Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I så fall jo, om du tillater at rommmet du jobber i er en sfære.

tenk på det som en globus, i R2 er det umulig.

Ok, kan du vise hvordan det gjør noe forskjell?

Btw, info om problemstilling er her http://www.archimede.../Water_gas.html

 

Forskskjellen er enkelt og greit at det er umulig på et papirark (R2) mens det er mulig i R3.

Angående den figuren med masse streker på i R2, så er det en feil der.

 

Her er noen sider som sier hvorfor, Den delen av matematikken som studerer slike problem er "Topologisk graf teori"

 

http://en.wikipedia....cottage_problem

 

http://www.cut-the-knot.org/do_you_know/3Utilities.shtml

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ring, ett brettet ark, en globus eller en sfære er akkuratt det samme her.

Poenget er at for å løse problemet må du gå fra et todimensjonalt plan til et tredimensjonalt plan.

 

Antok at du var kjent med notasjonen chart?cht=tx&chl=\mathbb{R}^n.

 

Virker som det er noe problemer med å legge inn lenker på forumet, men en nettside som beviser

at k_3,3 ikke er en graf er "Cut the knot", er bare å google

 

"Cut the knot 3 Utilities Puzzle"

 

Uansett for å virkelig forstå løsningen anbefales noen timer med tenking, og å ha litt

matematikk under beltestedet.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Grafteori

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er forskjell på ark brettet i 2 sirkler som ikke berører hverandre og en sfære.

Om du ser på det arket, så vil du se at strekene "krysser" på baksiden, men ettersom de går i 2 forskjellige sirkler går ikke strekene over hverandre...

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er forskjell på ark brettet i 2 sirkler som ikke berører hverandre og en sfære.

Om du ser på det arket, så vil du se at strekene "krysser" på baksiden, men ettersom de går i 2 forskjellige sirkler går ikke strekene over hverandre...

Uansett hvordan du snur og vender på det går løsningen bort fra et todimensjonalt rom, og det er jo akkurat det Nebuchadnezzar sier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette spørsmålet er sikkert dumt, men hvorfor holder man balansen bedre på en sykkel i stor fart? :blush:

 

Jeg synes ikke det er dumt spørsmål. Tenkte på det her om dagen faktisk.

 

Man finner mange gode forklaringer på engelsk, men er det noen her inne som kan forklare det på norsk til en som bare har hatt mediematte og aldri fysikk på skolen?

 

EDIT: Slik jeg har forstått det så er det slik at hjulene fungerer som gyroskoper når de er i bevegelse. Når et gyroskop først spinner, ønsker det å holde seg i den retningen den spinner. Tenk på en snurredås. Når den først er i bevegelse så holder den seg nærmest helt horisontalt så lenge den er i bevegelse. Den samme fysikken slår inn på sykkelhjulene, bare vertikalt. Så lenge du har fart på sykkelen og hjulene, så spinner de rundt og fysikken "ønsker" da at de skal holde seg vertikale så mye som mulig, og sykkelen er derfor enkel å holde balanse på.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min teori på det har ikke med gyroskopeffekten å gjøre (tror jeg). Jeg tenker mer i følgende baner:

 

Når du sitter på en sykkel i ro så er tyngdekraften det eneste du har å jobbe med. Det vil si at dersom du er i ferd med å falle mot høyre, må du fortest mulig prøve å få ditt massesenter lenger over mot venstre for å rette opp igjen, for så å sentrere massesenter når du er i balanse igjen. Dette er for folk flest en relativt krevende oppgave for kroppen, og man blir fort sliten og "skjelven" i musklene.

 

På en sykkel derimot så har man en fordel. Når man faller litt mot siden vil sykkelen pga sitt styrbare fremhjul begynne å svinge. Så hvis man lener seg mot høyre, vil sykkelen falle litt til høyre, og styret vil naturlig svinge litt til høyre. Den farten man har da vil peke rett frem, og derfor UT av svingen, dvs at denne farten forårsaker en kraft som virker til venstre i forhold til sykkelens retning. Denne "venstrekraften" motvirker høyrekraften av at du lener deg (eller faller) innover mot høyre, og du har fortsatt kontroll.

 

Denne slags korrigering vil man gjøre konstant når man sykler, selv når man forsøker å sykle snorbeint framover. Dersom du prøver å sykle helt beint i f.eks. snø eller gjørme vil man svært ofte se at sporene fra de to hjulene ikke er helt beine og oppå hverandre, men at det ene (fra fremhjulet) snirkler fram og tilbake over den andre nesten beine linja.

 

Du kan jo f.eks. tenke deg hvor lett eller vanskelig du tror det hadde vært å prøve å holde balansen på en sykkel der framhjulet ikke kunne styres men bare sto helt beint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...