Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke slik at det er flere personer i verden som bor i varmere strøk enn i kalde? Da ville vi jo i så fall fått et varmere klima av alle varmepumpene som fungerte som AC. Om disse varmepumpene du snakker om har denne funksjonaliteten da.. :p

Termodynamikkens frøste lov gjelder også i varmere strøk. Det jeg mener med det er at energien som tilføres varmepumpene eller AC ikke dukker opp fra ingensteds. Energien tas fra andre steder på jorda overflate. F.eks fra et solcelleanlegg som dermed skygger for bakken under. Det vil altså bli kjøligere en plass for at den energien heller skal gå til AC eller varmepumpe. Jordas overflate inkludert hav og atmosfære får altså hverken mer eller mindre total energi av å ha 7 milliarder varmepumper eller AC-anlegg. Været vil altså ikke påvirkes.

 

Ett unntak er om energien hentes opp fra kjemisk lagret energi, slik som kull og olje. Da vil dette kunne øke temperaturen generelt.

 

Hva skjer med materialstrukturen i en plate når den brennes av en brenner?

Hvilken type plate? Tre, aluminium, plast, is?

Lenke til kommentar

Aha, jeg tenkte gassbrenner.

 

aluaw3.jpg

 

 

Fra howstuffworks:

A CD-R doesn't have the same bumps and lands as a conventional CD. Instead, the disc has a dye layer underneath a smooth, reflective surface. On a blank CD-R disc, the dye layer is completely translucent, so all light reflects. The write laser darkens the spots where the bumps would be in a conventional CD, forming non-reflecting areas.

 

By selectively darkening particular points along the CD track, and leaving other areas of dye translucent, you can create a digital pattern that a standard CD player can read. The light from the player's laser beam will only bounce back to the sensor when the dye is left translucent, in the same way that it will only bounce back from the flat areas of a conventional CD. So, even though the CD-R disc doesn't have any bumps pressed into it at all, it behaves just like a standard disc.

 

A CD burner's job, of course, is to "burn" the digital pattern onto a blank CD. In the next section, we'll look inside a burner to see how it accomplishes this task.

Men du lurer kanskje på hva som skjer med atomstrukturen? Det vet jeg ikke så mye om bortsett fra at det må være strukturelle endringer som er større enn bølgelengden på lyset. (780 nm IR for CD, 650 nm rød for DVD og 405 nm lilla for bluray.)

Lenke til kommentar
Ja så det der jeg også, men tviler på at den statistikken som Alexa kjører er heeelt pålitelig. Yahoo på første? Tviler sterkt.

 

 

Tipper selv Google er mer kjent. 

Fordi: Både Firefox og Opera har denne som standard søkemotor. Har også sett i standardnettleserene fra mobiltelefoner at også Google er standard søkemotor (inkl. Opera mini).

 

Google har flere populære programmer og tjenester som mange elsker (Google Earth, Gmail)

Lenke til kommentar
Er det mulig å leve på et kosthold som ikke fører til avføring? Ta tenker jeg på fast, ikke urin. Iom. at bæsj bare er overflødig og ufordøyd mat burde jo dette være teoretisk mulig?

hee hee et merkelig fenomen er "sungazing"... man står opp på morraen og stirrer rett inn i sola. folk som driver med det påstår at kroppen egentlig ikke trenger å spise, og at man kan kun holde seg til solkraft... en viss fyr som holder på med det hevder at han ikke har spist på et halvt år, og at han kun har gått på solkraft.

 

ikke at jeg går god for dette...

Lenke til kommentar
På toget: Vil den "andre" døra åpne seg hvis man trykker på knappen? Tørr ikke prøve det ut.

Hvilken knapp og hvilken andre dør? Og på hva slags tog?

 

 Noen ganger når batteriene er utladet, kan man ta de ut og sette de inn igjen, gjerne bytte plass på dem. Da varer de gjerne en time til. Hvorfor det?

 

Batterier gir elektrisitet ved hjelp av en kjemisk prosess.

Temperatur har stor betydning for kjemiske prosesser.

En nødløsning når mobilbatteriet er tomt på en vinterdag, er å varme hele telefonen, eller bare batteriet, i lomma eller hånda. Det kan lett gi deg en time standbytid ekstra.

 

Rekkefølgen for batteriene i f.eks. en lommelykt skal ikke ha betydning. Men litt hviletid, vibrasjoner, bevegelse og oppvarming kan lett skvise ut litt ekstra strøm.

 

Jeg hadde en mp3-spiller av laveste kvalitet, og den var sånn at den ikke slo seg av når batteriet var tomt. Den bare fortsatte å spille med dårligere lyd. Tydeligvis var det nok strøm til å drive den digitale delen av spilleren, men forsterkeren som forsyner hodetelefonene hadde det ikke helt bra.

Litt lett risting i spilleren var nok til å drepe den helt. Tipper kjemikaliene i batteriet også ristet, og at strømmen et øyeblikk ble lavere enn når jeg holdt den i ro.

 

Batterier er avanserte greier :-)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...