Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kom til å tenke på en ting i dag.

Ser for meg at man går inn i en sentrifuge som spinner så fort at man blir klistret til veggen. Dersom man da reiser seg opp på veggen og løper i motsatt retning av den veien sentrifugen spinner, vil man da redusere kraften man blir klistret til veggen med og eventuelt falle i bakken av gravitasjonen? (Tenker at man da vil redusere sin egen akselerasjon ut fra sentrum av sentrifugen.. Som er grunnen til at man klistres til veggen in the first place..?)

Ja.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan jordkloden vil se ut om miliarder av år.

Vil den bli helt flat? Sentrifugalkreftene trekker jo fryktelig rundt hele ekvator, mens på polene ingenting.

Sentrifugalkreftene strekker jorda ut litt ved ekvator så jorda er ikke en perfekt kule. Men dette vil ikke forandres over tid, sålenge jorda ikke spinnes opp i hastighet så vil ikke den ikke bli mer oval fordi det er en likevekt mellom gravitasjonen og rotasjonshastigheten.

Er vi lettere på ekvator enn på Polene?

Ja, det er rett. Tyngdeakselerasjonen ved ekvator er 9.789 m/s^2, mens ved polene er den 9.832 m/s^2.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
jeg lurer også på hvordan folk kan sånt?

eller hvorfor jeg ikke er like smart som de og bruker wikipedia.

Det første får du en hvis intuisjon for etterhvert hvis du er interessert i slikt, det andre er det bare du som kan svare på.

Mange års realfaglig skolegang pleier også hjelpe på. :)

Lenke til kommentar
Hvordan greide de å tegne det? Med sånn sjøkartvertøy og kompass?

Det var gode og presise verktøy for kartlegging lenge før GPS og satellitter. Blant annet ble fly brukt til det formålet store deler av 1900-tallet. Navigasjonsredskaper som kompass, sekstant, nøyaktige klokker og eldre kart var gode hjelpemidler både på 1800- og 1900-tallet. Tegninger av flelltoppers plassering og høyde i forhold til hverandre var viktig på 1600- og 1700-tallet. Før det var det mer visuelle kart som gjerne var sammensatt av tegninger av fjell gjort fra båt, samt enklere navigasjonsredskaper som sekstant.

 

hvilket land er på andre siden av jorden? fra norge.

Her har du et kart som lar deg peke en plass og så viser den hvor motsatt side av jorda er.

Lenke til kommentar

Hva må til får å lage mitt eget land? Diskuterte det med en kamerat, og vi kom fram til det å kjøpe en tomt på et par mål, og så kalle det for Rudolf ikke gikk, fordi lover hindrer nye land fra "innsiden"

 

MEN, hvis jeg dro ut i internasjonale farvann, kjøpte meg en gammel oljeplattform, kunne jeg da lage mitt eget land? Hvilke domstoler måtte jeg da ha gått innom? Mulig spørsmålet er litt uklart, men regner med deres skarpe hoder forstår...

Lenke til kommentar
Hvorfor er vi desidert sterkere i én hånd enn den andre, og hvordan avgjøres det hvilken vi blir sterkest i?

 

Får å utnytte hjernekapasiteten mest mulig. Høyre og venstre hjernahalvdel har forsjelighe oppgaver. Får at funksjonen og motorikken til den en hånden skal bli best mulig, spesialiseres den en hånden. Dette er hos de fleste høyre hånda ca 90 %. Når du bruker venstre hånd stimulerer du høyre hjerne halvdel, og omvendt.

Lenke til kommentar
Hvorfor er vi desidert sterkere i én hånd enn den andre, og hvordan avgjøres det hvilken vi blir sterkest i?

 

Får å utnytte hjernekapasiteten mest mulig. Høyre og venstre hjernahalvdel har forsjelighe oppgaver. Får at funksjonen og motorikken til den en hånden skal bli best mulig, spesialiseres den en hånden. Dette er hos de fleste høyre hånda ca 90 %. Når du bruker venstre hånd stimulerer du høyre hjerne halvdel, og omvendt.

 

Men det er helt fint mulig å trene opp begge hendene til å gjøre det den andre kan. Eks. skrive med begge hender, løfte like tunge ting ol. Det sies at venstrehendte er mer kreative enn andre, kanskje fordi hjernehalvdele må kommunisere mer da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...