Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Tusen takk for enda et lettfattelig vitenskaplig svar som du åpenbart har forfattet selv og brukt tid på. Pluss til deg.

 

Men har du noen ide om hvor jeg har det fra at det var noe galt med thoriumforekomstene i Norge? Jeg husker det ikke selv, men tror det kan ha blitt sagt i radio mens jeg kjørte bil.

Det er ikke noe galt med dem, det er bare det at andre forekomster er lettere tilgjengelige og dermed billigere.

 

Så hvis vi skal lage thoriumkraftverk i Norge vil vi sannsynligvis starte å arbeide med importert thorium og først starte egen utvinning når vi har et kraftverk å bruke det i eller når 'billig'-thoriumet er oppbrukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et så snedig spm, men har noen her inne greie på hvordan kjølesystemet og backupsystemet fungerer på denne reaktoren i Japan?

 

For meg høres det ufattelig banalt ut at den kan oppleve så store problemer som dette grunnet strømbortfall... Et backupsystem bør da etter min tankegang vare lenge nok til at man kan "ordne opp" i problemene. Her var det 8 timer batteribackup, noe som i bestefall utsatte problemene.

 

Er det pumpene som er kamputt? Er det strømtilførselen som er problemet? Er det dieselgeneratorene som har sviktet? Noen som vet?

 

Høres ut som noen har tenkt akkurat litt for kort når det ble designet... Eller er det bare umulig å gardere seg?

 

Det er litt rart ja, trodde også det var vanlig med systemer der en viss varme førte til en mekanisk oversvømmelse av reaktoren (altså uten strøm). Men det ser heldigvis ut som selv en nedsmelting vil gå relativt greit med denne reaktoren.

 

AtW

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_water_reactor masse interessant lesing, sammen med denne http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_safety_systems

 

For meg virker det som om menneskelig svikt har skjedd. Uansett får vi nok ikke vite nøyaktig hva som har skjedd før en eventuell granskning blir gjort senere. En ting jeg i hvertfall ikke ville brydd meg om er sensasjonell mediedekning.

 

Såvidt jeg vet skal de snart sprøyte inn nøytrongift (borsyre) som jeg tror da vil sette et punktum for den reaktoren.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

 

5. (Det spørsmålet som ikke ble stilt). Thorium-232 er et radioaktivtt mineral, men halveringstiden er på hele 14 milliarder år. Det betyr at stråledosene det avgir er så små at det ikke er farlig å jobbe med store mengder thorium i årevis uten beskyttelse.

 

 

Så jo lenger halveringtid jo mindre stråling fra det du holder på med?

Lenke til kommentar

For meg høres det ufattelig banalt ut at den kan oppleve så store problemer som dette grunnet strømbortfall... Et backupsystem bør da etter min tankegang vare lenge nok til at man kan "ordne opp" i problemene. Her var det 8 timer batteribackup, noe som i bestefall utsatte problemene.

 

Er det pumpene som er kamputt? Er det strømtilførselen som er problemet? Er det dieselgeneratorene som har sviktet? Noen som vet?

 

Høres ut som noen har tenkt akkurat litt for kort når det ble designet... Eller er det bare umulig å gardere seg?

(usikker kilde da jeg ikke har fulgt så altfor mye med på dette)

De generatorene som var onsite ble skadet under jordskjelvet, så nye måtte kjøres til kraftverket.

 

Generatorene er skadet såvidt jeg vet, og innsprøytningsventilene ble skadet under et etterskjelv forrige natt.

 

Jeg synes det høres veldig merkverdig ut selv som ATW skriver, at de ikke har en mekanisk failsafe som oversvømmer reaktoren. Dog faren for en meltdown er nok mindre enn hva media skal ha det til, da reaktoren det gjelder ble satt i cold shutdown tidlig på lørdag.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det å shutte ned en slik reaktor?

 

Det er jo et av drawbacks med atomreaktorer at man ikke kan slå de av om natta.

Det varierer nok, det jeg har lest tidligere er at det tar ca. 48 timer. Dog, NISA rapporterte at cold shutdown ble nådd 12. mars klokken 12:15, ergo tok det litt over 30 timer.

Lenke til kommentar

Vaskes plastflaskene som sendes til gjenvinning? Eller smeltes de om og støpes på nytt? Jeg kom bare til å tenke på det siden det jo er forskjellig design på de forskjellig tyåe brusflaskene.

Flaskene sorteres på panterommet ut fra hvilke produsent/design de har og sendes tilbake til riktig produsent.

Man kan finne pepsi-flasker med cola i og motsatt enkelte ganger, da har noen sortert feil :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vaskes plastflaskene som sendes til gjenvinning? Eller smeltes de om og støpes på nytt? Jeg kom bare til å tenke på det siden det jo er forskjellig design på de forskjellig tyåe brusflaskene.

Flaskene sorteres på panterommet ut fra hvilke produsent/design de har og sendes tilbake til riktig produsent.

Man kan finne pepsi-flasker med cola i og motsatt enkelte ganger, da har noen sortert feil :p

Når jeg jobba på Kiwi, sorterte vi aldri etter hvilke produsent flasken tilhørte til.

Gule kasser med plass til 24 flasker - 0,5 liters plastflasker (cola, pepsi, solo osv), blanke glassflasker (typisk eplemost og cola)

Grønne kasser med plass til 24 flasker - 0,33 brune glass flasker

Gule kasser med plass til 10 flasker eller røde brett(halvpalle) - 1,5 liters plastflasker, som cola, pepsi osv

Myk plast (uavhengig av størrelse) ble sortert i egen pose

Bokser (uavhengig av størrelse) ble også sortert til egen pose.

 

Ellers blir det alt av flasker (utenom myk plast og bokser) gjenbrukt.

En del av flaskene har inngravert/innrisset i plastene hvor mange ganger de har vært brukt.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Er det mulig å anslå ca hvor mye vann som har blitt skylt over Japan?

Spørs hvor unøyaktig resultat du godtar. Jeg kan prøve meg på et svært grovt estimat:

 

Kystlinjen som er mest rammet er rundt 600 km lang

Det høyeste nivået er vist 10 meter. La oss si gjennomsnittet er 6 m høyt langs disse 600 km.

Noen plasser skylte det kilometre inn, andre plasser er kysten bratt sånn at det ikke skylte mange meterne inn. La oss si gjennomsnittet langs den kupperte kysten er 200 meter inn. Den siste meternen vannet rakk inn over er selvsagt ikke 6 meter dyp, men centimetere. La oss si gjennomsnittsdybden fra sjøkanten til den siste lille centimeteren med vannstand innerst er 3 meter (gjennomsnittet av 6m ytterst og 0 meter innerst). Husk også at helningen på bakken er med på å begrense hvor dypt det blir innover.

 

Da kan vi regne et svært grovt estimat på volumet: 600 000 m * 200 m * 3 m = 720 000 000 m3 = 0,72 km3. Dette er et midlere estimat. La oss gjenta øvelsen med litt andre tall for å få øvre, midlere og nedre estimat:

 

La oss prøve å sette inn store/små tall for å estimere et øvre og nedre esitmat:

Øvre: 800 km * 1000 m * 7 m = 5,6 km3

Midlere: 0,72 km3

Nedre: 400 km * 100 m * 2 m = 0,12 km3

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

For noen dager så jeg en kvinne med ryggsekk under heldekkende(bortsett fra ansikt) burka. Hva ville vært standard prosedyre hvis hun måtte hente noe ut av sekken i offentlighet? Ta av seg burkaen? Lirke den ned til bakken, og slite med å få den på igjen? Eller kanskje holde den under burkaen og fomle rundt i sekken i blinde?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...