Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Av ren nysgjerrighet, dersom Norge vedtar EU-direktiv i øst og vest, og etterhvert også ønsker å kreve inn moms fra elektroniske salg av varer som f.eks. Steam.

 

Hvorfor kan de ikke bare gjøre som resten av EU med tanke på moms slik at man bare betaler momsen fra det landet man handler fra og så kutter man ut fortollingshelvete?

 

Det er jo "fri" flyt av arbeidskraft mellom EU og Norge - og det kan vel være det samme for varer ?

 

Det krever en langt nærmere tilknytning til EU enn vi har i dag, i realiteten fullt medlemskap. Skatte og avgiftssamarbeidet er så nært knyttet til selve medlemskapet at det er langt fra sikkert at man kan delta i dette uten medlemskap.

 

Ellers er ikke reglene i EU akkurat som du tror. Det er f.eks to ulike sett av regler for forbrukere og for "bedrifter" (som har VAT-nummer). Når det gjelder forbrukere er reglene som følger:

1. For varer kjøpt i fysisk butikk så brukes satsen i landet til butikken.

2. For varer solgt på nett/postordre (distance selling), kan nettbutikken bruke sitt lands sats til den når et vist omsetningsvolum i salg til et annet land - etter dette må nettbutikken bruke mottakerlandets satser. Omsetningsvolumet det er snakk om er på ca 30 - 40 000 Euro.

 

The basic VAT rules are fairly clear. Distance sellers may sell to consumers across the EU applying their own local national VAT rates until they reach the threshold of any particular country. Once this annual threshold is breached, the retailer must start to charge its customers the local VAT rate. This requires the retailer to VAT register with the local authorities, and report and pay over VAT collected.

An example would be as follows:

A French distance seller applies French VAT, at 19.6% on all its sales to consumers in Belgium. Once the annual sales exceed the Belgian threshold of €35,000 then the French distance seller is required to VAT register in Belgium and charge Belgium VAT at 21% thereafter on all its sales to Belgian purchasers. The Belgian VAT collected has to be paid over to the Belgian tax office.

 

Når det gjelder bedrifter - så er det bedriftens land som bestemmer satsen. Unntaket er tjenester/produkter som "konsumeres" i et annet land.

 

Joa men uansett hvordan det fungerer så er jo resutlatet mer eller mindre det samme for privatpersoner - at man slipper å forholde seg til et ledd (toll/posten/speditører) som skal verdivurdere og gebyrlegge alle sendinger. :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med mva på varer som returneres ut av landet? Jeg kjøpte et produkt til rundt 1000,- som jeg snart får mva+fortollingsgebyr for, men den ser ut til å være defekt. Dvs jeg kommer sannsynligvis til å returnere den og muligens få en ny tilsendt.

 

Jeg kan vel kreve tilbakebetaling for det som sendes ut igjen av landet, men gebyret på 120 til UPS får jeg ikke igjen? Begynner å bli mye stress bare for den lille boksen gitt

Lenke til kommentar

Ja det er sant at det er egne regler for reparasjon. Ser derimot ut til at jeg skal be om å få pengene tilbake, orker ikke mer av den dritten jeg kjøpte (Roku streaming boks). Amazon gir meg refusjon, men jeg må stå for store deler av frakten selv. Greit nok, mer enn jeg håpet på.

 

Så får jeg se om jeg klarer å få igjen litt penger fra tollvesenet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg fikk et interessant brev i postkassa (postkassa, postkassa) nå. Fra "godssenteret, fortolling", det er en slags faktura hvor de sier at ved en feiltagelse så er en brevpostsending med klær utlevert til meg uten at de har krevd meg for toll/mva-gebyrer. De hobbitene krever jo nesten 200kr som gebyr i tillegg til moms og toll så jeg er mildt sagt litt muggen til det. Det er lagt ved et slags internt notat med noen kryptiske beskrivelser av noen klær som var adressert til meg. Det er jo en brevpostsending, men fant likevel et sporingsnr som viste at pakken passerte gjennom godssenteret (på 8 jævla dager) en gang i juni. Dog er det alt som står, ikke noe om utlevert til mottaker eller lignende, det kreves jo ikke underskrift på brevpost. Helt ærlig så husker jeg ikke den aktuelle pakken, kan ikke huske å ha "yessa" over å slippe noe oppkravsbeløp. Om den kom rett i postkassa eller om jeg henta den på posthuset vet jeg ikke.

 

Men til spørsmålet: Er dette bare et tiggerbrev posten har sendt meg? Både fakturerings- og forfallsdato på fakturaen jeg fikk i går var i juni. De sier ingenting om betalingsfrist, kun at "ifølge vårt regnskap er fakturaen fortsatt utestående hos oss". Jeg skal liksom legge ved en kvittering hvis jeg likevel har betalt, saklig å komme med det 5 måneder senere. De har ingen bevis for at pakken i det hele tatt er utlevert, tror dere de gidder å følge det opp hvis jeg lar denne fakturaen forbigå i stillhet? Har de i det hele tatt rett til å ta videre steg? Det er de som i utgangspunktet har bæsja på leggen her.

Endret av handir
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fant ikke noen annen tråd som var mer passende. Det har seg sånn at jeg bestilte en pakke fra kaffebrus.com, en fotoutstyrbutikk fra sverige. Problemet mitt er at alt gikk smertefritt fram til pakken ankom Tollpost i Fredrikstad, en liten svipptur fra her jeg er nå. Pakken ankom deres lager den 17 desember, og beregnet ankomst til meg var 18.des. 22 desember kom det et brev om betaling av MVA, fair enough. Regna med 516kr, noe det var + de 185 kronene i gebyr som jeg ikke regnet med å få ;)

 

Betalte på dagen. Nå er det 28.des, og det er fortsatt ingen pakke i hus. Akkurat nå beskymrer det meg lite, fordi ved juletider kan ting bli hektisk, og mange pakker skal rundt. Men hva er normalt av Tollpost å gjøre i situasjoner der man bestiller fra utlandet? Sender det moms/toll regning først, og sender pakke videre etter de har fått mottatt bekreftelse på betaling. Eller pleier de å sende pakka og regning samtidig? Er bare litt beskymra for pakka, om den er rota bort eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har et lite problem med utregning av priser her.

 

Greia er at jeg skal importere alkohol, men i samme forsendelse skal jeg importere ett brett med energibrus i tillegg, ettersom siden jeg skal bestille fra krever at man bestiller for mer enn €20, og at frakten koster €40 (300 NOK).

 

Som sagt så sliter jeg med å regne ut totalprisen her.

 

Alkoholen som skal importeres.

Brusen som skal importeres.

 

Er det slik at alt blir regna som alkohol hvis det er i samme forsendelse?

 

Har regnet ut hvor mye det hadde blitt om jeg bestillte det hver for seg, men siden frakten er så dyr er ikke dette et alternativ.

 

post-95211-0-50008800-1358439245_thumb.jpg

 

Jeg tviler også på at om man legger sammen summen av regnestykkene at man får totalsummen for forsendelsen, ettersom regnestykket går ut fra 2 priser på frakten, og ikke deles seg imellom. Men som sagt så vet jeg ikke hvordan avgifter regnes ut i samme forsending.

 

Er det noen som vet hvordan jeg skal regne ut dette?

 

Hvis det er så enkelt som å dele frakten på 2, og at det på den måten regnes ut sammen med det andre, så blir totalprisen for alkoholen 950, og 900 for brusen, noe som er ganske stor forskjell fra henholdsvis 1150 og 1100.

 

Håper noen klarer å finne ut av dette for meg. :)

Endret av Insomniatic
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et lite spørsmål iforhold til premier.

Ikke at jeg kommer til å vinne, men om planetene står i rett posisjon og alt det, og det faktisk skjer. Hvordan er tollen på premier i konkuranser over nett og slikt?

Regner med det teller som import av gave og dermed er det toll- og avgiftsfritt til 1000,- ? Siden premier (og fritt opp til 10 000,-) går på ting ved innreise og sånn?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Siden førsteposten ikke inneholder det: Hva er kravene for at man skal få en pakke kvalifisert som en "gave"? Er det mulig å bestille gaver i nettbutikker?

"En gavesending er en vare som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge."

 

Med andre ord; 1) den må sendes av en privatperson i utlandet (det utelukker også at du kan bestille og få levert en gave til en annen privatperson fra en utenlandsk nettbutikk -da får mottakeren mva-regninga) og 2) du kan ikke ha betalt noe for den. Det siste er såklart nokså umulig for Tollvesenet å kontrollere, om pakken er merket som "gave" og ikke inneholder faktura/kvittering.

Lenke til kommentar

Umulig å vite hvor stor risiko det er - en betydelig andel av varer med feil verdi går greitt igjennom. Men det tas kontroller og svært mye blir vel også skannet. Klær har også et vist volum og typisk karakteristikk. Det kan således være forholdsvis enkelt å definere innholdet og sannsynlig verdi. De har også en viss oversikt over fra hvor feilmerka sendinger i stor grad kommer fra, Det finnes derfor en risiko for retur av sendinger.

 

Nå er det ikke du som er ansvarlig for mwekingen, det eneste du eventuelt vil bli stilt spørsmål om er å dokumentere verdien gjennom kjøpsdokumentasjon, og da betale mva + gebyr om den blir over grensa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle er så opptatt av å "Heve grensen for tollfri import" for å få "billige" varer men hvilke konsekvenser får det for det for de få nisjebutikkene vi har her i landet og hva med forbrukerkjøpsloven vi har? Så vidt jeg vet så er det ingen eller svært få land i Europa som har en slik grense(Mener Danmark og England har 80,- kr mens Sverige har 0,- kr). Å fjerne hele fribeløpet hadde vel vært det enkleste men man får jo ett problem når man handler brukte varer fra utlandet.

Endret av Minhund
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...