Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan et lyn oppstå i vakum?

Et lyn kan selvfølgelig ikke oppstå i et absolutt vakuum. Hva er det som skulle skape det?

 

Hvis du derimot lurer på om en elektronstråle teoretisk sett kan bevege seg gjennom et vakuum, (et absolutt vakuum er i seg selv umulig) kan jeg ikke se noe i veien for det.

Mente selvfølgelig elektronstråle.

Lenke til kommentar
Kan et lyn oppstå i vakum?

Et lyn kan selvfølgelig ikke oppstå i et absolutt vakuum. Hva er det som skulle skape det?

 

Hvis du derimot lurer på om en elektronstråle teoretisk sett kan bevege seg gjennom et vakuum, (et absolutt vakuum er i seg selv umulig) kan jeg ikke se noe i veien for det.

Mente selvfølgelig elektronstråle.

En CRT-skjerm (bilderørskjerm) er egentlig en vakuumflaske. Knuser man en sånn skjerm så imploderer den, den suger inn luft fra omgivelsene og glassbitene farer innover i flaska.

 

Bakerst i denne vakuumflaska sitter det én eller flere katoder, som egentlig er elektronkanoner. Elektronstrålene sendes ut framover mot skjermen og blir avbøyd av en elektromagnetspole som er montert rundt halsen på vakuumflaska. Avbøyingen avgjør hvor på bildeskjermen elektronstrålen skal treffe. På innsiden av skjermflaten sitter det et fosforbelegg som lyser opp der elektronstrålen treffer. Ved å variere effekten på elekronstrålen så kan ulike punkter på bildeskjermen gi mer eller mindre lys, alle bildepunktene danner et bilde som vi ser.

 

En elektronstråle kan altså gå gjennom vakuum, alle CRT-skjermene er et godt hverdagsbevis på det.

Lenke til kommentar
Hvordan er lovene rundt pakking av svartkrutt i Norge? google hjalp meg ikke på denne

Hva mener du med 'pakking'? Sjekk forumet på kammeret.no, der skal det være folk med peil på svartkrutt.

Å strø litt svartkrutt på bakken gir bare et foff når det tennes på, men hvis det blir hardpakket(komprimere, pakke stappe, finnes flere synonymer) gir det eksplosiv farlig effekt. er absolutt ingen ekspert på dette feltet, har bare sett litt for mye mythbusters :p

Lenke til kommentar
En CRT-skjerm (bilderørskjerm) er egentlig en vakuumflaske. Knuser man en sånn skjerm så imploderer den, den suger inn luft fra omgivelsene og glassbitene farer innover i flaska.

Nå er det strengt tatt ikke vakuum i en CRT, bare betydelig lavere lufttrykk enn vanlig atmosfæretrykk. Absolutt vakuum finnes ikke i praksis.

 

Men hadde absolutt vakuum eksistert, ville elektromagnetisk stråling ikke hatt noe problem med å bevege seg gjennom det.

Lenke til kommentar
Hvorfor smaker Peppes Pizza så dårligt? :evil:

 

Lekkert snedig spørsmål, det der :roll:

 

Ein ting eg lurer på:

Kvifor er det så ofte mykje vind akkurat ved inngangen til eit bygg? Ikkje innafor døra, ikkje uttafor døra, men akkurat på veg igjennom døra er der vind - og då pratar eg ikkje om eventuelle vifteovnar eller liknande. Er det heile eit fenomen som kjem av temperaturforskjellar mellom ute og inne?

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Hvorfor smaker Peppes Pizza så dårligt? :evil:

 

Lekkert snedig spørsmål, det der :roll:

 

Ein ting eg lurer på:

Kvifor er det så ofte mykje vind akkurat ved inngangen til eit bygg? Ikkje innafor døra, ikkje uttafor døra, men akkurat på veg igjennom døra er der vind - og då pratar eg ikkje om eventuelle vifteovnar eller liknande. Er det heile eit fenomen som kjem av temperaturforskjellar mellom ute og inne?

 

Jeg tror det har med gjennomtrekk, noen slikt som med biler. Har du et vindu åpent så går det bra, åpner du ett til blir det gjennomtrekk.

Lenke til kommentar
Ein ting eg lurer på:

Kvifor er det så ofte mykje vind akkurat ved inngangen til eit bygg? Ikkje innafor døra, ikkje uttafor døra, men akkurat på veg igjennom døra er der vind - og då pratar eg ikkje om eventuelle vifteovnar eller liknande. Er det heile eit fenomen som kjem av temperaturforskjellar mellom ute og inne?

Noen utluftingssystem fungerer ved å blåse ut luft fra bygget et sted, dermed oppstår det et undertrykk i bygget som suger inn friskluft fra alle åpninger. Når du åpner døra utlignes trykket i bygget raskt, derfor blåser det når du åpner døra.

 

Men fenomenet kan også skyldes et kjent aerodynamisk fenomen, nemlig at luftstrømmer øker farten når de passerer hjørner og kanter. Det er faktisk den samme effekten som gir løft for flyvinger. I en by opplever man ofte at det blåser ekstra mye rundt hushjørner enn ellers, og dette skyldes altså dette fenomenet.

 

Høye hus som stikker vesentlig høyere enn andre bygninger i nærheten påvirker dessuten vindhastigheten ved foten av huset på en spesiell måte. Slike høye bygninger "henter" faktisk ned vind langs bygget som spres ved foten av bygget. Det blåser derfor ofte mer i nærheten av høye bygninger enn ved lavere bygninger. Man kan delvis motvirke denne effekten ved utforme bygningen slik at hentevinden spres før den kommer helt ned til bakken.

Lenke til kommentar
Kan man slukke tørsten ved å drikke blod? Menneskeblod, hesteblod ol. (Mener "slukke tørsten" som i å bli mindre dehydrert.)

Jeg antar at det er mulig så lenge den du drikker blodet til har en lavere konsentrasjon av de saltene du har for mye av. Noen tanker?

man klarer vist ikke drikke nok blod til at man kan slukke tørsten skikkelig, ca 3dl er vel det som er ca grensen før det kommer opp igjen, men utenom det ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne drikke det.

det inneholder samme mengde salt som din kropp, og skal dermed ikke dehydrere deg. slik saltvann gjør.

 

Disclaimer: Lenge siden jeg har sett dokumentaren om akkurat dette.

 

Mener å huske at Mongolske nomader har brukt å drikke hesteblod fra levende hester for å holde seg hydrert i tørkeperioder. Husker ikke helt metoden som ble brukt, men tror de tappet blod fra hesten for så å forbinde det.

Lenke til kommentar

Glass som i vinduer og colaflasker er per definisjon ikke et fast stoff, men en ekstremt tyktflytende væske.

Derfor krystalliserer ikke atomene seg, og det er mulig å se ut gjennom ruta.

Derfor er en rute som har stått i samme stilling i årevis, blitt litt tykkere nederst.

 

Kan man få glass til å fryse så det ikke lengre er en væske? Enten ved å senke tempen til null grader Kelvin, eller blande inn en herder?

 

Kan man i så fall se ut gjennom glasset etterpå?

Lenke til kommentar
Kan man slukke tørsten ved å drikke blod? Menneskeblod, hesteblod ol. (Mener "slukke tørsten" som i å bli mindre dehydrert.)

Jeg antar at det er mulig så lenge den du drikker blodet til har en lavere konsentrasjon av de saltene du har for mye av. Noen tanker?

man klarer vist ikke drikke nok blod til at man kan slukke tørsten skikkelig, ca 3dl er vel det som er ca grensen før det kommer opp igjen, men utenom det ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne drikke det.

det inneholder samme mengde salt som din kropp, og skal dermed ikke dehydrere deg. slik saltvann gjør.

 

Disclaimer: Lenge siden jeg har sett dokumentaren om akkurat dette.

 

Mener å huske at Mongolske nomader har brukt å drikke hesteblod fra levende hester for å holde seg hydrert i tørkeperioder. Husker ikke helt metoden som ble brukt, men tror de tappet blod fra hesten for så å forbinde det.

 

lenge siden jeg hørte det med 3dl(?) også...

Lenke til kommentar
Glass som i vinduer og colaflasker er per definisjon ikke et fast stoff, men en ekstremt tyktflytende væske.

Derfor krystalliserer ikke atomene seg, og det er mulig å se ut gjennom ruta.

Derfor er en rute som har stått i samme stilling i årevis, blitt litt tykkere nederst.

Jeg trodde også at gamle glassruter hadde sunket litt ned, men det viser seg at det er mer en myte, og at det er produksjonsprosessen som har formet glasset slik.

 

There have been many claims (especially by tour guides) that such glass is deformed because the glass has flowed slowly over the centuries. This has become a persistent myth, but close inspection shows that characteristic signs of flow, such as flowing around, and out of the frame, are not present. The deformations are more consistent with imperfections of the methods used to make panes of glass at the time. In some cases gaps appear between glass panes and their frames, but this is due to deformations in the lead framework rather than the glass. Other examples of rippling in windows of old homes can be accounted for because the glass was imperfectly flattened by rolling before the float glass process came into use.

 

It is difficult to verify with absolute certainty that no examples of glass flow exist, because there are almost always no records of the original state. In rare cases stained glass windows are found to contain lead which would lower the viscosity and make them heavier. Could these examples deform under their own weight? Only careful study and analysis can answer this question. Robert Brill of the Corning glass museum has been studying antique glass for over 30 years. He has examined many examples of glass from old buildings, measuring their material properties and chemical composition. He has taken a special interest in the glass flow myth and has always looked for evidence for and against. In his opinion, the notion that glass in Mediaeval stained glass windows has flowed over the centuries is untrue and, he says, examples of sagging and ripples in old windows are also most likely physical characteristics resulting from the manufacturing process. Other experts who have made similar studies agree. Theoretical analysis based on measured glass viscosities shows that glass should not deform significantly even over many centuries, and a clear link is found between types of deformation in the glass and the way it was produced.

http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Gene...lass/glass.html

 

Ifølge denne forklaringen er glass verken en væske eller fast stoff, siden det innehar egenskapene til både faste stoff og væsker:

The situation at the level of molecular physics can be summarised by saying that there are three main types of molecular arrangement:

 

crystalline solids: molecules are ordered in a regular lattice

fluids: molecules are disordered and are not rigidly bound.

glasses: molecules are disordered but are rigidly bound.

 

[Just to illustrate that no such classification could ever be complete, recently scientists have succeeded in making quasi-crystals that are quasi-periodic. They do not fit into the above scheme and are sometimes described as being halfway between crystals and glass.]

 

It would be convenient if we could conclude that glassy materials changed from being a supercooled liquid to an amorphous solid at the glass transition, but this is very difficult to justify. Polymerised materials such as rubber show a clear glass transition at low temperatures but are normally considered to be solid in both the glass and rubber conditions.

 

It is sometimes said that glass is therefore neither a liquid nor a solid. It has a distinctly different structure with properties of both liquids and solids. Not everyone agrees with this terminology.

Kan man få glass til å fryse så det ikke lengre er en væske? Enten ved å senke tempen til null grader Kelvin, eller blande inn en herder?

 

Kan man i så fall se ut gjennom glasset etterpå?

Slik jeg tolker grafen under, vil glasset krystallisere seg om temperaturen blir lav nok, men det virker rart, iallefall uten at det sprekker. Viskositeten vil iallefall være på sitt laveste ved null grader Kelvin.

phase.gif

 

Interessante problemstillinger, denne siden har en ganske god tilnærming til det:

http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Gene...lass/glass.html

 

Edit: her er en fin graf over viskositeten til ulike typer glass, der en ser ut til at quartzglass (100% silisium) har den høyeste viskositeten (er minst flytende):

1571-004-9D23EB5C.gif

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Kan man slukke tørsten ved å drikke blod? Menneskeblod, hesteblod ol. (Mener "slukke tørsten" som i å bli mindre dehydrert.)

Jeg antar at det er mulig så lenge den du drikker blodet til har en lavere konsentrasjon av de saltene du har for mye av. Noen tanker?

man klarer vist ikke drikke nok blod til at man kan slukke tørsten skikkelig, ca 3dl er vel det som er ca grensen før det kommer opp igjen, men utenom det ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne drikke det.

det inneholder samme mengde salt som din kropp, og skal dermed ikke dehydrere deg. slik saltvann gjør.

 

Disclaimer: Lenge siden jeg har sett dokumentaren om akkurat dette.

 

Mener å huske at Mongolske nomader har brukt å drikke hesteblod fra levende hester for å holde seg hydrert i tørkeperioder. Husker ikke helt metoden som ble brukt, men tror de tappet blod fra hesten for så å forbinde det.

 

lenge siden jeg hørte det med 3dl(?) også...

Det kan jo såklart hende at de blandet blodet sammen med vann. Akkurat på samme måte som man kan gjøre om man er skipbrudden og har mangel på ferskvann. Da kan man blande sammen f.eks urin eller saltvann i ferskvannet og man blir derfor mer hydrert enn om man bare drikker ferskvann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...