Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En liten diskusjon vi hadde i klassen: Går det an å være fargeblind på bare det ene øyet?

 

Min teori er at dette er mulig.

 

Er flere som har ulik styrke på øynene sine, og jeg vil det det finnes et mindretall med mennesker som er fargeblind(eller delvis fargeblind) på den ene øyet.

 

 

Mitt spørsmål: hvor får man tak i sulfur hexafluoride?

Lenke til kommentar
En liten diskusjon vi hadde i klassen: Går det an å være fargeblind på bare det ene øyet?

Tviler på det. Fargeblindhet er genetisk og tviler på at det er et gen som styrer fargene på hvert øye.

Man kan vel ha fysisk defektheter på et øye så ja.

Men samtidig så har man jo det andre øyet for å korrigere for det som tapes så neppe allikevel.

Lenke til kommentar
En liten diskusjon vi hadde i klassen: Går det an å være fargeblind på bare det ene øyet?

Tviler på det. Fargeblindhet er genetisk og tviler på at det er et gen som styrer fargene på hvert øye.

 

Det kan også være pga hjerneskade. Men da burde man isåfall kun bli fargeblind på den ene halvdelen av synsfeltet om man bare blir delvis fargeblind, ikke på ett øye. Ellers er det vel mulig å tenke seg at fovea blir svidd av på kunn ett øye, elelr en annen freak accident som ødelegger tappene på et øye, men jeg vet ikke om det noen gang har skjedd med noen. (med forbehold om at dette ikke er min ekspertise)

 

AtW

Lenke til kommentar

Husk at øynene begge ser det samme fra litt forskjellige perspektiv og tar ikke for seg hver sin "halvdel" av synsfeltet (annet enn helt i sidesynet). Når hjernen slår sammen bildene til et 3D bilde så vil det nok endten klare å få det riktig, eller så blir fargen en mellomting.

 

Holder man derimot foran et øye så ville det nok kunne sett fargeblindhet når man holder foran ene øyet, og ikke når man holder foran andre.

Lenke til kommentar
får leger betalt for hver resept de skriver ut?

Ja

 

Og når det gjelder fargeblindhet så kan man ha det på kun ett øye, men det er særdeles sjeldent.

 

"The one-eyed color blindness is definitely not the common case, whereas deuteranopia and especially deuteranomaly are the most observed cases of all color vision deficiencies".

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Mitt spørsmål: hvor får man tak i sulfur hexafluoride?

SF6 er jo en gass, inert og ikke giftig, men med gode kjøleegenskaper. Dog er den en kraftig klimagass (værsting).

Hvis du skal kjøpe det må det bli gjennom en gassleverandør, som f.eks AGA. Yara har vel også kanskje. SF6 går under spesialgasser, så man må kontakte dem direkte for pris osv, siden SF6 er strengt regulert av Miljøverndepartementet.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
får leger betalt for hver resept de skriver ut?

Ja

 

Og når det gjelder fargeblindhet så kan man ha det på kun ett øye, men det er særdeles sjeldent.

 

"The one-eyed color blindness is definitely not the common case, whereas deuteranopia and especially deuteranomaly are the most observed cases of all color vision deficiencies".

 

Hvor kommer dette sitatet fra?

 

AtW

 

Husk at øynene begge ser det samme fra litt forskjellige perspektiv og tar ikke for seg hver sin "halvdel" av synsfeltet (annet enn helt i sidesynet). Når hjernen slår sammen bildene til et 3D bilde så vil det nok endten klare å få det riktig, eller så blir fargen en mellomting.

 

Holder man derimot foran et øye så ville det nok kunne sett fargeblindhet når man holder foran ene øyet, og ikke når man holder foran andre.

 

jeg snakker om muligheten for en hjerneskade som kunen forårsaket en slik fargeblindhet, synsnervene krysser, og forskjellige hjernehalvdeler tar for seg forskjellige halvdeler av synsfeltet. Mao vil en lokalisert hjerneskade føre til at en halvdel blir fargeblind, ikek kun det ene øyet.

 

AtW

Lenke til kommentar

En ting jeg har fundert over.

Hvilken rekkefølge lønner seg i gameshow?

La oss ta utgangspunkt i "Are you smarter then a fifth grader?". Lønner det seg å kvitte seg med de vanskelige først, så du har de lettere igjen, eller bli ferdig med de lette så du kan fundere over de vanskelige?

 

Selv har jeg kommet frem til at det er nok best å begynne med de vanskeligste og bruke eventuelt hjelpemidler på de, så har selvtilliten blitt økt gjennom de foregående spørsmålene, noe som gjør de lettere enda lettere.

Kom med innspill :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...