Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange mil er det til solen?

147000000

Ikke særlig snedig da.

 

Neivel! Så fortell meg hvor mange mil universet er i omkrets.

Det observerbare universet har en radius på 46,5 milliarder lysår, som gjør at omkretsen er 292,2 milliarder lysår. Dette er 2,764*1023 mil. Men det er fortsatt ikke et snedig spørsmål :)

Endret av Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange mil er det til solen?

147000000

Ikke særlig snedig da.

 

Neivel! Så fortell meg hvor mange mil universet er i omkrets.

Det observerbare universet har en radius på 46,5 milliarder lysår, som gjør at omkretsen er 292,2 milliarder lysår. Dette er 2,764*1023 mil. Men det er fortsatt ikke et snedig spørsmål smile.gif

 

 

Meget bra svar!

 

Det er ett snedig spørsmål, visst vi reiser tilbake til din tipp tipp oldemors tid. Men det blir vel i snedigeste laget å prestere noe slikt.

Lenke til kommentar

Det observerbare universet har en radius på 46,5 milliarder lysår, som gjør at omkretsen er 292,2 milliarder lysår. Dette er 2,764*1023 mil. Men det er fortsatt ikke et snedig spørsmål :)

Eller 276 400 000 000 000 000 000 000 mil, for de som ikke forsto den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 billion lightyears = 5.87849981 × 1021 miles

 

JFGI!

 

Vil det si at 1 milliard lysår er 600194830601 mil?

5,87849981 × 1021miles × 1,609344 = 9,4605284 × 1021 km = 9,4605284 × 1020 mil

 

Ja riktig, det er cirka lengden på kuken min også. Men nok om det.

 

Visst en reiser raskere enn lyset, og sitter opp ett mega speil langt ute i universet en plass, slik at jorden speiler seg i det. Kan en da se at jorden f.eks ble sprengt i luften av aliens for 3000 år siden - eller vil lys refleksjon signalet fra jorden bli alt for svekket på veien til mega speilet? (sett at det var fri sikt og ingenting av støv etc i mellom)

Lenke til kommentar

Det er umulig å reise raskere enn lyset smile.gif

 

Hvorfor er det umulig?

Siden for å nå en hastighet over c må du nødvendigvis passere c, og det er ikke mulig.

 

Edit. For å svare på det uungåelige korollar spørsmålet: du kan ikke nå c fordi du vil trenge en uendelig mengde energi for å akselerere til c.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Det er umulig å reise raskere enn lyset smile.gif

 

Hvorfor er det umulig?

Siden for å nå en hastighet over c må du nødvendigvis passere c, og det er ikke mulig.

 

Så mennesket tror ikke det er mulig å reise raskere enn lyset, fordi mennesket ikke vet om noe som kan fare raskere enn lyset? Men det betyr vel ikke, at det faktisk er teoretisk umulig, gjør det vel?

Lenke til kommentar

Det er umulig å reise raskere enn lyset smile.gif

 

Hvorfor er det umulig?

Siden for å nå en hastighet over c må du nødvendigvis passere c, og det er ikke mulig.

 

Så mennesket tror ikke det er mulig å reise raskere enn lyset, fordi mennesket ikke vet om noe som kan fare raskere enn lyset? Men det betyr vel ikke, at det faktisk er teoretisk umulig, gjør det vel?

Nei, på første spørsmålet. Jo, på det andre.

 

Grunnen finner du i "kolloraret" i min forrige post.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Det er umulig å reise raskere enn lyset smile.gif

 

Hvorfor er det umulig?

Siden for å nå en hastighet over c må du nødvendigvis passere c, og det er ikke mulig.

 

Så mennesket tror ikke det er mulig å reise raskere enn lyset, fordi mennesket ikke vet om noe som kan fare raskere enn lyset? Men det betyr vel ikke, at det faktisk er teoretisk umulig, gjør det vel?

 

I følge dagens "lover" er det teoretisk sett umulig jo.

Lenke til kommentar

 

For å svare på det uungåelige korollar spørsmålet: du kan ikke nå c fordi du vil trenge en uendelig mengde energi for å akselerere til c.

 

En uendelig mengde? Men lyset trenger vel ikke en uendelig mengde for å kjøre i sin egen hastighet - så hvorfor trenger en plutselig en uendelig mengde med energi, i det en skal kjøre litt raskere enn lyset?

Lenke til kommentar

Hvor mange mil er det til solen?

147000000

Ikke særlig snedig da.

 

Neivel! Så fortell meg hvor mange mil universet er i omkrets.

Det observerbare universet har en radius på 46,5 milliarder lysår, som gjør at omkretsen er 292,2 milliarder lysår. Dette er 2,764*1023 mil. Men det er fortsatt ikke et snedig spørsmål :)

 

Nå tuller dere vel, det kan umulig være mere enn 13,7 milliarder år i radius vel?

Lenke til kommentar

 

For å svare på det uungåelige korollar spørsmålet: du kan ikke nå c fordi du vil trenge en uendelig mengde energi for å akselerere til c.

 

En uendelig mengde? Men lyset trenger vel ikke en uendelig mengde for å kjøre i sin egen hastighet - så hvorfor trenger en plutselig en uendelig mengde med energi, i det en skal kjøre litt raskere enn lyset?

Det er fordi fotoner er masseløse, men det er ikke atomene vi er laget av.

 

For å si det enkelt, det er bare partikkler uten masse som kan bevege seg med hastigheten c. Alle andre partikkler med reel masse (og vi er en delmengde av de) er for alltid dømt til å ha en hastighet lavere enn c.

Lenke til kommentar

Lånte en motorsag av en nabo i sta, så gikk den tom for bensin. Jeg fylte bare etter, så kom jeg til å tenke om oljen skal blandes i bensinen først?

 

Hehe men det er vel ikke ett snedig spørsmål tongue.gif

 

Såvidt jeg vet, må du blande med totaktsolje på kannen, eller "straight" på sagen samtidig med bensinen.

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...