Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I filmar kan alltid "the bad guy" halde ein som gissel med ein pistol, og true med å drepe gisselet om ikkje "the good guy" kastar frå seg pistolen. Er det ikkje muleg å drepe den som held gisselet slik at han dør før han kan skyte gisselet?

 

"Put down your gun or I'll shoot her!"

 

Kan ikkje helten berre skyte skurken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Månen vår viser kun samme side mot oss hele tiden, og det er fordi at da månen var ung og flytende (magma++?), så gjorde tyngdekraften til joden at de tyngste massene i månen ble trekt mot oss. Det er ihvertfall versjonen jeg har hørt.

 

Men da, burde ikke månens tyngdekraft føre til at jorden ble strekt litt også, og at den ble tyngre på et punkt/område? Da de to himmel legemene som idag er jorda og månen krasjet, så var vel også jorden ganske så flytende i form av magma etc? Nesten rart at de ikke forble en planet når avstanden var så mye mindre den gangen også...

 

I filmar kan alltid "the bad guy" halde ein som gissel med ein pistol, og true med å drepe gisselet om ikkje "the good guy" kastar frå seg pistolen. Er det ikkje muleg å drepe den som held gisselet slik at han dør før han kan skyte gisselet?

 

"Put down your gun or I'll shoot her!"

 

Kan ikkje helten berre skyte skurken?

Fare for å bomme, treffe gislet eller helt skivebom så the bad guy skyter gislet som reaksjon...

Lenke til kommentar

I filmar kan alltid "the bad guy" halde ein som gissel med ein pistol, og true med å drepe gisselet om ikkje "the good guy" kastar frå seg pistolen. Er det ikkje muleg å drepe den som held gisselet slik at han dør før han kan skyte gisselet?

 

"Put down your gun or I'll shoot her!"

 

Kan ikkje helten berre skyte skurken?

Fare for å bomme, treffe gislet eller helt skivebom så the bad guy skyter gislet som reaksjon...

 

Det skjer også at dei to personane står med 2 meter mellomrom. Og "helten" var til og med topptrent politimann. Så eg følte det var noko feil.

 

 

 

I The Road var det ein slik situasjon, men hovudpersonen klarte faktisk å skyte. Det er ikkje ofte eg ser slikt i filmar.

 

Lenke til kommentar

Hvordan beregner du temperatur på et punkt i luft hvis du kjenner til hvor mye energi som blir frigitt på et gitt punkt lenger unna ? ( Ta f.eks. utgangspunkt i 5.4 yottawatt, målt 5km unna. ) Perfekte forhold, stillestående luft ved detonasjon.

 

edit: Se bort fra det, fant ut :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Har vi eksempler på dateringer av saker som er funnet langt under havoverflaten?

Og hvis vi har det... hvodan kommer denne dateringen ut?

 

// WINWIN

Først of fremst lurer jeg på hvorfor du spør om dette.

 

Jeg antar du snakker om karbondateringer, som fungerer dårlig på ting som lever i vann. Det er imidlertid mange andre radiometriske dateringsmetoder man kan bruke, så det er ikke noe problem at C14 ikke fungerer særlig bra her.

 

Denne videoen forklarer det nok bedre:

 

Stråmann - nei.

 

Behøver ingen forklaring på hvorfor C14 ikke fungerer, men jeg ønsker å høre om resultat fra noe som fungerer.

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Hvis jeg holder meg for nesa OG munnen når jeg nyser, vil hodet mitt eksplodere?

Jeg nyser faktisk sånn. Riktignok holder jeg ikke for munnen, men har munnen lukket. Gudene vet hvorfor jeg gjør det, men siden jeg har gjort det så lenge jeg kan huske så er det ganske ubehagelig å nyse vanlig.

Siden jeg har gjort det sånn i sikkert mellom 20 og 25 år, så kan jeg med sikkerhet si at hodet ikke eksploderer. ;)

 

Men.. Når jeg nyser så blir det likevel ikke noen "bråstopp" i nysinga, jeg "fjærer" på en måte med kroppen (vanskelig å forklare bedre) sånn at nyset fordeler seg over rundt et halvt sekund. Om jeg ikke rekker å forberede denne fjæringen, så kan det gjøre litt vondt i kroppen i noen sekunder etter et nys, men aldri i hodet.

 

Da er det nok mange som lurer på hvorfor jeg ikke bare kan begynne å nyse som vanlig folk :p . Men for meg er det den mest behagelige måten å nyse på. En fordel er et meget stille nys ;)

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker å blåse nyset ut gjennom nesa, da blir jeg hvertfall kvitt det som irriterer oppi der. Hvis jeg nyser gjennom munnen kommer det gjerne 5-6 nys på rappen fordi jeg ikke får fjernet det som trigger nysinga.

Jeg nyser nesten alltid 2 ganger, selv om jeg nyser vanlig, så der er det ingen forskjell for meg. Men jeg må nesten alltid snyte meg etterpå. At nyset går ut nesa syns jeg er ekkelt, da det blir mye snørr :p . Men jeg skal gå med på at jeg er litt "spesiell" da :p

Lenke til kommentar
Da har denne tråden faktisk kommet til side 2200.

Dette gjelder kun for de brukerne som i sine brukerinnstillinger har spesifisert at det skal vises 20 innlegg per side.

Å henvise til et svar på "side X" er derfor ikke godt nok, man bør linke til det spesifikke innlegget, for direktelinker til enkeltinnlegg er uavhengige av brukerinnstillingene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I filmar kan alltid "the bad guy" halde ein som gissel med ein pistol, og true med å drepe gisselet om ikkje "the good guy" kastar frå seg pistolen. Er det ikkje muleg å drepe den som held gisselet slik at han dør før han kan skyte gisselet?

 

"Put down your gun or I'll shoot her!"

 

Kan ikkje helten berre skyte skurken?

 

Man kan jo gjøre sånn her da :ph34r:

 

Lenke til kommentar

Pistoler er utrolig vanskelig å treffe bra med, i motsetning til det mange filmer og serier viser. Samtidig er det fare for å ta et uskyldig liv, noe de fleste ikke er villige til å risikere.

Å treffe ett hode på 2-3 meters hold er ikke vanskelig...

Det er ikke så vanskelig, men så fort det blir litt avstand blir det veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

Stråmann - nei.

 

Behøver ingen forklaring på hvorfor C14 ikke fungerer, men jeg ønsker å høre om resultat fra noe som fungerer.

 

// WINWIN

Hva tenker du på da? C14 fungerer som bare det. :)

 

Dessuten er det greit at du vet hvor C14 har sine begrensninger, slik at du ikke går rundt og tror at C14-metoden enten er en slags allmektig dateringsmetode som fungerer på alt - selv prøver uten karbon i seg, eller at den ikke fungerer i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pistoler er utrolig vanskelig å treffe bra med, i motsetning til det mange filmer og serier viser. Samtidig er det fare for å ta et uskyldig liv, noe de fleste ikke er villige til å risikere.

Å treffe ett hode på 2-3 meters hold er ikke vanskelig...

Det er ikke så vanskelig, men så fort det blir litt avstand blir det veldig vanskelig.

 

Folk har bommet på hele mennesker på den avstanden i en presset situasjon, uthvilt og upresset på en blink treffer jeg greit noe på størrelse med et hodet på 2-3 meter, i en presset stiuasjon kan ting være annerledes (disclaimer: har liten erfaring fra pistolskyting, begrenset til førstegangstjeneste)

 

AtW

Lenke til kommentar

Stråmann - nei.

 

Behøver ingen forklaring på hvorfor C14 ikke fungerer, men jeg ønsker å høre om resultat fra noe som fungerer.

 

// WINWIN

Hva tenker du på da? C14 fungerer som bare det. :)

 

Dessuten er det greit at du vet hvor C14 har sine begrensninger, slik at du ikke går rundt og tror at C14-metoden enten er en slags allmektig dateringsmetode som fungerer på alt - selv prøver uten karbon i seg, eller at den ikke fungerer i det hele tatt.

 

C14 fungerer - men har sine BEGRENSNINGER. Jeg diskuterer ikke det at man kan bruke C14 til datering av diverse saker og greier, men når da spørsmålet er om hva som benyttes for datering av bl.a."langt under havnivå ellementer" så virker det som at disse begrensningene slår inn.

 

Spørsmålet er derfor hva man benytter da, når den ellers perfekte C14 ikke virker.

 

 

// WINWIN

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...