Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det mye større forskjell på DVD og Blu-Ray på pc-skjerm enn på TV?

 

Forutsatt tilsvarende oppløsning på skjermene, så er det hvor stor del av synsfeltet skjermen dekker som er avgjørende for forskjellen oppløsningsmessig. PC-skjermer er ofte større enn en TV synsfeltmessig, fordi man sitter så nærme.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor små frekvenser kan vanlige mennesker skille?

 

Det vet jeg ikke, men har hørt av vi er flinkest til å skille på frekvenser ved 80dB amplitude.

Er vist derfor konserter låter så forbanna bra når vi står foran scenen, siden lydnivået er så høyt at vi ikke klarer å skille ut de "falske" tonene :p

Lenke til kommentar

Vanskelig å si. Det kommer an på hvor mye man er vant til å lytte til musikk utover å høre på P4 og om man har erfaring med å synge eller å spille et instrument. Forskjeller på under 2-3 Hz i normalregisteret vil nok de aller fleste ha vanskelig for å skille.

 

Her har du mulighet for å teste ditt eget gehør:

 

http://tonometric.com/adaptivepitch/

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Finnes det uendelig mange toner (musikk)?

 

En tone er vel kun en lyd med en fast frekvens.

En som hører godt kan høre ned mot 20Hz, og opp til drøyt 20kHz, noe som da gir deg ca 20 000 "toner".

En tone blir nok allment definert som en sammensetning av flere toner. Det forekommer ingen "rene" toner i naturen, de er alle sammensatt av flere toner, og om man setter sammen ca 20 000 toner blir det straks mange.

 

Men på sitt mest vitenskaplige er vel en "tone" en viss Hertz, mens en "klang" er en sammensetning av forskjellige overtoner med utgangspunkt i en grunntone. Altså har et piano samme klang selv om grunntonen er forskjellig på de forskjellige tangentene, så lenge overtonerekka forblir den samme.

 

hvorfor romler det i magen?

Romling forekommer hele tiden, det er bare lettere å høre når magesekken er tom, ettersom det blir "ekko". Tviler sterkt på at sammentrekninger av tarmen er en "bug".

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Finnes det uendelig mange toner (musikk)?

 

En tone er vel kun en lyd med en fast frekvens.

En som hører godt kan høre ned mot 20Hz, og opp til drøyt 20kHz, noe som da gir deg ca 20 000 "toner".

En tone blir nok allment definert som en sammensetning av flere toner. Det forekommer ingen "rene" toner i naturen, de er alle sammensatt av flere toner, og om man setter sammen ca 20 000 toner blir det straks mange.

 

Men på sitt mest vitenskaplige er vel en "tone" en viss Hertz, mens en "klang" er en sammensetning av forskjellige overtoner med utgangspunkt i en grunntone. Altså har et piano samme klang selv om grunntonen er forskjellig på de forskjellige tangentene, så lenge overtonerekka forblir den samme.

 

kan en "tone" være 1500,43221 Hz.

hvis den kan det vil det jo i teorien være uendelig mange toner vi kan høre

Lenke til kommentar
kan en "tone" være 1500,43221 Hz.

hvis den kan det vil det jo i teorien være uendelig mange toner vi kan høre

 

Ja, det kan den. Det er uendelig mulighet for å lage en tone mellom to andre frekvenser. Samtidig vil ikke ørene oppfatte slike små forskjeller, som sagt tidligere. Grensen går rundt 3-4 Hz (i det normale registeret) for vanlige personer og ned til ca 0,5 Hz for musikere eller andre som er godt trent.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Finnes det uendelig mange toner (musikk)?

 

En tone er vel kun en lyd med en fast frekvens.

En som hører godt kan høre ned mot 20Hz, og opp til drøyt 20kHz, noe som da gir deg ca 20 000 "toner".

En tone blir nok allment definert som en sammensetning av flere toner. Det forekommer ingen "rene" toner i naturen, de er alle sammensatt av flere toner, og om man setter sammen ca 20 000 toner blir det straks mange.

 

Men på sitt mest vitenskaplige er vel en "tone" en viss Hertz, mens en "klang" er en sammensetning av forskjellige overtoner med utgangspunkt i en grunntone. Altså har et piano samme klang selv om grunntonen er forskjellig på de forskjellige tangentene, så lenge overtonerekka forblir den samme.

 

kan en "tone" være 1500,43221 Hz.

hvis den kan det vil det jo i teorien være uendelig mange toner vi kan høre

Vi kan ikke høre uendelig mange toner, og ettersom definisjonen av tone er menneskelig oppfatning, er det et begrenset antall toner, ut fra hvor mye hver enkelt kan høre.

Lenke til kommentar
Finnes det uendelig mange toner (musikk)?

 

En tone er vel kun en lyd med en fast frekvens.

En som hører godt kan høre ned mot 20Hz, og opp til drøyt 20kHz, noe som da gir deg ca 20 000 "toner".

En tone blir nok allment definert som en sammensetning av flere toner. Det forekommer ingen "rene" toner i naturen, de er alle sammensatt av flere toner, og om man setter sammen ca 20 000 toner blir det straks mange.

 

Men på sitt mest vitenskaplige er vel en "tone" en viss Hertz, mens en "klang" er en sammensetning av forskjellige overtoner med utgangspunkt i en grunntone. Altså har et piano samme klang selv om grunntonen er forskjellig på de forskjellige tangentene, så lenge overtonerekka forblir den samme.

 

kan en "tone" være 1500,43221 Hz.

hvis den kan det vil det jo i teorien være uendelig mange toner vi kan høre

Vi kan ikke høre uendelig mange toner, og ettersom definisjonen av tone er menneskelig oppfatning, er det et begrenset antall toner, ut fra hvor mye hver enkelt kan høre.

 

 

Spørs vel litt hva man legger i begrepet "tone" det er jo ikek uvanlig å ta med både lengde og klangfarge i begrepet. Tar man med dette, så er det jo "i praksis uendelig".

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvor små frekvenser kan vanlige mennesker skille?

 

Begrepet tone er jo et fastsatt begrep, med en gitt funksjon for å finne hvor de finnes i forhold til hverandre i frekvensområdet.

This is a virtual piano showing the frequencies in cycles per second (Hz), of each of the 88 keys on a piano (that is, note frequencies of each note found on a standard piano), with the 49th note, the fifth A (called A4), tuned to 440 cycles per second (referred to as A440). This distribution of frequencies is known as equal temperament, that is, each successive pitch is derived by multiplying the previous by the twelfth root of two. For example, A4 is normally tuned to 440 Hz. To get the next semitone (A♯4), multiply 440 Hz by the twelfth root of two. To go from A4 to B4 (up two semitones), multiply 440 by the twelfth root of two squared. For other tuning schemes refer to musical tuning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piano_key_frequencies

The twelfth root of two or 70b8b8fc763c20423a65bd934e378085.png is an algebraic irrational number, representing the frequency ratio between any two consecutive notes of a modern chromatic scale in equal temperament; that is, the interval of a semitone.

http://en.wikipedia.org/wiki/Twelfth_root_of_two

 

Det vil si at en ikke kan ta en hvilken som helst frekvens og kalle den en tone, når en tar utgangspunkt i at en A4 holder 440 Hz. Bruker en den matematiske formelen, vil en komme fram til at en E1 befinner seg på 41.2035 Hz. Det du vil fram til er vel at det er glidende overganger mellom frekvenser. Om en streng ikke rekker å ta mer enn nøyaktig 1500.343253645322352523526235234532 svigninger før det er gått ett sekund (Hz), så er det selvfølgelig en frekvens. Med utgangspunkt i at en A4 for tonesystemet svinger med 440 Hz, kan det uansett ikke kalles en tone.

 

Nå skal det uansett legges til denne A-en som vi sier vibrerer på 440 Hz (A4), igjennom tidene har blitt satt til forskjellige frekvenser, og da vil jo alle de andre tonene også ligge på forskjellige frekvenser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_(music)...n_Western_music

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Hvor små frekvenser kan vanlige mennesker skille?

 

Begrepet tone er jo et fastsatt begrep, med en gitt funksjon for å finne hvor de finnes i forhold til hverandre i frekvensområdet.

This is a virtual piano showing the frequencies in cycles per second (Hz), of each of the 88 keys on a piano (that is, note frequencies of each note found on a standard piano), with the 49th note, the fifth A (called A4), tuned to 440 cycles per second (referred to as A440). This distribution of frequencies is known as equal temperament, that is, each successive pitch is derived by multiplying the previous by the twelfth root of two. For example, A4 is normally tuned to 440 Hz. To get the next semitone (A♯4), multiply 440 Hz by the twelfth root of two. To go from A4 to B4 (up two semitones), multiply 440 by the twelfth root of two squared. For other tuning schemes refer to musical tuning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piano_key_frequencies

The twelfth root of two or 70b8b8fc763c20423a65bd934e378085.png is an algebraic irrational number, representing the frequency ratio between any two consecutive notes of a modern chromatic scale in equal temperament; that is, the interval of a semitone.

http://en.wikipedia.org/wiki/Twelfth_root_of_two

 

Det vil si at en ikke kan ta en hvilken som helst frekvens og kalle den en tone, når en tar utgangspunkt i at en A4 holder 440 Hz. Bruker en den matematiske formelen, vil en komme fram til at en A1 befinner seg på 41.2035 Hz. Det du vil fram til er vel at det er glidende overganger mellom tonene. Om en streng ikke rekker å ta mer enn nøyaktig 1500.343253645322352523526235234532 svigninger før det er gått ett sekund (Hz), så er det selvfølgelig en frekvens. Med utgangspunkt i at en A4 for tonesystemet svinger med 440Hz, kan det uansett ikke kalles en tone.

A1 er jo 3 oktaver under A4, og dermed på 55 hz. Dessuten forutsetter du likestemming. Det kan jo også stemmes temperert og pythagoreisk, og sikkert også andre varianter (jeg er ingen musiker, og har liten greie på stemming og noter)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...