Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Den er spleiset over mange meter så det vill ikke lyse skjøt av den lang vei men heller som en liten fortykning i wiren.

 

Takker. :) Men hvordan spleiser man en så tykk wire så langt? Jeg har selv vært med på å spleise tau, og (for hånd) er det tungt nok å spleise bare noen centimeter. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slettet 5 innlegg, 4 av dem var spørsmål og svar på et usnedig spørsmål.

 

Reaksjoner på moderering taes på PM, ikke i tråden.

 

 

--

Jeg har et spørsmål; hvorfor fortsetter håret på hodet å vokse, mens det ser ut som håret ellers på kroppen slutter etter en stund?

 

Noe med tilgang til frisk luft å gjøre?

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Alle hår vokser hele tiden, men de slites ned konstant. Tenk på hårene på kroppen (altså utenom hodet), de er nesten konstant utsatt for gnikking mellom andre deler av kroppen eller klær. Dette gjelder ikke hodet, i det minste ikke i like stor grad. Hårene på hodet er nok også sterker enn det meste av håret på kroppen.

 

Jeg har forøvrig et nytt snedig spørsmål mens jeg venter svar på mitt forige. Hva skjedde med de moderatorene som hadde tilknytning til gamer.no etter bruddet?

Lenke til kommentar

Jeg trakk en visdomstann for mange år siden, det gikk så fort at jeg merka ikke at han holdt på en gang. Var bare sånn 20 minutter i stolen til sammen. Ble helt overraska når han sa "sånn nå er vi ferdig". Også grodde såret av seg selv uten masse bløing 1 uke etterpå. Må bare være forsiktig med hva man eter. Det legger seg sånn blodplater nedi såret ganske fort, men de kan gå bort..blir som en gele som er nedi hullet mens det gror igjen.

Lenke til kommentar
Stemmer det at visdomstenner alltid vokser i par..? Og er de vond å trekke (med bedøvelse)?

Regner med at de somregel vokser i par, men alltid er et ord man nesten ikke kan bruke i biologien. Og, nei, hvis du har fått bedøvelse så gjøre det ikke vondt å trekke de, men kan være veldig ubehagelig i ettertid mens såret gror i munnen..

Lenke til kommentar
Stemmer det at visdomstenner alltid vokser i par..? Og er de vond å trekke (med bedøvelse)?

Jeg trakk en visdomstann for noen år siden; knakk når han trakk og brukte en time på å få ut alt. Satt seg betennelse og gikk på paralgin forte og antibiotika i to uker etterpå. Neste tann ble operert ut på sykehus; tok to, les to, minutter og nesten ikke noe ubehag etterpå. Begge var visdomstenner nede.

 

Ja, var sykt vondt med den første. Andre kjente jeg ikke når ble fjernet.

Lenke til kommentar

Mine er snart utvokste kjenner jeg, dvs. at de snart bryter gjennom hud/tannkjøtt. Jeg er 25, er ikke det litt sent at de fortsatt vokser?

 

Uansett, ang. meg og deg co2, så tror jeg ikke man fjerner dem med mindre de byr på noen problemer. Hvis de vokser fint ut, og oppfører seg ordentlig, er det vel ingen grunn til å trekke?

 

Wiki:

Visdomstennene er de tredje jekslene og dukker som regel opp i en alder fra 17 til 25. De blir som regel trukket hvis de kommer i konflikt med andre tenner. De fleste mennesker har fire visdomstenner, men det er mulig å ha flere eller færre.

 

Wisdom teeth are extracted for two general reasons: either the wisdom teeth have already become impacted, or the wisdom teeth could potentially become problematic if not extracted. Potential problems caused by the presence of properly grown-in wisdom teeth include infections caused by food particles easily trapped in the jaw area behind the wisdom teeth where regular brushing and flossing is difficult and ineffective. Such infections may be frequent, and cause considerable pain and medical danger. Another reason to have a wisdom tooth removed is if the tooth has grown in improperly, causing the tongue to brush up against it. The tongue can tolerate it for a limited time, until it causes a painful sensation, to the point where the sheer pain can numb the tongue affected, and the area around it (part of the lips, and the cheek).

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en visdomstann i snart 5 år som ikke er mer enn 1/4 utvokst. Har gått bra så langt, men tipper jeg må trekken den om ikke alt for lenge..

 

Spørsmål;

 

Norske titler på utenlandske filmer. Er det en regel at utenlandske filmer skal alltid ha en norsk tittel? Så fall, hvem lager den norske tittelen?

 

Det er mye så mye dårlige titler at det er på grensen til at man kan bli flau...

Lenke til kommentar
Norske titler på utenlandske filmer. Er det en regel at utenlandske filmer skal alltid ha en norsk tittel? Så fall, hvem lager den norske tittelen?

 

Det er mye så mye dårlige titler at det er på grensen til at man kan bli flau...

 

Nei, det er ingen regel at utenlandske filmer skal ha norsk tittel. Det var mer konsekvent oversetting før, men nå er det mange (de fleste?) titler som ikke blir oversatt.

 

EDIT: Det er filmdistributørene som bestemmer hvilket navn filmen skal gå under.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...