Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The half-life of caffeine—the time required for the body to eliminate one-half of the total amount of caffeine—varies widely among individuals according to such factors as age, liver function, pregnancy, some concurrent medications, and the level of enzymes in the liver needed for caffeine metabolism. In healthy adults, caffeine's half-life is approximately 3–4 hours. In women taking oral contraceptives this is increased to 5–10 hours,[40] and in pregnant women the half-life is roughly 9–11 hours.[41] Caffeine can accumulate in individuals with severe liver disease, increasing its half-life up to 96 hours.[42] In infants and young children, the half-life may be longer than in adults; half-life in a newborn baby may be as long as 30 hours. Other factors such as smoking can shorten caffeine's half-life.[43]
Lenke til kommentar
Hva er halveringstiden på koffein?

 

Er ikke halveringstiden bare for grunnstoffer, og ikke molekyler?

Radioaktive grunnstoffer har det, men det regnes også halveringstid for legemidler i kroppen (tiden det tar før halvparten er utskilt).

 

Wikipedias artikkel om koffein:

 

The half-life of caffeine—the time required for the body to eliminate one-half of the total amount of caffeine—varies widely among individuals according to such factors as age, liver function, pregnancy, some concurrent medications, and the level of enzymes in the liver needed for caffeine metabolism. In healthy adults, caffeine's half-life is approximately 3–4 hours. In women taking oral contraceptives this is increased to 5–10 hours, and in pregnant women the half-life is roughly 9–11 hours. Caffeine can accumulate in individuals with severe liver disease, increasing its half-life up to 96 hours. In infants and young children, the half-life may be longer than in adults; half-life in a newborn baby may be as long as 30 hours. Other factors such as smoking can shorten caffeine's half-life.

 

Red.: Der var jeg treg, gitt ...

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Hva er halveringstiden på koffein?

 

Er ikke halveringstiden bare for grunnstoffer, og ikke molekyler?

Nei. Ved legemidler som koffein så er halveringstid den tiden det tar for kroppen å bryte ned halvparten av stoffet. Jeg fant forresten svaret. I friske voksne personer så er det 3-4 timer.

Endret av Lars
Lenke til kommentar

Human-Etisk Forbund har hatt en gjevn stigning i medlemstallet sitt siden 1956, men i 1984 steg medlemstallet ekstremt mye, fra 13 000 til 20 000! Var det en spesiell religiøs hendelse i verden eller Norge dette året som kan ha påvirket folk til å slutte seg til organisasjonen?

 

Jeg lurer også på hva som kan ha fått medlemstallet til å gå ned med 1100 medlemmer i 1968. Var det en spesiell ateistisk hendelse med negativt fortegn dette året?

Lenke til kommentar
http://www.wimp.com/wirelesselectricity/

Unnskyld meg, men det der er vel ikke noen nyhet? Var ikke Tesla ute med det der for over hundre år siden?

 

og vil det ikke forstyrre andre signaler, som f.eks. mobiltelefoner, trådløst internett, etc?

 

Ute med hva? En effektiv måte å overføre strøm trådløst? Isåfall nei (ikke at denne nye teknologien ikke hat relativt store svakheter heller). Han var ikke ute med det for over hundre år siden. Det blir som å klage på Intel sine nye CPUer, fordi noen var jo ute med CPUer på 40-tallet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Human-Etisk Forbund har hatt en gjevn stigning i medlemstallet sitt siden 1956, men i 1984 steg medlemstallet ekstremt mye, fra 13 000 til 20 000! Var det en spesiell religiøs hendelse i verden eller Norge dette året som kan ha påvirket folk til å slutte seg til organisasjonen?

 

Jeg lurer også på hva som kan ha fått medlemstallet til å gå ned med 1100 medlemmer i 1968. Var det en spesiell ateistisk hendelse med negativt fortegn dette året?

På tidlig 80-tallet kom det en ordning som gjorde at livssyns-organisasjoner fikk offentlig tilskudd per medlem. Som en konsekvens ble det mer attraktivt å verve flere medlemmer. HEF økte dermed "markedsføringen" sin og det er kanskje det du ser resultatet av i 1984. Kun en teori fra min side, men jeg kan ikke finne andre hendelser som kan forklare den plutselige økningen. For 1968 aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
I bits og bytes, er det mest tekst eller filmer ute på nettet? Hva med tekst vs. bilder?

Det vet jeg ikke, men jeg vil gjette på film siden det tar mest plass. Tekst ser veldig omfangsrikt ut men det tar jo utrolig liten plass.

 

Sånn veldig omtrentlig:

1 film = 300 låter = 1000 bilder = 500 000 sider ren tekst

1 låt = 3 bilder = 1500 sider ren tekst

1 bilde = 500 sider ren tekst

 

Dvs. at det må være 500 000 sider ren tekst for å tilsvare 1 hel film. Jeg antar det er langt flere tekstsider enn filmer på nettet, men ikke i nærheten av så mye som 500 000 ganger mer. Jeg gjetter videre på at det er flere bilder enn låter på nettet, slik at bildene tar mer plass enn låtene. Bilder vs tekst tror jeg er ganske jevnt med tanke på kapasitet. Det hadde vært gøy å se noen bedre estimater på dette enn mine egne gjettinger.

 

PS. Det er veldig avhengig av hvordan man teller. F.eks

- dynamiske eller ikke dynamiske nettsider

- kun websider eller alle andre måter å kommunisere på nettet på (diverse torrent og p2p-nettverk)

- Teller man ting som er kopiert mange plasser som en eller mange?

Lenke til kommentar

tesla hadde vel en rekke teorier om hvordan det skulle gå an med trådløs strøm, og med tanke på hvor genial han var og alle de andre oppfinnelsene han fant opp, så skulle det ikke forundre meg om han var inne på noe... men han fikk vel ikke så mye støtte ettersom han var på leting etter fri energitilgang for alle.. i motsetning til andre folk som hovedsakelig tenker på å tjene penger på å selge det til folk. er det ikke slik at patentene og notatene hans ble konfiskert av myndighetene i USA når han døde?

 

kanskje de utvikler en death ray ;)

 

edit: litt forsinka innlegg. snakket om tesla lenger oppe.

Endret av IsaachElric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...