Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Headsettet vil koste 885 kr+ 222 kr i frakt!

Noen som kan hjelpe med hvor mye det vil koste?

Er det noen ulemper med å kjøpe fra utlandet?

(885+222)*1.25 + fortollingsgebyr på rundt 100kr = ca 1500kr.

 

Ulemper med å kjøpe fra utlandet er jo i første rekke dine rettigheter om det skulle gå i stykker, eller mangelen på dem.

Du har ikke fem års reklamasjonsrett, og om det først skulle gå i stykker innenfor garantitiden må du antageligvis sende det tilbake til butikken (og her må du nesten garantert stå for frakten selv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, her er varens verdi (+ frakt) på over 1000kr, det er dermed ikke mulig med forenklet tollbehandling (som det så feilaktig kalles av Posten). Gebyret stiger dermed til rett over 200kr.

 

Toll er en avgift som legges til utrolig få varegrupper, for vanlige forbrukere gjelder det hovedsakelig klær, alkohol og tobakk. Elektroniske artikler er ikke tollbelagt.

 

Moms skal legges til alle varer som kommer inn i landet, unntaket er der varens verdi er under 200kr, 1000kr for personlig gave, og 6000 kr hvis du personlig har vært i utlandet mer enn 24 timer

Lenke til kommentar

...unntaket er der varens verdi er under 200kr, 1000kr for personlig gave, og 6000 kr hvis du personlig har vært i utlandet mer enn 24 timer

Og 3000 kr når du personlig har vært ute av landet i mindre enn 24 timer. ;)

Det er sant det. Glemte helt den biten.

Er det noen her som faktisk har blitt stoppet på Gardermoen og kontrollert hvor mye penger man har brukt i utlandet?

Lenke til kommentar

...unntaket er der varens verdi er under 200kr, 1000kr for personlig gave, og 6000 kr hvis du personlig har vært i utlandet mer enn 24 timer

Og 3000 kr når du personlig har vært ute av landet i mindre enn 24 timer. ;)

Det er sant det. Glemte helt den biten.

Er det noen her som faktisk har blitt stoppet på Gardermoen og kontrollert hvor mye penger man har brukt i utlandet?

 

Er vel ikke snakk om hvor mye man har brukt i utlandet, men hva man har kjøpt og som man tar med deg tilbake. Det er to store forskjeller på dette.

 

Forøvrig synes jeg at det er helt på trynet at man må betale ekstra moms hvis man har kjøpt noe i utlandet til 10.000kr f.eks. Altså, la oss si at man drar og kjøper hvitevarer i Sverige. Der betaler man svensk moms (25%) og man skal i teorien også betale norsk moms + gebyr dersom det kostet over 3000/6000kr bare for at staten skal få inn litt penger. Jeg er klar over at man kan få tilbake svensk moms, men da må man dra tilbake til butikken med kvitering på at man har betalt norsk moms. Ganske slitsomt for forbrukeren

Lenke til kommentar

Du trenger ikke dra tilbake til butikken, du trenger bare å få me et skatterefusjonsskjema, og stikke innom tollstasjonen på vei over grensen. Det kan hende det forutsetter at butikkn du handler hos kan skrive ut taxreeskjema til deg, usikker.

Lenke til kommentar
forenklet tollbehandling (som det så feilaktig kalles av Posten).

 

Det er ikke Postens løsning som er forenklet. Det er Tollvesenets. Det er mindre arbeid for Posten når de skal behandle en pakke som har verdi under 1000,-, og de kan derfor kreve mindre penger for jobben.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva er boten for å ikke fortolle en vare?

Har kjøpt meg en refurbished Alienware (se signatur/uten SSD såklart) til den latterlige summen av $1500. Vurderer å kjøpe en til å selge den når jeg skal hjem til Norge i sommer.

Spørsmålet er da, hva tror dere tollerne sier hvis jeg bare vil fortolle den ene, og er ærlig og forteller den at den skal selges, mens den andre er til privat bruk? Tror dere jeg må fortolle begge to? Kanskje det er verdt å prøve å gå på grønt om de vil ha toll for begge, selv om jeg bare skal hjem på ferie, og vil ha med meg den private ut av landet igjen.

 

Om jeg må fortolle bare 1 så blir det jo 25% av 8200kr = 10200kr. Tipper jeg lett kan få 15000 for en slik i Norge siden den koster 25000kr ny.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Hva er boten for å ikke fortolle en vare?

Har kjøpt meg en refurbished Alienware (se signatur/uten SSD såklart) til den latterlige summen av $1500. Vurderer å kjøpe en til å selge den når jeg skal hjem til Norge i sommer.

Spørsmålet er da, hva tror dere tollerne sier hvis jeg bare vil fortolle den ene, og er ærlig og forteller den at den skal selges, mens den andre er til privat bruk? Tror dere jeg må fortolle begge to? Kanskje det er verdt å prøve å gå på grønt om de vil ha toll for begge, selv om jeg bare skal hjem på ferie, og vil ha med meg den private ut av landet igjen.

 

Om jeg må fortolle bare 1 så blir det jo 25% av 8200kr = 10200kr. Tipper jeg lett kan få 15000 for en slik i Norge siden den koster 25000kr ny.

 

Spiller ingen rolle om det er til privat bruk eller ei. Koster den mer en grensa skal den fortolles!

Lenke til kommentar

PC-en du skal ha med deg inn og ut er uproblematisk. Den omfattes av tolloven § 6.1 Midlertidig innførsel, tollfritak uten sikkerhet.. Nærmere bestemt Tollfritak for utlendingers reisegods. Regner med at du har bostedsadresse utenfor Norge for tiden.

 

For enkelhet skyld så siterer jeg de mest relevante avsnittene og uthever de viktigste punktene.

I tillegg til reisegods som kan innføres etter § 5-1, kan turister også ta med varer til bruk på reisen og som skal gjenutføres etter oppholdet i Norge. Eksempler på dette kan være kofferter, klær, smykker, bærbare datamaskiner og annen småelektronikk.

 

Det er ikke knyttet konkrete verdigrenser til tollfritaket for midlertidig innført reisegods, men det er begrenset til den mengde varer vedkommende med rimelighet har behov for på turen. Dette må avgjøres ut fra et konkret skjønn. En familie kan f.eks. ha med seg hver sin mobiltelefon på ferie, men en kartong med 100 mobiltelefoner vil ikke være omfattet av fritaket selv om den befinner seg i bilen til en turist.

 

Det er et vilkår for tollfritaket at turisten har med seg reisegodset ved innreisen. Det er altså ikke anledning til å "ettersende" reisegods tollfritt. Vilkåret er satt fordi tollmyndighetene må vurdere reisegodset samlet.

 

Tollfritaket for midlertidig innført reisegods gjelder også merverdiavgift.

 

Tollfritt reisegods er unntatt fra melde- og fremleggelsesplikt etter § 3-1 og deklareringsplikt etter §§ 4-10 og 4-11. Dersom hester innføres som reisegods skal de likevel meldes og deklareres.

 

Praktisk betyr det at om du kun har med deg bærbar-PC til eget bruk så går du på grønt. I tilfelle du har med deg en for salg også, så skal du deklarere denne.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva om jeg shipper alle tinga mine fra USA til Norge som jeg har brukt over et år som ikke fikk plass i kofferten på flyet? Må vel ikke betale for det igjen?? Har tross alt ikke "bestilt" noe og jeg sender ikke hjem noe som er uåpnet... Skal jeg liksom betale moms for klær jeg kjøpte for 9 måneder siden og div. klær jeg har fått av fotballaget osv???

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har planer om å kjøpe en subwoofer fra Amazon.com til den nette sum av 2 511,- NOK. Jeg er ikke sikker på hva frakten blir på. Hvor mye må jeg betale for å få den inn i Norge?

Som forklart høyere opp.

 

25% moms av vareverdi og frakt (på fortollingstidspunkt etter tollvesenets valutakurser) med tillegg av fortollingsgebyr (størrelse avhengig av befrakter). Dette er det nærmeste anslaget du kan få.

 

Husk også at det finnes en importkalkulator på www.toll.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...