Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det stemmer at fossilt brensel vil utløse lenge lagret kjemisk energi.

 

Kullsyre vil slippes ut til atmosfæren, mens havet og plantene på jorda absorbere kullsyra igjen og bruke det i fotosyntesen til å danne kjemiske byggestener for seg selv. Slik returnerer kullsyra som slippes ut til atmosfæren og blir på nytt lagret som kjemisk energi i bakkebundede stoffer. (trevirke, mold, torv, plankton osv)

Nå er det jo ikke kullsyre, nitrøse gasser, metan osv. som innehar det store varmeoverskuddet som slippes ut fra industrien. Om en går litt dypere inn i kjemien er det heller energien i bindingene mellom atomene i molekylene som går over til spillvarme når stoffene forbrennes. Planter lagrer lysenergi som kjemisk energi. CO2 + H20 + energi fra sollys -> glukose. En har altså noe som tilfører hele systemet energi. En kan altså ikke se på det på samme måte som nitrogen- eller karbonkretsløpet.

 

Vi har altså de siste hundre årene forbrukt stadig mer av energien som opprinnelig kom fra sollys, og som i utgangspunktet lå lagret. Det er der problemstillingen ligger.

 

Om jeg skulle kommet med en teori om hvorfor økningen i varmeutslipp ikke har veldig stor innvirkning (besvare mitt eget spørsmål), ville jeg sett våre varmeutslipp i forhold til varmen som hele tiden kommer fra jordens indre. Selv om våre utslipp skulle tidoble seg over en 50-årsperiode, er de fortsatt små i forhold til varmen som hele tiden "siger" ut fra jordens indre. Jeg skulle iallefall tro det. Jorden holder jo en relativt grei temperatur og flaten er enorm.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
Det enorme utslippet av spillvarme fra kraftindustri/industri/biler/forbrenning osv. Vil ikke dette også bidra til økt global oppvarming, selv om det ikke nødvendigvis har like stor innvirkning som drivhusgassene?

 

Man kan ikke "lage" energi, dette gjelder for varmeenergi også, den er "resirkulert" energi fra bla. vannkraft. Det hele jevner seg ut da det går i et kretsløp. ( Var iallefall det jeg lærte på skolen da vi hadde om dette)

Lenke til kommentar
Det enorme utslippet av spillvarme fra kraftindustri/industri/biler/forbrenning osv. Vil ikke dette også bidra til økt global oppvarming, selv om det ikke nødvendigvis har like stor innvirkning som drivhusgassene?

 

Man kan ikke "lage" energi, dette gjelder for varmeenergi også, den er "resirkulert" energi fra bla. vannkraft. Det hele jevner seg ut da det går i et kretsløp. ( Var iallefall det jeg lærte på skolen da vi hadde om dette)

Planter(produsentene) tilfører likevel dette systemet energi som i bunn og grunn kommer fra solen og lagres i glukosemolekyler. Det kommer forsåvidt fram i svaret mitt over. Plantene trenger solenergi for å danne bindinger mellom atomene i glukosemolekylet. Alger og planter (for den saks skyld også dinosaurer som spiser planter) er blitt lagret i jorden og omvandlet til hydrokarboner. Når vi forbrenner hydrokarbonene vil mye av bindingsenergien gå over til varme. Mye av energien som gikk med til å lage bindingene kom fra sollys.

 

Jeg kan prøve å sammenfatte det i to ligninger:

I plantene: H2O + CO2 + sollys - > C6H12O6 + 6O2

Når glukose (eller hydrokarboner) forbrennes: C6H12O6 + O2 -> H20 + CO2 + overskuddsvarme

 

Det du nevner er vannets kretsløp, som i bunn og grunn fungerer på samme premisser som nitrogen -og karbonkretsløpet. Når det gjelder energi blir det annerledes. Jorden og atmosfæren slipper ut energi i form av varmestråling, samtidig får jorden og atmosfæren får tilført energi i form av sollys. Jorden i seg selv slipper også ut varme fra innsiden. Når en snakker om energi, er det heller et kretsløp som involverer hele universet, men i dette tilfellet kan vi snevre det inn til jorden og solen.

 

En kan lagre energi, men energi kan ikke skapes eller fjernes, det går bare over i nye former, akkurat som det gjør i fotosyntesen hos planene.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

For å fremkalle knerefleksen må muskelen strekkes meget fort. Det kan gjøres ved å slå under kneskjellet med en reflekshammer. Denne refleksen kan ikke bare bli fremkalt i kneet, men faktisk i de fleste muskler selv om det i noen tilfeller kan være vanskelig. Tiden det tar fra du slår med hammeren til du ser utslaget tar 30 millisekund...

det var svar nok???

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvorfor brukes uttrykket "grader" både til vinkler og til temperatur? Er det noen sammenheng?

 

definisjon av grade(engelsk for grader)

degree: a position on a scale of intensity or amount or quality; "a moderate grade of intelligence"; "a high level of care is required"; "it is all a matter of degree"

a variety of cattle produced by crossbreeding with a superior breed

 

altså, grad viser kun en posisjon på en skala, det brukes forresten til mer enn tempratur og vinkler.

f.eks vansklighetsgrad, lengde/breddegrad osv...

Takker. :)

Lenke til kommentar

Bare en haug men nettsider/tjenester som eies av Microsoft, altså.

 

USEnet, da. Hva er det?

Er det internettsider som kan nås med en browser?

Et fildelingsnettverk som kan nås med spesiell programvare?

 

Hører stadig om USEnet i forbindelse med fildeling, men har aldri forstått hva det er.

 

 

Og hva er reglene for rømningsveier og brannsikkerhet i fengsel?

De kan jo ikke være slakkere enn ellers i samfunnet. Da blir det jo dødsstraff...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvorfor gjør noen kalkulatorer forskjell på "fortegnsminus"-tegn og minustegn?

Fordi fortegnminustegn også brukes i andre sammenhenger enn kun subtraksjon. -2 * 2 = -4

Er klar over det. ;) Men på f.eks. Casio sine kalkulatorer går det stort sett greit å bruke dem litt om hverandre, mens på Texas bryter helvette løs hvis man velger feil minus. :mrgreen:

 

Burde jo gått greit å skirve -4*4=-16 med vanlig minus før 4-tallet òg, siden det er (-1)*4*4 liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...