Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med utenlandsk moms når man kjøper fra utlandet? Det skal vel trekkes i fra. Prøver å bestille noe fra finland, men de mener at de ikke kan trekke fra momsen? Og finland er vel med i EU så de praktiserer vel andre regler der når man selger innenfor EU? Men de skal vel fortsatt trekke fra momsen når de selger utenfor EU?

Lenke til kommentar

Kan man få tilbake mva ved kjøp av produkter via et enkeltmannsforetak som ikke har skattet noe inntekt? Evt. hvis man har registrert inntekt men er under 50k grensen (skattefritt)?

Bare hvis du er registrert i mva-registeret, og har bokstavene MVA bak organisasjonsnummeret ditt, noe som fordrer at du en eller annen gang har hatt en omsetning på 50.000 i løpet av en 12mnd-periode. Varene/tjenestene må selvsagt også være relatert til driften av foretaket. (m.a.o. mva-fradrag for 64" flatskjermtv til ren privat bruk utgår med skyhøye kneløft...)

 

Hva du mener med at inntekt under 50k er skattefritt lurer jeg litt på, her tror jeg det er en misforståelse ute og går. Grensa for mva-registrering er som sagt på 50k, ikke inntekt (netto) men omsetning (brutto). Alt overskudd er skattepliktig, det er ingen 50k-grense for skatt.

Lenke til kommentar

Lest at hvis overskuddet kommer over 50k i året, så må man betale moms og registrere deg i foretaksregisteret (koster penger) samt avgiftsmantallet. Eier et enkeltmannsforetak men er (forløpig) ingen inntekt der, var egentlig hovedsaklig for orgnr til .no-domene.

 

Er det forøvrig avdrag på skatt, eller tilbakebetalte penger når man snakker om å kjøpe ting "uten" MVA via et firma? Selvsagt relatert til firmaets drift.

Lenke til kommentar

Lest at hvis overskuddet kommer over 50k i året, så må man betale moms og registrere deg i foretaksregisteret (koster penger) samt avgiftsmantallet.

Hovedsakelig rett; du kan imidlertid være mva-registrert uten å være i foretaksregisteret (det som koster 2500kr i gebyr) -den registreringsplikten er ikke omsetningsavhengig, men inntrer om du enten driver videresalg av innkjøpte varer eller har mer enn fem ansatte.

 

Er det forøvrig avdrag på skatt, eller tilbakebetalte penger når man snakker om å kjøpe ting "uten" MVA via et firma? Selvsagt relatert til firmaets drift.

Begge deler; både skattefradrag (for beløpet eks. mva) og fradrag i mva-regnskapet, med andre ord den "inngående" (på varer som går/kjøpes "inn" til deg) merverdiavgiften trekkes fra det mva-beløpet du krever inn fra dine kunder på din omsetning (utgående avgift) og betaler inn til Staten.

 

Regneeksempler finnes i bedriftsøkonomi-forumet; kan overveie å legge inn en link etterhvert...

Lenke til kommentar

...finland er vel med i EU så de praktiserer vel andre regler der når man selger innenfor EU? Men de skal vel fortsatt trekke fra momsen når de selger utenfor EU?

Du har helt rett på alle spørsmål. Prøv å presisere overfor selger at Norge ikke er med i den interne toll/mva/avgifts-unionen, selv om vi er med i EØS.

 

Du har ikke noe skriftlig snask jeg kan sitere?

Lenke til kommentar

finland er vel med i EU så de praktiserer vel andre regler der når man selger innenfor EU? Men de skal vel fortsatt trekke fra momsen når de selger utenfor EU?

De kan trekke fra momsen men de må ikke.

De fleste trekker ikke ifra momsen med mindre du har gyldig vat/moms-nummer, noe de begrunner med tiden de må bruke på papirarbeid ellers.

 

Man kan vel fint forsikre en pakke for mer en pålydende verdi på tolldeklarasjonen, det spørs vel bare hvem man forsikrer den hos.

Vet utifra erfaring at dhl ihvertfal lar deg forsikre paller for mer enn du tolldeklarerer de for.

Du må bare legge ved 2 sett papirer og spesifisere hvilket som er til fortolling, om det settet de gir til tollen sier 100$ mens det andre settet sier 2500$ så får du forsikret sendingen for 2500$.

 

Har også tidligere fra butikk sett at det til tider opereres med enda et sett papirer som sluttkunden får, eksempel/opplevelse som jeg kommer på i farten var forsterkere som butikken bestilte men grunnet dårlig kvalitet tidligere fra fabrikk A ble det spesifisert at butikken skulle ha fra fabrikk B.

 

Ifølge papirene som hang på kontainer var den hentet fra fabrikk A, mens papirene gitt til butikken fra speditør viste at hentet fra fabrikk B som ønsket.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Om det ikke er satt som gave eller reperasjon (som ofte f. eks eBay-selgere setter det til automatisk eller per request) så er regelen at om det overstiger 200,- så må det skattes. Jeg kan ikke se for meg at det lønner seg så veldig å kjøpe slikt fra utlandet da hardware i Norge er latterlig billig i forhold til andre land.

Lenke til kommentar

Om det ikke er satt som gave eller reperasjon (som ofte f. eks eBay-selgere setter det til automatisk eller per request) så er regelen at om det overstiger 200,- så må det skattes. Jeg kan ikke se for meg at det lønner seg så veldig å kjøpe slikt fra utlandet da hardware i Norge er latterlig billig i forhold til andre land.

Vareprøve/Commercial sample er tingen :)

Lenke til kommentar

er 116kr for varer opptil 1000kr så 200kr for varer over om jeg ikke husker helt feil.

Men betaler ikke du mva så betaler du heller ikke gebyr, da stemples den bare som ikke tollpliktig.

så om du forhåndsfortoller sendingen selv tar de akkurat samme i gebyr for "leie av lagerplass", så om du evnt har fortoller en sending selv så har du gjerne opplevd få gebyr uten betale mva samtidig.

 

fått sikkert 30ish pakker over tollgrensen merket med commercial sample og alle har gått rett gjennom med unntak av en hvor de krevde dokumentasjon på at det var vareprøve.

sendte de kopi av mailen fra fabrikk som sa at de har sendt en vareprøve så var de happy.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nei det får ikke du, det stemples ikke tollpliktig med pent grønt stempel.

kun gebyr om du betaler mva.

 

har aldri etter 200+ pakker fått gebyr om ikke betalt mva.

 

I en kort periode, mens Nordisk Express sto for formidling av pakker fra US Postal Service, så prøvde de å kreve gebyr for tollbehandlingen også for pakker som ikke var moms-/tollpliktige. Dette skapte et voldsomt ramaskrik (naturlig nok), så de ga seg relativt fort. Kort tid senere tok posten over denne formidlingen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...