Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Hadde enkelt kunne løst dette problemet ved å fjerne fribeløp, og gjøre det umulig for Posten å kreve "tollbehandlingsgebyr" (eller tollagerleie) for å betale momsen på 25%. Moms mener jeg er en riktig ting å betale når man importerer ting fra utlandet uten å ha vært der selv, men det er irriterende å måtte betale 120kr i gebyr på en liten vare som koster 220kr. I tillegg til moms! (På vare og frakt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde enkelt kunne løst dette problemet ved å fjerne fribeløp, og gjøre det umulig for Posten å kreve "tollbehandlingsgebyr" (eller tollagerleie) for å betale momsen på 25%. Moms mener jeg er en riktig ting å betale når man importerer ting fra utlandet uten å ha vært der selv, men det er irriterende å måtte betale 120kr i gebyr på en liten vare som koster 220kr. I tillegg til moms! (På vare og frakt)

 

Helt enig, selv om gebyret skal dekke mer en tollager.

 

Mener selv dette enkelt kunne løses med en selvbetjent løsning for deklarasjon og betaling av momsen med kort. Så får man pakken ut fra postkontoret eller annen transportør ved å fremvise kvittering på rett betalt moms. Da skulle faktisk ikke transportøren ha nevneverdige merutgifter og man burde kunne påby disse fjernet. At det er moms på frakt er helt naturlig, det er en momsbelagt tjeneste også ved frakt i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det skyldes så vidt jeg vet en del av forskriften, som sier at varer som skal fortolles skal ligge på eget lager fram til fortolling har skjedd og "behandler" kan ta betalt for dette. At gebyret er bort i natta er en annen ting. Men jeg ser ingen grunn til at en pakke skal ligge på noe tollager. Pakken kan i utgangspunktet gå helt fram til utleveringssted, mottaker får melding via post, epost eller SMS om at pakke er klar for utlevering, og at utlevering krever bekreftelse på at pakken er deklarert og betalt moms (eventuell toll) på.

 

Da eksisterer det ingen som helst argumenter for behandlingsgebyr. Dog er jeg sikker på at aktørene vil argumentere sterkt for at det er store kostnader med dette. Men da får man argumentere med at prinsippet om fri flyt av varer og tjenester medfører at det ikke skal være særavgifter på varer/tjenester fra et annet land. Dette blir egentlig tilsvarende som roamingpåslag.

 

Så det kreves nok noen endringer i prosedyrer og systemer, samt i lovverk/forskrifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei! har ett spørsmål vil bestille noen pc deler fra usa har en tante der som jeg kan sende det til først for at hun så sender det til meg som gave men la oss si jeg bestiller ett grafikk kort til 1400kr må man sende det med kvitering i kassen eller kan de i tollen på noen måte finne ut ka korte koster vis de bestemmer seg for og åpne pakken?

Lenke til kommentar

 

Hvordan fant du ut hva kortet kostet? Tenk deg om!

ja men bruker de tid på og søke de opp, kan man ikke si man kjøpte det på ebay

 

 

Om de åpner pakken og vurderer at verdien er over gavegrensen eller at dette ikke er noen reell gave er det du som må dokumentere at verdien er lavere eller at det er en reell gave. Kan du ikke det vil du bli avkrevd mva etter stipulert markedspris. Og de bruker ikke lang tid på å finne den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Frakt må du nesten spør avsender om, de har stort sett fraktavtaler som gir dem rabatter.

 

Men DHL har hatt høye tollbehandlingsgebyrer, disse varierer avhengig av verdien på varen (fra ca 150,- til 500++). Tollbehandlingsgebyret er for å kreve inn mva, er verdien på varen under 200,- skal det ikke bli noen gebyrer å betale utover frakt.

 

Ser at verdien på det du har tenkt å bestille da er på ca 1525,-

 

Det du da må betale er frakt (spør avsender om de har fraktavtale) + 25% mva (ca 382,-) + fortollingsgebyr for at DHL krever inn mva (koster fra ca 150,- og øker avhengig av verdien på varen, antar 150,- er for vare med verdi rett over 200,-, din vare er en del dyrere så vil anta dette blir på 200+).

Dvs du må regne med frakt + minumum 582,- i mva og gebyr utenom varens pris.

 

Varen er tollfri ja, men du må betale mva, dette tar DHL (og andre transportører) et gebyr for å kreve inn, dette gebyret varierer mye fra transportør til transportør, men DHL er blant de dyreste.

Lenke til kommentar

Frakt må du nesten spør avsender om, de har stort sett fraktavtaler som gir dem rabatter.

 

Men DHL har hatt høye tollbehandlingsgebyrer, disse varierer avhengig av verdien på varen (fra ca 150,- til 500++). Tollbehandlingsgebyret er for å kreve inn mva, er verdien på varen under 200,- skal det ikke bli noen gebyrer å betale utover frakt.

 

Ser at verdien på det du har tenkt å bestille da er på ca 1525,-

 

Det du da må betale er frakt (spør avsender om de har fraktavtale) + 25% mva (ca 382,-) + fortollingsgebyr for at DHL krever inn mva (koster fra ca 150,- og øker avhengig av verdien på varen, antar 150,- er for vare med verdi rett over 200,-, din vare er en del dyrere så vil anta dette blir på 200+).

Dvs du må regne med frakt + minumum 582,- i mva og gebyr utenom varens pris.

 

Varen er tollfri ja, men du må betale mva, dette tar DHL (og andre transportører) et gebyr for å kreve inn, dette gebyret varierer mye fra transportør til transportør, men DHL er blant de dyreste.

Takk for raskt svar! :)

 

"Beregning

Sum før fortolling 1 793,22 norske kroner Toll 0,00 norske kroner Merverdiavgift (25%) 448,31 norske kroner Sum etter fortolling

2 241,53 norske kroner"

 

Fra Importkalkulatoren på Tollvesenet.

 

Denne prisen er inkludert frakt på US$38

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt fortalt:

Koster varen under 200kr NÅR varen ankommer Norge og tollbehandlings sted, og kurset er beregnet ut av Tollvesenets omregningskurser som dere finner på www.toll.no så går varen inn uten ekstra kostnader.

 

Koster varen over 200kr NÅR varen ankommer behandlingsted så betaler man følgende som "ekstra" basert på følgende utregning: Varens verdi basert på tollvesenets omregningskurser + frakt + gebyr = totalt sum og så får man mva på alt dette. Så ja frakt er inkludert i mva utregning. Gebyr avhenger av hva slags verdi varen har og evt hva slags type vare, for noen varer er tollpliktig ved siden av mva.

 

Bøker er unntatt toll, ergo til egen bruk så kan du via amazon bestille bøker for 2000kr og du betaler da kun til amazon for varene + frakt. Pass på at det ikke legges med en CD eller slikt da, for det kan fort bli dyrt da de fort kan tolle alt under ett, og du evt må krangle deg til at kun CD skal tollbehandles.

Lenke til kommentar

Du skal ikke trenge å betale mva av frakt, kun varens verdi.

 

Tollvesenet tar heller ikke med gebyret som transportør tar for å kreve inn mva - som nevnt over.

Ok, prisen fant jeg ut på importkalkulatoren fra tollvesenet. (ink mva)

 

men, hvor mye "gebyr" tar DHL på varen min? Det jeg lurer på... :)

Endret av Haze2003
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Drar opp denne tråden igjen jeg, for jeg har et lite spørsmål.

 

Leier plass på en server i UK som jeg har en nettside på. For noen dager siden fikk jeg en faktura som også inkluderte VAT på 20% i tillegg til prisen for leie. Tar jeg feil i min tro på at siden Norge er utenfor EU, så skal jeg ikke betale VAT? Spurte dem om dokumentasjon og fikk dette svaret...

 

"All customers, irrespective of their country must pay VAT at 20% as the services are sold from within the UK"

This is true, it is our policy.

We choose to exercise our right to charge all customers UK VAT as a UK VAT registered business. Customers who do not believe they should be charged VAT and wish to reclaim it can do so via their local tax office/scheme.

For our larger European customers we can complete documentation for each transaction which means we do not charge VAT, but the documentation/administration/cost overhead is too significant on transactions totalling less than £ 1000 annually.

I don't know off the top of my head the specific rules/regulations/documents which specify this, but it is how we have been doing things for the last 12 years with thousands of customers large and small. I am sure it will be somewhere on http://www.hmrc.gov.uk/vat/

Best Regards,
Carl

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg skal flytte fra Danmark til Norge snart. Vi har bodd i Danmark i ca 6 måneder, så vi kan ikke bruke flyttegodserklæringen. De gir ikke så mye forklaring på hva folk skal gjøre når de har bodd i utlandet i kort tid.

Vi har bare brukte varer. (prisene er hva de kostet som nye)

1 seng (2000 NOK)

ca 5 møbler (2500 NOK tilsammen)

4 måneder gammel laptop (4000 NOK)

3 år gammel laptop kjøpt i NZ (4500 NOK)

2 måneders gammel Ipad kjøpt i Norge (1300 NOK)

Kjøkkenutstyr og verktøy kjøpt i Norge (ca 5000 NOK)

2 planter (300 NOK)

 

Hvordan er reglene for toll og mva? Fra det jeg ser så er det ingen toll på varene, men så er det mva. De sier at hvis man har vært i utlandet mer enn 24 timer så må man betale MVA på dem. Men det er litt forskjellig å være i Sverige i 30 timer og å bo i Danmark i 6 måneder. Og hva med de tingene jeg kjøpte i Norge? De har ingen anelse hva som er kjøpt i Norge og hva som er kjøpt i Danmark.

 

Må jeg ha med meg en liste over varene, og hva jeg antar at jeg kan selge dem på finn.no. Må jeg ta med meg kvitteringer for de norske varene, for å bevise at jeg kjøpte dem i Norge? Jeg er interesert hva som skjer i praksis, ikke teorien.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kanskje rart spørsmål, men jeg venter på en pakke fra UK. Jeg bestilte to pakker i to omganger, der den første var under tollgrensa. Den fikk jeg her om dagen. Den andre pakken var derimot over tollgrensa, så den må jeg betale toll for. Men får jeg noen form for beskjed av tollvesenet, eller må jeg ringe dem slik at de kan sende pakken til meg? Eller hva skjer?

Jeg bestilte pakkene på samme dag, men bare den ene er kommet. Så pakke nr.2 er da antageligvis hos tollvesenet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...