Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har Gallileo Gelilleis fallov noen gang blitt bevist i eksperiment? Hvordan har man funnet ut at tyngeakselerasjonen er 9,81 (vet at dette er et tall bestemt av noen, men hvordan har de regnet seg frem til det ;) )?

Sluppet en stein eller noe slikt og tatt tiden og målt farten ved 2 forskjellige punkter

 

edit: det finnes også en formel som viser tyngdeakselerasjonen etter hvilken breddegrad du er på, men den husker jeg ikke nå.

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Har Gallileo Gelilleis fallov noen gang blitt bevist i eksperiment? Hvordan har man funnet ut at tyngeakselerasjonen er 9,81 (vet at dette er et tall bestemt av noen, men hvordan har de regnet seg frem til det ;) )?

Viss vi har massen på eit objekt lik 1 kg, og massen til Jorda som er lik 5,97 * 10^24 kg, og jordradien som er 6371 km så kan vi rekne det ut ved hjelp av Newtons universelle gravitasjonslov som er:

G = <gamma> * (m_jorda * m_objekt)/r^2, der gamma = gravitasjonskonstanten (6,67*10^-11 Nm^2/kg^2)

G = 9,81 N

 

a = summen av kreftene / massen (som her er 1)

 

så a vil vere 9,81 N/1 kg = 9,81 m/s^2

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hvordan kan en IDE-kabel få hele PC-en til å klikke? Byttet IDE-kabel istad, og det fikk hele Windows til å klikke, PC-en til å restarte seg gang på gang osv. Dette er ikke noe jeg spør om fordi jeg har tenkt til å fikse det, men fordi jeg bare lurer på det, så mener det er et snedig spørsmål.

Lenke til kommentar
Hvordan kan en IDE-kabel få hele PC-en til å klikke? Byttet IDE-kabel istad, og det fikk hele Windows til å klikke, PC-en til å restarte seg gang på gang osv. Dette er ikke noe jeg spør om fordi jeg har tenkt til å fikse det, men fordi jeg bare lurer på det, så mener det er et snedig spørsmål.

Kan skjønne at en defekt IDE kabel kan få Windows til å henge seg opp, da i form av lockups, lag og feilmeldinger. Pga at den får ikke kontakt med disken den skal hente filene sine fra, så venter den lenge å prøver, så timer den ut og må prøve igjen. Spesiellt om virtuellt minne er i bruk og den ikke klarer å hente opp minnet til deler av Windows modulene eller programmer som kjører. Da henger de seg opp, og stort sett hele Windows henger seg opp.

 

Men kan ikke helt skjønne at det skal få PC-en til å restarte seg gang på gang, da må det være noe veldig galt med den IDE- kabelen.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Men kan ikke helt skjønne at det skal få PC-en til å restarte seg gang på gang, da må det være noe veldig galt med den IDE- kabelen.

 

Var det jeg også tenkte. Kabelen var dog koblet til en DVD-brenner, ingen vital disk for Windows.

PCer er generelt ikke laget med hoy feiltoleranse, dvs at en feil et sted i systemet kan forstyrre andre deler av systemet paa uforutsigbar maate. At feil paa en IDE-kabel gjoer at ting som i virtuelt minne faar feil som tryner maskinen hoeres plausibelt ut.

 

Dessuten har MS sine programmerere en defensiv holdning til HW-feil, Fant foelgende perle paa en utvikler-blog: "Faulty hardware will always win". :p

Lenke til kommentar

Jeg så et NRK-program med profesjonelle yrkesutøvere som skulle konkurrere innen de andre deltakernes yrkesgrupper. Tror det var snakk om 12 meter.

 

Han gjorde det på TV. Kjørte et rør mellom kordellene i wiren, og spleiset sammen to ender.

 

Her er et snedig spørsmål?

Hvor fort (km/t) beveger et elektron seg gjennom en strømførende kobberledning med likestrøm?

Har hørt det en gang. Det var ganske seint.

Lenke til kommentar
Jeg så et NRK-program med profesjonelle yrkesutøvere som skulle konkurrere innen de andre deltakernes yrkesgrupper. Tror det var snakk om 12 meter.

 

Han gjorde det på TV. Kjørte et rør mellom kordellene i wiren, og spleiset sammen to ender.

 

Her er et snedig spørsmål?

Hvor fort (km/t) beveger et elektron seg gjennom en strømførende kobberledning med likestrøm?

Har hørt det en gang. Det var ganske seint.

 

3"/time har eg lest ein stad meiner eg. Det berre virkar som om det går ufattelig fort fordi ting forskyv seg ufattelig fort. Dyttar du inn elektron i eine enden, dett dei "ut" på andre enden med ein gong.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...