Gå til innhold

MVA og toll for dummies...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke helt feil, ordner Amazon med MVA for deg. Med det ser du før du betaler.

Det har jeg aldri vært borti. Amazon.com og co.uk sender bare varer med vanlig transport, og resten er opp til mottaker. Av og til sender de med Royal Mail, andre ganger er det Tollpost/DHL, og en sjelden gang UPS/FedEX. Sendes det med Royal Mail vil Posten Norge snappe opp pakken og levere til deg før eller siden, mens går forsendelse med en av de andre står de for hele transportetappen, helt til døra di.

 

Når det gjelder satser på fortolling, opererer Posten med to satser, en "forenklet tollbehandling" for varer under 1000kr, og en for varer over 1000kr. Første ligger på ca 100-110kr, den andre på ca det dobbelte. DHL og FedEX er jeg faktisk ikke helt sikker på hva tar, men det finner du garantert ut på hjemmesiden dems. Transportselskap pleier å stå på Amazon-handlekurven før man trykker "place order".

 

Så regnestykket ditt vil se omtrent slik ut: (Varens pris+transport) x 1.25 + tollbehandlingsgebyr. Det er ikke toll på slike varer, kun moms på 25%.

 

Og av og til hender det at pakken sniker seg gjennom postsystemet uten å bli stoppet i det hele tatt. Det er fine dager, hehe :)

Lenke til kommentar

Har bestilt en knivsikker vest til bruk som ordensvakt. Kjøpte den på en svensk side og den kostet 1600 norske kroner. Noen som vet ca. hva toll og mva vil komme på? Sendes med DHL.

 

Edit: Er denne tråden kun for data, kanskje? : D

Ikke helt sikker på om stikksikre vester faller inn under kategorien "tollpliktige varer", men det er garantert moms.

 

Prinsippet er: Det meste utenom klær, mat, tobakk og alkohol er tollfritt. Men uansett skal det betales moms, som for tiden er 25% generelt, og for mat 13%.

Moms skal betales for _ALLE_ varer, uansett om det er tollpliktig eller ikke. Unntaket her er hvis varens verdi er UNDER 200kr.

 

Moms beregnes på grunnlag av varens verdi+fraktkostnader+eventuelle forsikringskostnader. Moms er på 25%. I tillegg kommer behandlingsgebyr på 110-220kr (sånn ca). Igjen, unntak for varer under 200kr.

 

Så, gitt at det var gratis frakt, og at det ikke er toll på skuddsikre vester, skal du betale 1600kr+25% moms+behandlingsgebyr (1600+400+220) = 2220kr

Er det tollsats på slike varer, la oss si 10,8%, blir regnestykket slik:

(1600+172,80)*1,25 + 220 = 2436kr

 

Med forbehold om delvis regnefeil. Windowskalkulatoren er lett å bomme med....

Lenke til kommentar

På hvilken måte opplyst på forhånd?

 

Det er kjøper som må sette seg inn i hvilke avgifter som tilkommer ved en innførsel. Det slipper selger glatt å forholde seg til. Og såvidt meg bekjent, så er det fritt opp til transportør å bestemme hvor mye de tar for jobben. Men det er nok korrekt at man sikkert vil ha en relativt god sak dersom man velger å ta den videre. Det er ikke lett å finne ut hva de tar for innførselen på DHL sine nettsider, sist jeg sjekket iallefall.

Lenke til kommentar

Moms og andre relle avgifter ved innførsel er helt klart kjøpers ansvar. (Eller ikke HELT etter norsk rett, men klart nok for opegående mennesker i hvert fall, at dette er penger som staten tar, og som selger ikke har noe med, om han er utenlandsk og ikke har norskspråklig side.)

 

Men diverse oppfinsomme gebyrer utover reella avgifter, moms og toll - hvilket juridisk grunnlag har DHL for å kreve inn dette, om det ikke er opplyst hva dise beløper seg på på forhånd.?

Lenke til kommentar

De må uansett kunne vise til en gyldig avtale med MOTTAKER for kunne krve inn denne prisen. Om selger ikke kan godtgjøre at disse kostnadene har blitt klart, oversiktlig og lettfattelig presentert for kunde, kan de sende så mange fakturaer de vil, med mindre det gjelder et helt eget regelsett for fraktører enn alle andre som driver virksomhet.

 

Uansett er det greit å styre unna useriøse aktører som DHL tydeligvis er ifølge de eksemplene. Om man vil ha det raskere/med bedre service og dyrere enn Posten, kan man bruke UPS.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-imMmrOha

et lite spm.

dersom man mottar en rekomandert sending fra utlandet, vil man måtte betale toll/moms på den da?

 

bare lurer for jeg fant ikke noe info om det noen plass.

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar

Hei, jeg må først og fremst si at jeg ikke har lest i tråden, så jeg vet ikke om dette spørsmålet er svart på tusen ganger :)

 

Om noen mnd har jeg tenkt å kjøpe en Macbook Air på eBay, men så er det dette med toll.

 

Hvis jeg får selger til å sette ned verdien til under 200 NOK, vil Tollvesenet la den passere, uten å betale moms?

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at en macbook kommer gjennom toll med en prislapp for 200kr eller mindre. Må jo også tenke på at du ikke kan forsikre din pakke og hvis noe skjer med mac'n i posten så vil du få maks 200 kr i erstatning.

 

Du kan jo alltids være heldig og få den gjennom posten, tviler på at tollen sjekker alt av varer men jeg hadde ikke risikert det.

Lenke til kommentar

Man kan vel fint forsikre en pakke for mer en pålydende verdi på tolldeklarasjonen, det spørs vel bare hvem man forsikrer den hos.

Hovedproblemet der er at amerikanske myndigheter er knallharde mot selskaper som bevisst setter falske priser på varer som sendes utenlands. Det er snakk om at selskaper kan få $100'000 i bot. Og hvis norske tollmyndigheter snapper opp en slik pakke med falsk varedeklarasjon på, har jeg lest flere steder at det rapporteres til amerikanske myndigheter. Du skjønner, Norge er gla i å få inn momspengene sine... Det vil selvfølgelig ikke få særlige konsekvenser for den personen som bestiller pakken, da ansvaret ligger på selger/butikk. Det kan dog resultere i at selger kan bevise kundens ønske om å sette verdi lavere enn 200kr for å redusere straffen/bota, så da kan det fort slå tilbake. (gitt at du spesifikt ber om det).

Men dette er absolutt worst-case, har ikke hørt at det har skjedd før.

 

Men er det verdt alt bryet? Og usikkerheten? Risikoen for at pakken blir stoppet er stor, og hva sparer du egentlig på det? Du får 12mnd garanti på pc'n, mot Norges 5 år. Og skjer det noe galt med den iløpet av de 12mnd må du sende den tilbake til USA. Som koster 500spenn med Postens utenlandspakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...