

Kommer an på hvem som sier det. I noen tilfeller er det "så fort som mulig, fra en til tre dager". I andre tilfeller er "det kan du se langt etter, og jeg håper du holder pusten mens du venter".

Skrevet

Mener dette er tatt opp før her angående hvorfor ubåter og båter har det de har, fra samme bruker og fikk svar fra flere bla. meg.

Ja, det stemmer; som du kanskje ser, så siterte Emancipate sitt eget >2 måneder gamle innlegg, og det var en livlig diskusjon for nettopp to måneder siden...

Skrevet

Dette er visstnok ment å gjøre det vanskelig å idenitfisere skipet, enten for å få fienden til å undervurdere hva han ville møte og dermed gi en enkel seier, eller overvurdere motstanden slik at han stakk av uten å lage hull der man ikke ville ha det.

"Dazzle"-kamuflasjen gjorde det i tillegg vanskelig å se hva som var baug og akterende, hvilken vei skipet seilte, og å bedømme avstanden til det.

Skrevet

 

Hvordan er dagene og nettene helt sør og helt nord? Det er vel bare en dag og en natt i året? Hvor merkbar er skumringen?

 

Siden jeg er for lat til å slå opp nøyaktige tall vil jeg raskt anslå at hver av fasene varer ca 1 måned på nordpolen.

 

Nei, så lenge varer de ikke. Fant ikke data for nordpolen, men på sydpolen er fasene slik i år:

 

Solnedgang: 22. mars

Nautisk tussmørke: 5. april

Astronomisk tussmørke: 22. april

Helt mørkt: 11. mai

Skrevet

Følger med på Flightradar24 og stusser over "oppførselen" til dette flyet

 

 

 

uLY2Xmn.png

 

InrhOay.png

 

 

 

Har flydd slik i tre og en halv time. Nødsituasjon eller noen som vet hva det driver med?

Skrevet (endret)

Gjetning: Et relativt harmløst teknisk problem, men stort nok til at de ikke får lov til å fly til dit de skal. Samtidig er nok drivstoffvekten for stor til at de får lov til å lande igjen med det samme, så da er det ikke annet å gjøre enn å surre rundt og brenne av drivstoff.

Endret av -trygve
Skrevet

Ja, kan det være. Eller muligens pilotopplæring(skolefly ?

 

Anyway, har kommet seg ut av mønsteret og begynt på nye piruetter lengre sør

 

 

 

R7LXXGM.png

 

(oslo - Gardermoen til venstre i bildet)

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...