Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man bytter ut gassen i et kjøleskap til en bedre en, vil da dette kjøleskapet kunne bli et fryseskap?

 

Alle kjøleskap har vel en termostat som skrur av systemet ved en viss temperatur, så du vil ikke kunne oppnå mange minusgrader i et kjøleskap. Hvis du derimot tukler litt med termostaten kan du sikkert få til et og annet.

 

Jeg er ikke 100% sikker på dette, men mange kjøleskap har jo mulighet til å stille på temperaturen så det virker logisk.

Lenke til kommentar

Hvis man bytter ut gassen i et kjøleskap til en bedre en, vil da dette kjøleskapet kunne bli et fryseskap?

Du trenger ikke å bytte ut gassen, men du må bytte ut ekspansjonsventilen, slik at du oppnår lavere fordampningstrykk i gassen og derved lavere fordampningstemperatur.

Med freon 134a, som er vanlig i (litt eldre) kjøle- og fryseskap, kan du oppnå en teoretisk laveste temperatur på -26,3 grader dersom du ikke vacuumkjører gassen. Ved absolutt 0 bar (100% vacuum) kan du teoretisk få -103,3 grader i kjøleskapet. Men da trenger du nok både sterkere kompressor og en meget lavttrykkende ekspansjonsventil. :)

Lenke til kommentar

Hvis to lysbølger opphever hverandre gjennom destruktiv interferens, hvor blir da energien deres av?

 

Dette burde jeg vel ha visst mer sikkert enn jeg gjør, men jeg tror ikke to photoner som møtes har destruktiv interferens i det hele tatt.

 

AtW

 

Så i mitt eksempel må man tenke på lyset som partikler, ergo ingen interferens?

 

Og i tilfellene der det kan oppstå interferens vil det alltid også oppstå konstruktiv interferens, slik at all energien ender opp i for eksempel punktene som oppstår når man sender laserlys gjennom en dobbeltspalte?

Endret av benchmeister
Lenke til kommentar

Jeg har minimal peiling, men jeg antar at den "negative" energien utlikner den "positive" energien, slik at det blir null.

 

på samme måte som -10 grader celsius blandes med +10 grader celsius, så blir temperaturen 0.

 

Men jeg har aldri hørt om at lysbølgene opphever hverandre. Ikke lys i det hele tatt egentlig.

Bare lydbølger som forsterker hverandre (constructive interference) når begge bølgelengdene er positive eller negative, og lydbølger som demper hverandre (destructive interference) når bølgelengdene er motstående.

 

Slik som beskrevet i dette bildet, hvor de to bølgene øverst satt sammen til å lage den rytmen som vi hører på den nederste bølgen.

sine_waves.gif

Lenke til kommentar
Hvis to lysbølger opphever hverandre gjennom destruktiv interferens, hvor blir da energien deres av?

Når to fotoner møtes så har de to ulike retninger. Retningen beholdes og fotonene fortsetter uberørt av hverandre på andre siden. Den destruktive interferensen oppstår bare i krysningspunktet, men selve fotonene passerer hverandre. Tenk på når to lydbølger møtes. De stopper jo ikke bevegelsen selv om lydtrykket i et svært kort øyeblikk interfererer destruktivt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tidenes jævligste migreneanfall her om dagen. Så jeg lurer på, hvorfor finnes det ikke slike ampuller som injiserer i blodet direkte med smertestillende, slik at jeg slipper å vente på at paraceten skal virke?

 

Det finnes jo plenty med smertestillene som kan administreres direkte i blodet?

 

AtW

Lenke til kommentar

ting jeg lurer på:

 

hvis du har et romskip som har frontlykter, som går i lysets hastighet. hva skjer da med frontlyktene? ser du lyset?

 

 

 

 

 

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

har forresten snakket med en eller annen professorfyr.. han sa at hvis det gikk i lysets hastighet; så er romskipet lys.. :)

 

 

 

 

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

en ting til jeg lurer på, kan noen her på forumet skrive tallet en Googolplex? eller en Googolcomplex?

 

lykke til! I tell you..

 

 

 

edit: tok bort svare for å være slem :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

---------------

Spørs hvor observatøren står.

 

AtW

 

 

du bestemmer.

 

forskjellige plasseringer, hva tror du?

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...