Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

USEnet, da. Hva er det?

Er det internettsider som kan nås med en browser?

Et fildelingsnettverk som kan nås med spesiell programvare?

 

Hører stadig om USEnet i forbindelse med fildeling, men har aldri forstått hva det er.

http://en.wikipedia.org/wiki/Usenet

Usenet er altså en eldre utgave av internett, usenet ble tatt i bruk i 1979.

 

Websider (det som mange feilaktig tror er selve internett) ble oppfunnet først i 1990 av CERN-fysikeren Tim Berners-Lee. Systemet for websider (http-protokollen) ble opprinnelig konstruert for å utveksle vitenskaplige artikler mellom forskerne og linkesystemet var for å kunne linke til andre relevante artikler i stedet for å legge ved en haug med fotnoter i hver artikkel.

 

Usenet minner litt om et diskusjonsforum (ala diskusjon.no), men uten bilder, reklame og lignende, bare tekst. Bilder og andre datafiler utveksles som filvedlegg i postene. Usenet er internasjonalt med lokale og nasjonale underavdelinger. En variant av Usenet kalles Newsgroups eller bare News.

http://en.wikipedia.org/wiki/News_client

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvis et fengsel brenner, så må alle fangene ut i luftegården?

Men hvis denne er full av røyk fra de brennende bygningene, da?

Er det et annet sted fangene kan oppholde seg, for å slippe lungeskader?

Har de da krav på å gå utenfor murene, eventuellt med et SWAT-team i nærleiken som sørger for at de holder seg i nærheten? Elller en alternativ luftegård?

 

Og igjen: Har fengselsinnsatte en HMS eller tillitsvakt som er fange, og ikke ansat i fengselsvesenet?

 

SeaLion: Kan man lese og skrive i et USEnet med Mozilla-Firefox? Er det teknologisk umulig å poste bilder i et USEnet-forum?

 

 

Og til slutt: Kan et menneste bite av seg tungen eller fingeren?

Det hadde tatt meg et sekuund å prøve, men jeg er redd for åp lykkes.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Og til slutt: Kan et menneste bite av seg tungen eller fingeren?

Det hadde tatt meg et sekuund å prøve, men jeg er redd for åp lykkes.

Har selv bitt hull i tunga så jeg vil tro at å få med resten ikke skulle være det helt store problemet. Fingeren derimot vet jeg ikke, man skal vel ha bra sterke tenner for å bite gjennom bein, men det er sikkert mulig hvis du prøver lenge nok. ;)

Lenke til kommentar
SeaLion: Kan man lese og skrive i et USEnet med Mozilla-Firefox? Er det teknologisk umulig å poste bilder i et USEnet-forum?

 

Husker ikke hvordan det er med firefox, men kan fint det med opera ihvertfall, News kan også brukes til filer, tradisjonelt har jo mye fildeling foregått over news (og det gjør det vel fortsatt også tror jeg). Du kan godt se på det som et slags hybrid mellom mail og forum, og ble gjerne brukt i tiden mellom BBS og forums popularitet (ihvertfall i min omgangskrets). Men det har blitt mindre pop i det siste, hw.no har vel aldri vært en newsgruppe såvidt meg bekjent.(dog var de på delphi-forums en stund før det kom hit)

 

AtW

Lenke til kommentar

Så hvis jeg ønsket å joine et newsgroup eller USEnet, hvordan går jeg fram?

Hva slags URL bruker slike sider?

 

Jeg har fått beskrivelse av hva det ER, men har ikke helt forstått det :-(

 

Er det vanlig internett, som jeg kan koble meg til via min Telenor-forbindelse?

 

Er de vanskeligere å overvåke?

Har forstått det slik at MAFIAA sliter litt med å overvåke ulovlig fildeling på USEnet, uten at det nødvendigvis er slike sider jeg vil teste.

 

Er det et alternativ til www?

Finnes det gode forum som kun er tilgjengelig via USEnet, som jeg aldri har hørt om?

 

 

Sikkert et idiotis n00b-spørsmål, men jeg har desverre ennå ikke forstått hva et USEnet er.

En link til en USEnet side vil sikkert hjelpe på. Jeg har Opera installert.

 

Har fått det (sikkert feilaktige) inntrykk at USEnet er en slags undergrund internett som ikke er tilgjengelig for almennheten :-(

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Så hvis jeg ønsket å joine et newsgroup eller USEnet, hvordan går jeg fram?

Hva slags URL bruker slike sider?

 

Jeg har fått beskrivelse av hva det ER, men har ikke helt forstått det :-(

 

Er det vanlig internett, som jeg kan koble meg til via min Telenor-forbindelse?

 

Er de vanskeligere å overvåke?

Har forstått det slik at MAFIAA sliter litt med å overvåke ulovlig fildeling på USEnet, uten at det nødvendigvis er slike sider jeg vil teste.

 

Er det et alternativ til www?

 

For det første, alle newsgruppene hentes ned via din ISP, så du må vite at ispen din henter ned gruppa du abonnerer på, og ofte beholder de bare postene en viss tidsperiode. Om ikek må du kjøpe tilgang av en komersiell tilbyder. ISPer gir så godt som aldri tilgang til binary newsgroups, dvs grupper der man legger ved filer. Så om telenor har den gruppa tilgjengelig, så kan du i din newprogramvare (browser eller annet), abbonere på en newsgruppe, mer eller mindre på samme måte som du abonnerer på en rss-feed. Du skirver in en adresse, feks no.alt.motorsykler, som er den norske gruppa for motorsykler. Her ser du poster av alle på gruppa, det er ingen moderering. Hvem som helst kan poste, inkldert deg, posting skjer omtrent som du skriver en e-mail, adressert til gruppa. Forsåvidt er det ikke noe vansklig å overvåke hva som skjer på nyhetsgrupper, informasjonen er lesbar for alle med tilgang til gruppa.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilken server er det som inneholder den informasjonen som finnes på nyhetsgruppa? Er det telenor som lagretr denne informasjonen? Eller kan man starte sine egne?

 

Må man kontakte Telenor for å få tilgang til en newsgroup som den om motorsyklene?

 

Jeg klarer ikke å koble meg til den fra hotellet jeg overnatter på...

 

Feil!

Klarte ikke å finne tjeneren

 

Du prøvde å gå til adressen http://no.alt.motorsykler/, som er utilgjengelig for øyeblikket. Kontroller at nettadressen (URLen) er skrevet riktig og prøv så å oppdatere siden.

Kontroller at Internett-forbindelsen din er aktiv og se etter om andre programmer som trenger den samme forbindelsen virker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Linken om mac-brukere kom jeg heldigvis inn på. Men må man ha Google for å klare det??

 

Beklager, men jeg har ennå ikke helt forstått hva det er for noe.. Alle sider som ikke begynner på www og slutter på com eller no er vanskelige å forstå seg på :-(

 

Må man bruke enten google eller opera for å bli med i en slik newsgroup?

Må alle postene i et newsgrpoup-forum sendes inn via email?

 

 

 

 

Nå får jeg lyst til å opprette min egen, kun fordi det er kult :-)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvilken server er det som inneholder den informasjonen som finnes på nyhetsgruppa? Er det telenor som lagretr denne informasjonen? Eller kan man starte sine egne?

 

Må man kontakte Telenor for å få tilgang til en newsgroup som den om motorsyklene?

 

Jeg klarer ikke å koble meg til den fra hotellet jeg overnatter på...

 

Feil!

Klarte ikke å finne tjeneren

 

Du prøvde å gå til adressen http://no.alt.motorsykler/, som er utilgjengelig for øyeblikket. Kontroller at nettadressen (URLen) er skrevet riktig og prøv så å oppdatere siden.

Kontroller at Internett-forbindelsen din er aktiv og se etter om andre programmer som trenger den samme forbindelsen virker.

 

Det er ikke en nettside, du kan ikke bare gå inn på den direkte, først må du sette opp en news-server på samme måte som du setter opp en email-server, da må du finne ut hvilken server telenor har (om de har noen i det hele tatt). Deretter må du i pera inn på et spesielt menyvalg for å legge til newsgrupper. Telenor lagrer informasjon fra endel newsgrupper på sin server ja, det samme gjør news-servere verden rundt. Du kan starte din egen, akkurat som du kan starte en mailserver.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Du mener at å starte en news-server er omtrent sopm å starte en mail-server?

Må man sette opp en egen server for å få tilgang til en eksisterende diskusjon om motorsykler, eller mac? Det virker litt uvant....... Jeg trengte ikke å starte en egen server for å få tilgang til diskusjon.no eller vg.no...

 

Jeg startet en ftp-server en gang, for at noen kompiser skulle sende meg noen filer, funker det på en liknende måe? Lagres hele diskusjonen på min server da?

 

Hvordan sender de inn innleggene sine? Et eget program som minner om en browser? Eller noen krøkkete terminalgrier i Unix? :-)

Med innlogging, eller kan man gi seg ut for å være hvem som helst?

 

Beklager at jeg ikke forstår alt, men dette er nytt for meg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Du mener at å starte en news-server er omtrent sopm å starte en mail-server?

Må man sette opp en egen server for å få tilgang til en eksisterende diskusjon om motorsykler, eller mac? Det virker litt uvant....... Jeg trengte ikke å starte en egen server for å få tilgang til diskusjon.no eller vg.no...

 

Jeg startet en ftp-server en gang, for at noen kompiser skulle sende meg noen filer, funker det på en liknende måe? Lagres hele diskusjonen på min server da?

 

Hvordan sender de inn innleggene sine? Et eget program som minner om en browser? Eller noen krøkkete terminalgrier i Unix? :-)

Med innlogging, eller kan man gi seg ut for å være hvem som helst?

 

Beklager at jeg ikke forstår alt, men dette er nytt for meg.

 

Du må ikke sette opp en egen server nei, akkurat som du ikke må sette opp en egen server for å bruke mail, men det er mulig. Du må også ha tilgang til en server for å lese news. Enten telenor sin news-server eller en komersiell aktør. Hele diskusjonen din lagres på en server ja, og spres videre til de andre newsserverene. Hvordan du sender er valgfritt, bruker du feks opera så er det så godt som identisk som å sende en mail, du bare markerer et innlegg, og tar "reply" og et mailvindu spretter opp der du skriver inn ditt. Evt "new" om du vil starte en ny tråd. Ingen innlogging, alle kan sende inn, du kan utgi deg for å være hvem som helst, og det er i praksis ingen moderering. (dog tror jeg det er et slags grovt system for å stoppe blant annet spam).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Linken om mac-brukere kom jeg heldigvis inn på. Men må man ha Google for å klare det?

De Usenet/Newsgruppene som Google publiserer kan man lese med en vanlig nettleser. Men for å poste i usenet må man egentlig ha en spesiell programvare for dette, slik man egentlig må ha et epostprgram for å kunne lage, sende og motta epost. Imidlertid er det mange moderne nettlesere som kan lese News/Usenet direkte i nettleseren.

 

Dette er no.alt.motorsykler via Google: http://groups.google.com/group/no.alt.motorsykler/

Dette er no.alt.motorsykler direkte: no.alt.motorsykler

Lenke til kommentar

Forstår det ikke helt, men får se på det i moren....

 

 

Hvis man har et spørsmål, er det vel ytterst få som leser det, hvis man skriver det i en newsgroup? Bare folk som er helt inne i dette med data?

Er ikke vanlige websider en bedre måte å dele info? Hvilken fordel har newsgroups?

 

 

Jeg bruker Ubuntu. Kan dere nevne et spesiellt godt program som anbefales for å lese newsgroups? Opera har jeg jo allerede...

 

Hvordan finner man en newsgroup som passer til mine interesser? På Google?

Finnes det en egen newsgroup-versjon av Google?

 

Hva er egentlig vitsen med å diskutere motorsykler i en newsgroup?

90% av internettbrukerne vet ikke hva n newsgroup er, og motorsykkel-harryene er vel i hvert fall underrepresentert. Er det ikke større sannsynlighet for å få svar på et spørsmål om man spør på diskusjon.no?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Og til slutt: Kan et menneste bite av seg tungen eller fingeren?

Det hadde tatt meg et sekuund å prøve, men jeg er redd for åp lykkes.

Har selv bitt hull i tunga så jeg vil tro at å få med resten ikke skulle være det helt store problemet. Fingeren derimot vet jeg ikke, man skal vel ha bra sterke tenner for å bite gjennom bein, men det er sikkert mulig hvis du prøver lenge nok. ;)

 

Jeg tror faktisk han mente å bevisst bite av seg tunga. Ikke om kjevene/tennene er sterke nok til å klare det. Har noen faktisk såpass sterk psyke at de kan bite av seg tunga uten å "feige ut"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...