Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Selvsagt, men kom gjerne med et eksempel. Hvor mange sider har bibelen din?

Min er på nøyaktig 1262 sider. Dette er Norsk Bibel sin oversettelse fra 1988.

Hvorfor lurer du på dette om jeg tør spørre? :p

Det kom opp i en diskusjon mellom meg og en kamerat. Han begynte å snakke om alt som skjedde i løpet av 4000 sider i bibelen. Og jeg var banna bein på at en typisk bibel holdt seg godt under 2000 sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær oppmerksom på at eldre bibler som oftest er sidenummerert dobbelt. Det nye testamentet begynner på sidetall 1 etter at Det gamle testamentet er slutt. Å se på sidetallet på bakerste side i boka blir derfor ofte feil.

 

Jeg har en sånn bibel her (utgitt i 1978), GT er på 1071 sider og NT på 325 sider, 1396 sider i alt.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hva er vitsen med serif da?

"Mange" mener at seriffene danner en slags linje som gjør det lettere å lese.

"mange" betyr at jeg ikke har en egen formening om dette, samt at jeg ikke har noen kilder, bare det jeg har kommet over når jeg har lest om typografi. :p

 

Men sans-serif holder i mange tilfeller på å overta plassen til seriffer.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Hvorfor ser jeg ikke nesen min med mine egen øyer?

 

Du kan jo fint se den, nmen vanligvis er vi ikek bevisst den, fordi den blokkeres i stor grad ut av hjernen. Generelt så vil ting som er statiske i synsfeltet vårt forsvinne, slik at vi ikek ser det i det hele tatt, derfor beveger man pupillene hele tiden, om man låser noe til å følge pupillbevegelsene nøyaktig i et eksperiment vil det ganske kjapt fordufte fra synsfeltet vårt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at man må ha en bedrift og organisasjonnummer for å registrere et .no-domene?

 

Man må ikke ha en bedrift men man må ha et organisasjonsnummer. Det betyr at det også er åpent for frivillige organisasjoner som er registrert i Brønnøysund.

 

Grunnen er at NORID ønsker å opprettholde troverdigheten til .no-domenet og at ikke hvem som helst skal kunne registrere seg der. Mange andre nasjoner har liknende bestemmelser.

Lenke til kommentar
Hvorfor ser jeg ikke nesen min med mine egen øyer?

 

Du kan jo fint se den, nmen vanligvis er vi ikek bevisst den, fordi den blokkeres i stor grad ut av hjernen. Generelt så vil ting som er statiske i synsfeltet vårt forsvinne, slik at vi ikek ser det i det hele tatt, derfor beveger man pupillene hele tiden, om man låser noe til å følge pupillbevegelsene nøyaktig i et eksperiment vil det ganske kjapt fordufte fra synsfeltet vårt.

 

AtW

Jeg må nesten le litt av det der gitt.

 

Årsaken til at du ikke "ser" nesen slik vi ser andre ting er at nesen er plassert slik at den befinner seg i krysningspunktet for den blinde flekk i begge øynene. Dvs. at ethvert objekt som plasseres nøyaktig der nesen vår er blir "borte"/"diffus" på lik linje med nesen. Dette er det dessverre vanskelig å etterprøve fordi du kan ikke få et annet objekt plassert på akkurat samme sted som nesen uten at nesen fysisk er borte.

 

Utviklingteorien går på at nesen er plassert nettopp slik for at den ikke skulle komme i veien når "dyret" jakter - det skulle ikke være i veien for synet, som er det organ som er viktigst i jaktsammenheng.

Lenke til kommentar
Hvorfor ser jeg ikke nesen min med mine egen øyer?

 

Du kan jo fint se den, nmen vanligvis er vi ikek bevisst den, fordi den blokkeres i stor grad ut av hjernen. Generelt så vil ting som er statiske i synsfeltet vårt forsvinne, slik at vi ikek ser det i det hele tatt, derfor beveger man pupillene hele tiden, om man låser noe til å følge pupillbevegelsene nøyaktig i et eksperiment vil det ganske kjapt fordufte fra synsfeltet vårt.

 

AtW

Jeg må nesten le litt av det der gitt.

 

Årsaken til at du ikke "ser" nesen slik vi ser andre ting er at nesen er plassert slik at den befinner seg i krysningspunktet for den blinde flekk i begge øynene. Dvs. at ethvert objekt som plasseres nøyaktig der nesen vår er blir "borte"/"diffus" på lik linje med nesen. Dette er det dessverre vanskelig å etterprøve fordi du kan ikke få et annet objekt plassert på akkurat samme sted som nesen uten at nesen fysisk er borte.

 

Utviklingteorien går på at nesen er plassert nettopp slik for at den ikke skulle komme i veien når "dyret" jakter - det skulle ikke være i veien for synet, som er det organ som er viktigst i jaktsammenheng.

 

Le i vei, det jeg sier er riktig. Den blinde flekken på høyre øye er ikke nede til venstre der nesa er plassert, den er ut mot høyre side. Og da ville man plutselig se nesa veldig tydlig hver gang man flyttet blikket. At ting forsvinner fra synsfeltet når det ikke forandrer seg er også kjent stoff som er verifisert av mange (dog er det verd å merke seg at nesa ikke er helt statisk i synsfeltet vårt). Det er forøvrig ganske lett å etterprøve hvor den blinde flekken er, det finnes mange artige synstester på det, du finner helt sikkert noen på nett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...