Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Men jeg har enda et spørsmål: Hvordan ble verdens første dataprogram laget? logiske porter?

Faktisk var de logiske portene den gangen mekaniske. Verdens første dataprogram ble nemlig skrevet for Charles Babbage sin mekaniske analysemaskin. Men det var faktisk ei dame, Ada Lovelace, som skrev det første dataprogrammet for denne maskinen, og dette programmet ble antagelig skrevet ca i 1845, altså for over 150 år siden. Ada Lovelace regnes derfor som verdens første datamaskinprogrammerer.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace

http://en.wikipedia.org/wiki/Babbage_Charles

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg har enda et spørsmål: Hvordan ble verdens første dataprogram laget? logiske porter?

Jeg tror ikke det kan tidfestes nøyaktig uten å definere nøyaktig hva et dataprogram er. F.eks fantes det lenge mekaniske systemer som fikk ting til å skje i bestemte rekkefølger. F.eks På 1800-tallet dukket det opp tilsvarende elektromekaniske systemer basert på spilledåseprinsippet.

 

5_spilledaase_130x130.jpg

 

Disse ble programmert ved å sette "spiker" de rette plassene og dreie rundt hjulet. Kammen gir kontakt i ulike brytere i en gitt rekkefølge. Senere har det dukket opp kontaktorer, radiorør og transistorer. Samtlige ble i starten programmert manuelt med et sett brytere.

Her er litt mer om barndommen til programmeringsspråkene:

http://en.wikipedia.org/wiki/Programming_language#History

Lenke til kommentar

Hvorfor vil ikke vann som renner nedover en flate (vei, bord, etc) med jevn helling, renne helt jevnt?

 

Om du setter en bok under to av bordbeinene, og så heller vann på det høyeste punktet på bordet, vil vannet renne i småbølger nedover. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Ok, men jeg tenkte helst på programvare som er vidreutviklet og opphavet til hva vi sitter med i dag. Men kan da ikke skrive C++ koder på et ark og brette det pent mellom noen komponenter i hardwaren, for så å boote opp MS-DOS 1.0.

 

Og aå hva spørsmålet hvordan det ble laget...

Du har faktisk fått svar på spørsmålet ditt. Dagens programvare har røtter tilbake til Charles Babbage, Ada, spilledåsen, radiorør med mer. Hvis du ikke vil gå så langt tilbake i historien men se på noen av mellomstegene programmering har vært gjennom så kan du f.eks ta en kikk på linken jeg ga.

 

Dos 1.0 skapte ikke seg selv. Det var selvsagt programmerere som programmerte det ved hjelp av simplere hjelpemidler enn det Dos 1.0 ble.

Lenke til kommentar
Jeg har en metallklump her som veier 41 gram og har volum på ca 0.05 liter. Hvilket metall kan jeg regne med at det er?
Skrev feil, det var 0.005 liter

Det ville vært lettere om du har et mer nøyaktig tall for volumet. F.eks om det er 0,00500 liter

 

PS. Her i Europa er desimalskillet et komma, ikke et punktum.

Lenke til kommentar

Volumet fant jeg ved å senke den ned i et målebeger fyllt med vann, så det blir neppe mer nøyaktig nå. Og ang. komma og punktum: I alle matteprogrammer vi bruker på skolen er punktum desimalskillet og komma skiller koordinater. Boka derimot bruker kun komma, noe som er veldig forvirrende i vektorer som har desimaler :p

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Volumet fant jeg ved å senke den ned i et målebeger fyllt med vann, så det blir neppe mer nøyaktig nå. Og ang. komma og punktum: I alle matteprogrammer vi bruker på skolen er punktum desimalskillet og komma skiller koordinater. Boka derimot bruker kun komma, noe som er veldig forvirrende i vektorer som har desimaler :p

Fordi matteprogrammene sannsynligvis er laget i USA, hvor de bruker punktum :) Angående vektorer så kan jeg være enig, men det er som oftest et lite opphold mellom kommaet som skiller koordinatene og neste koordinat.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...