Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor bruker vi komma som desimalskille her til lands?

Samme grunn som at resten av Europa bruker det. Komma er et desimalskille. Det er bare amerikanerne som vil være sære og bruke punktum. De har tradisjon for å være sære i både matematikk og fysikk.

 

Var det også ikke en oppskytning fra NASA som gikk galt pga det?

Du er inne på rett spor. Mars Climate Orbiter gikk tapt pga. en mixup mellom metriske og imperiske mål. Ikke noe så banalt som en kommafeil, men close.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Climate_Orbiter

 

Slik går det da man lar kronidioter utvikle programvare. Etter min erfaring så er det lite seriøst ikke å bruke det metriske system innen vitenskapelige kretser. At smått seriøse organisasjoner som NASA ikke er konsekvente her (eller, de var i alle fall ikke det før nå nylig, for et par år siden) synes jeg er nærmest utrolig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor farer ikke jorden ut av solens bane, eller hvorfor blir den ikke trekt inn til solen? Er solens magnet akkurat sterk nok til å sørge for at dette ikke skjer? Det samme spør jeg om f.eks. månen til jorden.
Månen nærmer seg også jorda

Månen fjerner seg fra jorden med ca. 2-3 cm per år.

Ja det stemmer det. Jeg har hørt 2 inches, altså ca 5 cm, men det er minimalt...

 

Månen nærmer seg også jorda

Månen fjerner seg fra jorden med ca. 2-3 cm per år.

å... når mister vi månen da? og hva skjer uten flo\fjære da?

For x antall millioner år siden (kanskje milliarder) var månen såpass nærme jorden at forskjellen på flo og fjære var 300 meter. Det spekuleres i om det hadde mye å si for at organismer/primitivt liv utviklet seg til å leve på land, da de til stadighet ble skylt på land og måtte tilpasse seg for å overleve på overflaten i større perioder...

Lenke til kommentar
Navlestrengen var klippa over etter du vart fødd, så det er ikkje noko genetisk.

Så hvordan blir det da om en klipper navlestrengen 5-6 centimeter utenfor navelen og lar det gro?

Får en hud hengende eller råtner den til utovernavle, isåfall, hvordan får en da innovernavle? Ved å klippe lenger inn enn magen? Tviler.

Lenke til kommentar
Månen nærmer seg også jorda

Månen fjerner seg fra jorden med ca. 2-3 cm per år.

 

å... når mister vi månen da? og hva skjer uten flo\fjære da?

Vi vil nok aldri miste den, men avstanden kommer til å stabilisere seg når månen er når et visst punkt.

Hva som skjer uten flo og fjære vet jeg ikke. Kanksje en større konsekvens ville være forandringen i hellingen av jordens akse som kan føre til klimaendringer men dette skjer over så lang tid at det sikkert kan neglisjeres.

Lenke til kommentar
Hvorfor farer ikke jorden ut av solens bane, eller hvorfor blir den ikke trekt inn til solen? Er solens magnet akkurat sterk nok til å sørge for at dette ikke skjer? Det samme spør jeg om f.eks. månen til jorden.
Månen nærmer seg også jorda

Månen fjerner seg fra jorden med ca. 2-3 cm per år.

Ja det stemmer det. Jeg har hørt 2 inches, altså ca 5 cm, men det er minimalt...

 

Månen nærmer seg også jorda

Månen fjerner seg fra jorden med ca. 2-3 cm per år.

å... når mister vi månen da? og hva skjer uten flo\fjære da?

For x antall millioner år siden (kanskje milliarder) var månen såpass nærme jorden at forskjellen på flo og fjære var 300 meter. Det spekuleres i om det hadde mye å si for at organismer/primitivt liv utviklet seg til å leve på land, da de til stadighet ble skylt på land og måtte tilpasse seg for å overleve på overflaten i større perioder...

Kilde?

Lenke til kommentar
For x antall millioner år siden (kanskje milliarder) var månen såpass nærme jorden at forskjellen på flo og fjære var 300 meter. Det spekuleres i om det hadde mye å si for at organismer/primitivt liv utviklet seg til å leve på land, da de til stadighet ble skylt på land og måtte tilpasse seg for å overleve på overflaten i større perioder...

 

Pics or it didn't happen :p

Lenke til kommentar
For x antall millioner år siden (kanskje milliarder) var månen såpass nærme jorden at forskjellen på flo og fjære var 300 meter. Det spekuleres i om det hadde mye å si for at organismer/primitivt liv utviklet seg til å leve på land, da de til stadighet ble skylt på land og måtte tilpasse seg for å overleve på overflaten i større perioder...

 

Pics or it didn't happen :p

Jau, stemmer det, månen er på vei vekk fra jorda, sett det på tv ;)

 

Hvorfor farer ikke jorden ut av solens bane, eller hvorfor blir den ikke trekt inn til solen? Er solens magnet akkurat sterk nok til å sørge for at dette ikke skjer? Det samme spør jeg om f.eks. månen til jorden.

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men tviler på det er pga. magnetismen til sola da sola ikke er dipol (den har flere nord og sørpoler) slik som jorda er.

Endret av Sveerbatov
Lenke til kommentar
Navlestrengen var klippa over etter du vart fødd, så det er ikkje noko genetisk.
Så hvordan blir det da om en klipper navlestrengen 5-6 centimeter utenfor navelen og lar det gro? Får en hud hengende eller råtner den til utovernavle, isåfall, hvordan får en da innovernavle? Ved å klippe lenger inn enn magen? Tviler.

Navlestrengen klippes noen cm fra magen. Stompen råtner og faller bort som en sårskorpe. Hvor mye som råtner vekk kommer sikkert an på hvordan blodårene i rota på navlestrengen får blodet sitt fra. Dersom det er fra navlestrengen så mister det blodtilførselen og råtner bort. Dersom det er fra kroppen/magen så kan den biten sikkert leve videre og bli til en utovernavle/pølsesnabb.

Lenke til kommentar
Hvorfor farer ikke jorden ut av solens bane, eller hvorfor blir den ikke trekt inn til solen? Er solens magnet akkurat sterk nok til å sørge for at dette ikke skjer? Det samme spør jeg om f.eks. månen til jorden.

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men tviler på det er pga. magnetismen til sola da sola ikke er dipol (den har flere nord og sørpoler) slik som jorda er.

 

Magnetisme har ingenting med saken å gjøre her.

I utgangspunktet har jorden en konstant hastighet i en retning som tangerer avstanden til solen. Så kommer gravitasjon inn i bildet.

Solen er mye større enn jorda, og har tilsvarende større gravitasjon, slik at den trekker til seg jorden. Men siden jorden har ganske god fart "vekk" fra solen, fører dette til at blir "slynget" rundt solen i stede for å forsvinne vekk fra den. Om hastigheten jorden holder hadde økt, hadde vi forsvunnet lengre vekk fra solen, og om hastigheten synker, vil vi bli trekt inn mot solen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

finnes det noe stoff som kan endre form uten noen store endringer i temperatur og holde den formen og være hard? helt til man vil skifte form igjen. hadde vært kjekt å kun ha en bits til skrumaskinen som man hadde formet etter det som skulle skrues.

Lenke til kommentar

Jeg har en boks med noe som minner om gullstøv, men når jeg stikker ledningene fra ohm-meteret mitt nedi, så leder det ikke strøm i det hele tatt. Han som eide boksen er død.

Hva er det for noe?

 

Det er et veldig finkorna pulver som ser akkurat ut som gull.

Om noen uker kan jeg kanskje analysere det med banale tester som å holde en magnet inntil, blande det med vann, blande det med saltsyre, osv...

Hvis dere ikke vet hva det er, kan dere gjerne foreslå tester for å analysere det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...