Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

 

Du KAN ta med deg alkohol og tobakk, uten at det går fram av ditt innlegg.

Max en kartong sigg og en viss grense for øl, vin eller sprit.

Mulig jeg er for trøtt, men inlegget ditt får det til å høres ut som om man må overnatte i Sverige. Det har ikke jeg gjort siden september 2001, men jeg har harryhandlet flere ganger.

 

Betyr alt dette at jeg egentlig burde tatt vare på disse kvitteringene når jeg kjører hjem over grensa?

 

ikke jeg som har skrevet eller mener dette, det er fra toll.no

regner med at de vet hva de snakker om...

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

 

edit: dette er også Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote), som det står øverst i min quote av reglene, men som du ikke har tatt med på din quote av meg...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Mao. er du i Sverige i minst 24 timer kan du kjøpe tobakk/alkohol for 6,000 kroner ?

 

Se bort fra den, leser fra linken at kvote for tobakk og alkohol gjelder selv over 24 timer.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Det er ikke et dobbelt sett med skinner. Det går ikke hjul på dem.

De greiene som finnes på jernbanebruer er der for å hindre avsporinger.

 

Hvis et hjul hopper av sin skinne, kommer det ikke så langt hvis det er sånne "doble skinner" der.

 

De brukes på bruer fordi konsekvensen av en eventuell avsporing er ekstra ille på slike steder.

 

Still gjerne flere jernbanerelaterte spørsmål, jeg svarer etter beste evne.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ikke et dobbelt sett med skinner. Det går ikke hjul på dem.

De greiene som finnes på jernbanebruer er der for å hindre avsporinger.

 

Hvis et hjul hopper av sin skinne, kommer det ikke så langt hvis det er sånne "doble skinner" der.

 

De brukes på bruer fordi konsekvensen av en eventuell avsporing er ekstra ille på slike steder.

 

Still gjerne flere jernbanerelaterte spørsmål, jeg svarer etter beste evne.

Det er det svaret som gir mest mening, og det var også det jeg gjettet meg til i mitt stille sinn. Da disse "dobbelt-skinnene" gjerne starter og slutter akkurat der broen starter og slutter.

Lenke til kommentar
Kan vel være at noen tog har dobbelt sett hjul? evt at skinnesettet støtter flere bredder.

 

Avstanden mellom togskinnene er vel standardisert.

 

Standaren stammer vel fra romertiden om jeg husker riktig.

Dette gjelder iallfall sporvidden i USA, som er fire fot og åtte og en halv tomme. (4' 8,5")

 

Her er en historie om dette temaet:

 

Standard sporvidde for jernbaner i USA er 4 fot og 8,5 tommer.

Et litt merkelig mål, ikke sant?

Hvorfor valgte man akkurat dette som standard mål?

 

Grunnen er at det var slik de bygde jernbaner i England og det var utvandrede engelskmenn som bygde jernbanene i USA.

 

Hvorfor bygde man så jernbanene i England på denne måten?

 

Det er fordi at de første jernbanene ble bygget av samme menneskene som bygde hestevogner i byene og det var dette standardmålet som ble brukt.

 

Men hvorfor valgte de å bruke nettopp 4 fot og 8,5 tommer?

 

Fordi samme verktøy og former ble brukt på jernbanevogner som på hestevognene.

 

Greit. Men hvor hadde hestevognene akkurat den hjulbredden?

 

Jo, det er fordi at dersom man brukte en annen sporvidde, kjørte man vognhjulene i stykker fordi de ikke passet i de oppkjørte hjulsporene på veier som ikke var belagt med brostein.

 

OK. Men hvem bygde så disse gamle veiene med akkurat den sporvidden?

 

Romerne bygde de første større veier i Europa (og i England) for sine tropper. Veiene stammet fra den tiden.

 

Ok, men hva med de hjulsporene?

 

De romerske paradevognene lagde de første hjulsporene i de den gang nye veiene.

Etterpå måtte alle andre bare tilpasse seg for ikke å ødelegge sine vognhjul.

 

Ettersom paradevognene var laget spesielt for romerriket, hadde alle eksakt samme sporvidde.

 

4 fot og 8,5 tommers bredde på jernbanen i USA stammer m.a.o. fra spesifikasjonene for en romersk paradevogn!

Lenge leve tradisjonene!

 

Så neste gang du kommer over en merkelig spesifikasjon for ett eller annet og du lurer på hvilken ”hestræv” som har funnet på dette, er du kanskje inne på noe.

Fro de romerske paradevognene ble nemlig bygget brede nok til at to heste-rumper akkurat fikk plass ved siden av hverandre i draget på vognen!

 

Men det er ikke alt…

 

Når du ser romfergen Space Shuttle stående på avfyringsrampen sitter det to store raketter på hver side av den store drivstofftanken. Det er startraketter, såkalte SRB-raketter. Disse produseres av selskapet Thiokol på fabrikken deres i Utah. Ingeniørene som konstruerte rakettene spurte om de ikke kunne lage de litt bredere. Men det gikk ikke, siden rakettene må transporteres på jernbanen fra Utah til Kennedy Space Center.

På denne distansen går jernbanen gjennom flere tunneler og rakettene måtte ikke være større enn at de kunne passere gjennom disse.

Tunnelene er litt bredere enn jernbanesporene, og jernbanesporene er, som du husker, like brede som to hesterumper.

 

En vital del på verdens mest avanserte transportmiddel er altså bestemt av bredden på en hesterumpe for 2000 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noko eg har lurt på lenge no: Likte Jokke vinteren? Er "Her kommer vinteren" sarkastisk eller ikkje?

 

Edit: Børne mine seier at songen ikkje er sarkastisk, og at Jokke likte vinteren. Men læraren min hevder bestemt at den er sarkastisk, og at Jokka hata vinteren. Hadde vore fint å få klart opp i dette.

 

Sjølv trur eg ikkje den er sarkastisk, og at Jokke likte vinteren fordi han ikkje følte seg så "utanfor" då. Men kven veit ..?

 

Edit2: Passar kanskje ikkje heilt inn i tråden? Lagar ein eigen tråd.

Endret av -Maråk-
Lenke til kommentar
4 fot og 8,5 tommers bredde på jernbanen i USA stammer m.a.o. fra spesifikasjonene for en romersk paradevogn!

Ikke bare i USA, 1435 mm sporvidde (som er det samme) brukes også på jernbanenettet i nesten hele Europa, inkludert i Norge, inkludert trikkespor og t-banesporene i Oslo.

Men i Trondheim ønsket man å være moderne da de bygde ut trikk på slutten av 1800-tallet, man valgt det nye og moderne målet: 1 meter. Vognkassene (karosseriet) på trondheimstrikkene er dessuten 2,6 meter brede, oslotrikkene har en bredde på 2,5 meter. Dette gjorde at da trondheimstrikken ble vedtatt nedlagt på 80-tallet, så kunne ikke trikkene selges til Oslo, for selv om man byttet ut boggiene, så var vognkassene så brede at de støtte bort i perronger og lignende. Én trasé ble derfor beholdt i Trondheim, fra Ila til Lian. Der kjøres det trikker fortsatt, og nå har noen også foreslått å utvide traséen med en større sløyfe i midtbyen, pluss et sidespor til teknobyen og Gløshaugen. Taim vil sjåvv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...