Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Wiciwato: Det jeg og en venn av meg pleier å gjøre, er at vi begge laster ned samme filmen/serien, eventuelt ser den fra en en side som streamer filmer/serier, også starter vi dem samtidig imens vi er på f.eks. Skype. Jeg teller til 3, også trykker vi start på 3 (jeg selv venter et halvt sekund etter 3, siden det kan være litt delay på skype). Det fungerer som regel veldig bra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det veldig skadelig for en, å drikke to ganger i uken? (8-øl, fredag og lørdag)

 

Har en venn av meg som er veldig nervøs siden vi drikke hver helg, og han er redd for at leveren hans skal bli ødelagt. Selv tror ikke jeg at dette vil ha store påvirkninger på leverene våres.

Veldig skaldelig er det ikke. 8-9 øl er ikke veldig mye og 1-2 ganger i uka er heller ikke veldig mye. Selvsagt kan det tenkes at det potensielt øker faren for visse skader, spesielt skader indirekte knyttet til alkohol. Men at det øker risikoen for leverskader betraktelig er ikke tilfellet. Folk som får leverskader av alkohol er som regel alkoholikere som drikker >1 liter sprit om dagen over lang tid.

 

Selvsagt, hvis man er bekymret over leveren sin kan man bare dra til legen og få tatt noen tester. Jeg ville ikke vært bekymret dog. For at leveren skal ta uopprettelig skade av alkoholforbruk på 8-16 øl 2 ganger i uka, tror jeg du måtte holdt på i temmelig mange år. Folk og kroppene deres er selvsagt forskjellig også da, så det finnes nok unntak..

Lenke til kommentar

En ting jeg alltid har lurt på er hvordan edderkopper klarer å lage spindelvev som går rett over en veg. Altså fra et tre til et annet på en avstand på godt over en meter. Hvordan klarer de dette? Mini-spiderman gun? :p

 

@ Nakmus:

Jeg har ikke peiling, men hadde sikkert hjulpet om du sa hvor du fant bildene hen, eller hva du søkte på for å finne de.

Endret av Kallileo
Lenke til kommentar

Noen som har noe peiling på dette våpenet? Hva heter det, bruksområde og sånn?

 

Ser ut som det er noe blanding av en rifle og en granatkaster uten å ha så mye peil.

 

 

Det er langt fra sikkert at det våpenet finnes irl. Sjangsen er stor for at det der bare er en 3D modell eller hva man skal kalle det.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på nettsida som er linket litt over, sier han at det er et design til våpen for å putte i et dataspill. Og han har laget en plastmodell av 3D-tegningene etterpå. Det er det som er på bildet. Ikke noe ekte, fungerende våpen som skyter kuler.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Noen som har noe peiling på dette våpenet? Hva heter det, bruksområde og sånn?

 

Ser ut som det er noe blanding av en rifle og en granatkaster uten å ha så mye peil.

For meg ser det ut som en film rekvisitt, i beste fall en prototype lagd for å se "kul" ut. Så ut som det var mye overflødig design. Så jeg kan ikke tenke meg at det er/kommer til å bli et masseprodusert våpen. Dog, jeg er ingen våpenekspert.

 

Men spør du virkelig om hva bruksområdet til et skytevåpen er?

Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt på er hvordan edderkopper klarer å lage spindelvev som går rett over en veg. Altså fra et tre til et annet på en avstand på godt over en meter. Hvordan klarer de dette? Mini-spiderman gun? :p

Tja, det med minispidergun er faktisk ganske nært sannheten. Edderkoppen sitter i det ene treet og spinner en spesiell tråd fra spinnekjertelen i bakkroppen med en klebrig dråpe på enden som den slipper rett ut i vinden. Og fordi tråden er veldig lett, så er det nok med ganske svake vindpust. Hvis edderkoppen merker at tråden fester seg i noe, så strammes tråden og edderkoppen klatrer over. Deretter kan den feste ny tråder i denne topptråden som gir forankringspunkter til andre hjørner i det ferdige nettet.

 

Edderkopper bruker slike løse tråder til noe annet også, nemlig til å fly med. Ved å spinne en lang tråd så blir vinddraget langs tråden til slutt såpass sterk at dette kan bære det vesle dyret ut og opp i lufta. I forsøk på å samle inn eventuelle livsformer oppe i lufta ved hjelp av oppsamlere festet på fly, så er det faktisk funnet edderkopper på flytur i opp til ca 5000 meters høyde.

Lenke til kommentar

Finnes det humoristiske hulemalerier? Da tenker jeg på disse maleriene som var lagd av førhistoriske mennesker for titusener av år siden. Hendte det at noen av dem sto og fniste for seg selv mens de lagde de dummeste tegninger, slik serietegnere gjør i dag? :)

Bump.

Lenke til kommentar

i går kveld når jeg kjørte hjem fra Oslo så var himmelen utrolig rød.

 

Det fikk meg til å lure på hvorfor himmelen blir rød og hvorfor det alltid er på kvelden?

 

Raudfarge er den fargen med bølgjelengde som lettast trenger gjennom støv og partiklar. Når sollyset kjem inn på skrå i atmosfæra, må det gå gjennom meir luft og partiklar. Dette blir forsterka av forureining, så mykje eksos i lufta gjer det raudare.

 

Dei andre fargane blir liksom filtrert ut.

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar

Svelemoe: Jeg er ganske sikker på at det viktige her er slutten på spørsmålet hans, "hvorfor er det alltid på kvelden?". Dette fordi rødt lys ikke nødvendigvis har lettest for å trenge gjennom støv og partikler, men fordi det er den fargen som brytes minst. Derfor observeres fenomenet mest på kvelden, fordi da er innfallsvinkelen liten. De andre fargene blir reflektert ut av atmosfæren igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...