Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

jeg kan ikke se at solseil gir så mange muligheter ,egentlig.

 

hva som er spende utenfor stjerne ? tja, det kan vær mye der man ikke vet om.

Det du sier nå er: "Vi kan gjøre mye spennende med dette, men det er mange ting vi ikke kan gjøre, ergo er det ikke så særlig stort". Å reise til stjernene er spennende nok for meg, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan ikke se at solseil gir så mange muligheter ,egentlig.

 

hva som er spende utenfor stjerne ? tja, det kan vær mye der man ikke vet om.

Det du sier nå er: "Vi kan gjøre mye spennende med dette, men det er mange ting vi ikke kan gjøre, ergo er det ikke så særlig stort". Å reise til stjernene er spennende nok for meg, i hvert fall.

 

ikke helt riktig :

jeg sier at med solseil så er man avhengig å måtte reise til og fra steder der man har en sol slik at man kan både stoppe reisen og starte på en nye (altså komme seg derfra ).

 

Er det ingen sol på bestemmelses stedet så er det ikke sikker man kan stoppe der

Skulle man likevel klare å stoppe der , så vil man ikke komme seg derfra

 

At man drar inn meninger hva som er speende nokk, blir irrelevant her

 

En planet uten sol kan god være like spende som en med.

Det er ikke alltid at livet i seg selv er det mest spennene

Lenke til kommentar

En planet uten sol kan god være like spende som en med.

Det er ikke alltid at livet i seg selv er det mest spennene

 

Det finnes vel ingen planeter som ikke har en stjerne eller noe som har vært en stjerne, det er jo selve definisjonen på en planet.

 

Jo, det finnes nok "foreldreløse" planeter også. Stjernesystemet disse planetene en gang var en del av kan ha vært utsatt for en katastrofe som har gjort at én eller flere planeter har blitt "sparket" ut i det interstellare rommet.

Lenke til kommentar

En planet uten sol kan god være like spende som en med.

Det er ikke alltid at livet i seg selv er det mest spennene

 

Det finnes vel ingen planeter som ikke har en stjerne eller noe som har vært en stjerne, det er jo selve definisjonen på en planet.

 

Jo, det finnes nok "foreldreløse" planeter også. Stjernesystemet disse planetene en gang var en del av kan ha vært utsatt for en katastrofe som har gjort at én eller flere planeter har blitt "sparket" ut i det interstellare rommet.

 

Jeg tror ikke disse oppfyller definisjonskravet til begrepet planet.

 

AtW

Lenke til kommentar

En planet uten sol kan god være like spende som en med.

Det er ikke alltid at livet i seg selv er det mest spennene

 

Det finnes vel ingen planeter som ikke har en stjerne eller noe som har vært en stjerne, det er jo selve definisjonen på en planet.

 

Jo, det finnes nok "foreldreløse" planeter også. Stjernesystemet disse planetene en gang var en del av kan ha vært utsatt for en katastrofe som har gjort at én eller flere planeter har blitt "sparket" ut i det interstellare rommet.

 

Jeg tror ikke disse oppfyller definisjonskravet til begrepet planet.

 

AtW

La oss da bruke begrepet himmelerme i stedet .

poenget er ar alle slike kan være verdt å ta en titt på

Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt til å finne en slik stjerneløs "planet" elgen?

 

Hvis man ikke har et observert reisemål så er sjansen for å finne noe på en måløs reise så og si null. Ingen gidder å bruke milliarder på å sende ut en farkost som har så og si null sjanse til å finne noe.

Lenke til kommentar

Neste spørmålet får jeg ta som en egen post .

 

hva kommer det av at man alltid har plassert pekeplaten på en bærbar pc foran tastaturet ?

 

Når jeg sitter med tastaturer og musen til min stasjonære pc ca har jeg alltid musa plassert på den en siden av tastaturet.

 

akkurat nå har jeg mussa foran og en høyde over tastaturet

tastaturet ligger på en egen hulle under skrivebordet og skjermen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Pekeplaten "må" være enten nærmest skjermen, eller lengst borte fra skjermen (og tastaturet omvendt), ellers ville bredden på laptopen blitt unødvendig stor.

 

Hold den ene hånden på pekeplaten, og den andre i området over tastaturet (tenk deg at du har en bærbar). Du kan se alle tastene, og trykke ned alle tastene greit uten å måtte flytte hånden som er på pekeplaten.

 

Prøv nå å tenk om pekeplaten var nærmest skjermen. Håndleddet/armen vil nå dekke en god del av tastaturet.

 

No-brainer spør du meg hvordan de er plassert.

Lenke til kommentar

En planet uten sol kan god være like spende som en med.

Det er ikke alltid at livet i seg selv er det mest spennene

 

Det finnes vel ingen planeter som ikke har en stjerne eller noe som har vært en stjerne, det er jo selve definisjonen på en planet.

 

Jo, det finnes nok "foreldreløse" planeter også. Stjernesystemet disse planetene en gang var en del av kan ha vært utsatt for en katastrofe som har gjort at én eller flere planeter har blitt "sparket" ut i det interstellare rommet.

Ikke bare finnes slike planeter, de ser til og med ut til å være svært vanlig. Faktisk spekuleres det i om de er mer tallrike enn planeter rund stjerner. De må ha blitt dannet rundt en stjerne, for så å bli sparket vekk. Sparket kan f.eks. komme av at to planeter har bane for nær hverandre, eller at en annen stjerne har passert for nært.

 

Slike planeter oppdages ved hjelp av gravitasjonslinsing (mikrolinsing).

Lenke til kommentar

Hva er verst - bensin på dieseltanken eller diesel på bensintanken?

Bensin på dieselbil, bensin tørker vis ut motoren, men det værste er nok at bensin tenner mye raskere enn diesel og at da motoren i værste fall kan ryke pga ukontrollert tenning.

Har kjørt bensinbil med ca 50% diesel, eneste problemet med det var at bilen gikk en liten stund på tomgang etter at jeg hadde slått av tenninga...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pekeplaten "må" være enten nærmest skjermen, eller lengst borte fra skjermen (og tastaturet omvendt), ellers ville bredden på laptopen blitt unødvendig stor.

 

Hold den ene hånden på pekeplaten, og den andre i området over tastaturet (tenk deg at du har en bærbar). Du kan se alle tastene, og trykke ned alle tastene greit uten å måtte flytte hånden som er på pekeplaten.

 

Prøv nå å tenk om pekeplaten var nærmest skjermen. Håndleddet/armen vil nå dekke en god del av tastaturet.

 

No-brainer spør du meg hvordan de er plassert.

det er jo bare å lage tastene listegrann mindre så blir det plass

Lenke til kommentar

bensin tørker vis ut motoren

 

Trodde det hadde mer med alle kompontene rundt motoren som ikke tålte det, altså drivstoffpumpe og dyser enn selve motoren(blokk\topp med stempler, ventiler osv)

Er ikke sikker på akkurat hva, husker ikke i farten, men tenkte litt mer generelt enn bare motorblokka.

Tror pumpe og litt slikt må byttes etterpå, Google svarer nok på det ganske raskt...

Lenke til kommentar

Pekeplaten "må" være enten nærmest skjermen, eller lengst borte fra skjermen (og tastaturet omvendt), ellers ville bredden på laptopen blitt unødvendig stor.

 

Hold den ene hånden på pekeplaten, og den andre i området over tastaturet (tenk deg at du har en bærbar). Du kan se alle tastene, og trykke ned alle tastene greit uten å måtte flytte hånden som er på pekeplaten.

 

Prøv nå å tenk om pekeplaten var nærmest skjermen. Håndleddet/armen vil nå dekke en god del av tastaturet.

 

No-brainer spør du meg hvordan de er plassert.

det er jo bare å lage tastene listegrann mindre så blir det plass

 

Hæ? Hvorfor i all verden vil du ha mindre taster? Jeg ser overhodet ikke problemet med å ha pekeplaten lengst borte fra tastaturet, men aller best er jo selvfølgelig IBM's styrepinne midt på tastaturet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...