Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres kanskje ut som et latterlig spørsmål, men det er iallefall en ting jeg har lurt på ..

 

Hva skjer hvis jeg tar en dråpe med vann i en metall boks for eks. også tar jeg å fyller boksen med en firkantet metall "klump" som fyller boksen helt, så det blir absolutt ingen plass igjen i boksen. Hva skjer med den vanndråpen da? Blir den "knust"? Noe må jo skje med den, kan ikke bare forsvinne ..

 

Kanskje dårlig forklart men håper noen skjønte den .. :p

Lenke til kommentar
Høres kanskje ut som et latterlig spørsmål, men det er iallefall en ting jeg har lurt på ..

 

Hva skjer hvis jeg tar en dråpe med vann i en metall boks for eks. også tar jeg å fyller boksen med en firkantet metall "klump" som fyller boksen helt, så det blir absolutt ingen plass igjen i boksen. Hva skjer med den vanndråpen da? Blir den "knust"? Noe må jo skje med den, kan ikke bare forsvinne ..

 

Kanskje dårlig forklart men håper noen skjønte den .. :p

Vel, du ville desverre aldri fått metall klumpen oppi boksen...

Lenke til kommentar

Kan ikke folk bare svare ham da, i stedet for å kverulere og danse så sykt rundt grøten?

 

Metallklumpen vil ikke klare å komme seg helt ned til bånn fordi vannet står i veien. Etterhvert vil nemlig vanndråpen få større areal og siden den ikke kan unnslippe lenger blir den bare til en kraftig vegg som ikke vil få metallklumpen videre.

Lenke til kommentar
Hvilke planeter kan vi se fra jorden? Det er ihvertfall en som er svært tydelig.

 

Og er det denne planeten som også ble kalt betlehemsstjerna?

Det er Venus som er det mest lyssterke himmellegemet etter Solen og Månen.

 

12. nov. år 7 f.Kr. var det en samstilling av Jupiter og Saturn. Fra jorden (Betlehem) så det ut som "èn stjerne" som var meget kraftig. Det er visst dette svært mange forskere mener er "Betlehemsstjerna".

De lærde er jo for det meste kommet frem til at Jesus er født engang mellom år 7 og år 4 f.Kr.

 

Forøvrig er det kun tre himmellegemer som kan kaste naturlig skygge på jorden. Min romjulsoppgave til dere blir: Hvilke er det? :)

 

[Edit]

Hvilke planeter kan vi se fra jorden?

Vi kan se alle planetene i solsystemet vårt fra jorden (om enn ikke samtidig). Uranus kan sees med det blotte øye for en trent (amatør)astronom, mens Neptun avhenger av kikkert eller et lite teleskop. Pluto (som jeg fortsatt regner som planet) krever et litt større teleskop, men ikke større enn at de fleste amatørteleskop vil være tilstrekkelig.

[/Edit]

 

[Edit2]

http://en.wikipedia.org/wiki/Bethlehem_star

[/Edit2]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Forøvrig er det kun tre himmellegemer som kan kaste naturlig skygge på jorden. Min romjulsoppgave til dere blir: Hvilke er det? :)

Hmm, jeg vet hvilke du tenker på, men dessverre for deg så rekker ikke skyggene fra to av de fram til Jorda. Hadde Månen vært f.eks 50% lengre unna enn den er, så hadde ikke måneskyggen heller rukket fram til Jorda. Det er nemlig sånn at skyggene fra sollyset egentlig krymper med avstand, fordi sola er større enn det objektet som skygger. Skyggene blir derfor konformet bak planetene og månene, og denne skyggekonen blir kortere dess nærmere sola objektet er.

 

Så vi kan se planetene Merkur og Venus som svarte prikker når de passerer solskiva en gang i blant (jeg observerte selv siste Venuspassasje), men skyggene fra de når ikke så langt ut som til Jorda. Av de tre du tenkte på er det kun månen som er så nærme at den klarer å skygge for sollyset (det kalles en solformørkelse), og den klarer det bare såvidt. Fordi både Jordas bane og månebanen er litt elliptiske, så hender det at måneskyggen ikke når helt ned til jordoverflaten, da kalles fenomenet en ringformet solformørkelse, og da blir det ikke merkbart mørkere på bakken selv når formørkelsen er på det maksimale.

 

Så svaret på oppgaven din er at det kun er ett av de tre himmellegemene som kaster naturlige skygger på Jorda, og denne ene skyggen når bare såvidt fram.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det kun tre himmellegemer som kan kaste naturlig skygge på jorden. Min romjulsoppgave til dere blir: Hvilke er det? :)

Hmm, jeg vet hvilke du tenker på, men dessverre for deg så rekker ikke skyggene fra to av de fram til Jorda. Hadde Månen vært f.eks 50% lengre unna enn den er, så hadde ikke måneskyggen heller rukket fram til Jorda. Det er nemlig sånn at skyggene fra sollyset egentlig krymper med avstand, fordi sola er større enn det objektet som skygger. Skyggene blir derfor konformet bak planetene og månene, og denne skyggekonen blir kortere dess nærmere sola objektet er.

 

Så vi kan se planetene Merkur og Venus som svarte prikker når de passerer solskiva en gang i blant (jeg observerte selv siste Venuspassasje), men skyggene fra de når ikke så langt ut som til Jorda. Av de tre du tenkte på er det kun månen som er så nærme at den klarer å skygge for sollyset (det kalles en solformørkelse), og den klarer det bare såvidt. Fordi både Jordas bane og månebanen er litt elliptiske, så hender det at måneskyggen ikke når helt ned til jordoverflaten, da kalles fenomenet en ringformet solformørkelse, og da blir det ikke merkbart mørkere på bakken selv når formørkelsen er på det maksimale.

 

Så svaret på oppgaven din er at det kun er ett av de tre himmellegemene som kaster naturlige skygger på Jorda, og denne ene skyggen når bare såvidt fram.

 

Du har rett og jeg har rett, men jeg formulerte meg uklart.

Det er tre himmelegemer som er lyssterke nok til å å skape en *reflektert* skygge slik f.ex et tre eller en bygning vil gjøre om den står i "veien" for himmellegemet.

 

Forøvrig, Merkur klarer du ikke å se ved en passasje foran solen med det blåtte øye. Med "blåtte øye" mener jeg uten forstørrelse. Å se rett på sola skal man *aldri* gjøre uten egnet øyebeskyttelse. Har man tilstrekkelig beskyttelse (sveiseglass med 12 eller høyere filternummer, eller spesialfilm) ser man passasjen -og Merkur- godt med en vanlig turkikkert.

Lenke til kommentar
Lurer på dette:

 

 

1230306833892.jpg

 

Disse to trekantene har faktisk bittelitt forskjellig helning, men forskjellen er så små at det er vanskelig å se dette.

 

Man ser det lettere om man legger de to trekantene over hverandre på en figur.

 

zomgbw9.gif

 

Her har jeg lagt den grønne trekanten over den røde, og da ser man med en gang at den grønne trekanten faktisk er litt brattere (høyere) enn den røde. Så den øverste figuren buer faktisk litt innover, mens den nederste buer litt utover. Og denne buingen er nok til at man mister areal tilsvarende en rute på nederste tegning.

 

(Beklager crappy Paint-jobb, jeg gjør dette på en lånt PC hvor jeg ikke har tilgang på Photoshop.)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Cellegift går spesifikt på celler som formerer seg fort. Hjerneceller formerer seg ikke når hjernen først er fullt utviklet, så nei.

Cellegift tar også livet av friskt vev. Og det er nylig oppdaget at det nydannes hjerneceller hele livet, og at disse nydannede hjernecellene "vandrer" fra der de oppstår til andre områder av hjernen.

 

Cellegiftbehandlinger mot kreft minner litt om rotenon-behandling av lakseelver, man dreper så mye og lenge at sykdommen helt sikkert er utryddet før behandlingen avsluttes. Og da håper man at skadene fra behandlingen repareres av naturen selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...