Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et vanlig kompass peker mot den magnetiske nordpolen.

Hvis du allerede står på den magnetiske nordpolen, vil det være ubrukelig.

 

Men hvor langt må du bevege deg bort fra den magnetiske nordpolen, før det begynner å virke igjen?

En meter? En kilometer? Flere mil?

Det kommer vel an på hva du mener med å "virke"?

Sånn jeg har forstått det så er det ikke sånn at det plutselig slutter å virke, men at det blir mer og mer unøyaktig det nærmere du kommer. Så hvor unøyaktig må det være før en kan si at det ikke lenger virker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skyldes det at på noen bedrifter som har kortterminal kan man ta ut penger, men andre ikke?

Kiosker, bensinstasjoner og matbutikker pleier å klare det, selv om det kan være begrenset hvor mye penger de faktisk har i kassa.

 

Andre steder går det ikke an å ta ut penger når man drar kortet. Ikke litt engang. Selv om de sannsynligvis har en del sedler i kassa.

Skranken på legekontor, tannlegen, restaurant osv.

 

Hvorfor kan ikke tannlegen trekke 200 kroner ekstra fra kortet, og gi meg den 200-lappen i neven? Hva hindrer ham?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hadde du ikke fått lov til å selge medisinen til "blodpris" ville du nok aldri investert de milliardene det koster å utvikle en medisin.

 

Er det ikke det som skjer , med den konsekvensen at de som har behov for slik dyr medisin slett ikke får benyttet seg av den da pasienten ikke har råd selv og staten er lit ginen på dette ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Innledning: For folk uten astma er det ufarlig å ta astmamedisin. Det er ikke prestasjonsfremmende, men de kan merke bivirkninger f.eks..

 

Jeg har selv lånt astmamedisin flere ganger (har av og til vanskelig for å trekke pusten skikkelig) og jeg lever fortsatt. Jeg merket relativt stor forskjell på hvordan det var å puste, som om åpnet en ventil som ga deg tilgang til å trekke inn mer luft. Vet ikke om jeg har astma dog. Men det var ikke dette som var poenget.

 

Spørsmålet: Det jeg lurer på er, om det er skadelig eller usunt å ta astmamedisin (i normale doser). Jeg vet som sagt at det absolutt ikke er farlig, men påvirker det helsen eller kroppen på noen som helst måte? Tenker da helst langvarig.

 

Jeg er i utgangspunktet nysgjerrig på dette i forhold til en person uten astma, men dere kan gjerne legge til om det er en viss forskjell for folk uten astma. Fordi selv om det hjelper astmaen, så kan det jo fortsatt være usunt for andre deler av kroppen?

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Radio bølger beveger seg med lysets hastighet.

Jepp, radio-bølger er elektromagnetiske stråler, altså lys (lys usynlig for det blotte øyet). Forskjellen er bare at disse elektromagnetiske strålene (eller bølger om du vil) ikke er synlige for oss mennesker.

 

Det forklarer også hvor solceller får energien fra, de tar ikke bare opp synlig lys.

 

 

 

Hva heter den?

Å google navnet vil kunne gi mange svar.

Det finnes mange typer astmamedisin.

Det er ingen bestem astmamedisin jeg spør om, jeg sitter heller ikke på noen slike medisiner. :) Det er vel mer generelt ment.

 

Jeg tenker helst på de nye, anbefalte medisinene som brukes idag. Vet ikke om det er stor forskjell på dem utover det, er det? :)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...