Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2


Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ta Avira Antivir Free f.eks. Det finner jo alt det du nevner, men ikke fullt så mange spyware som den betalte. Avira Antivir Free er jo til og med bedre enn de fleste kjøpte programmer. Så kan jeg spørre deg hvorfro du mener et gratis alternativ som Avira Free ikke kan erstatte f.eks. F-Secure? Avast Free har i den siste versjonen fått godkjent seg selv som antivirus & spyware. Avast finner også rootkits.

Jeg snakker ikke om on-demand scanning, men real-time!

 

Stalker72

Sorry Stalker72, men det er vanskelig å tolke dine innlegg som noe annet enn reklame fra en fanboy med skylapper. For en ting er det selvsagt ingen automatikk i at prisen avgjør kvaliteten, og når du sier at du har testet alle antivirusprogrammer avslører du at det er mye prat, lite innhold.

Du tar i og for seg opp et relevant tema ved å belyse viktigheten av å være klar over at det finnes mer uhumskheter enn rene virus der ute. Men du kan jo umulig ha lest tråden hvis du tror det ikke er tatt høyde for dette i anbefalningene.

 

Ellers er jeg ening i at real- time er det mest spennende å se på, og også her vi ser de største forskjellene. Men hvis dine innlegg er ment som noe annet enn bare å opplyse oss andre om at du er en Kaspersky-fan, så må du nok komme med noe mer konkret. Jeg har testet en god del antivirus programmer, men langt fra alle, og jeg har lest en del tester, men langt fra alle der heller. Av de mest komplette jeg kjenner til så har vi jo AV-comparatives hvor jeg ikke ser at Kaspersky er i noen klasse for seg selv, hverken med eller uten kjente signaturer.

 

Så hva er ditt sannhetsvitne, og hvorfor skal vi ta det du sier for god fisk?

 

 

Som en litt artig kuriositet så fikk jeg testet en nytt antispyware program, samt AVG free, hos en bekjent i går (som forøvrig endte i full reinstallasjon :p )

Programmet het XP-antispyware, og jeg må si at selve installasjonen gikk lettere enn noe annet slikt program jeg har prøvd. Min venn klikket bare på et zipet word dokument, og vips så var programmet på plass, og han fikk samtidig noen nye startsider som skulle gi mye bedre søkeresultater. Helt supert, det er hva jeg kaller brukervennlig! :D

 

Uansett, det gikk fort opp for han at han faktisk hadde gjort det "alle" vet man ALDRI gjør, så jeg fikk den berømmelige telefonen; "hei, kunne du stikke innom en kjapp tur å bare se på den .. . .."

Prøvde først å skanne Zip filen med AVG, alt ok. Pakket så ut filen til skrivebordet, og så det var et dokument.doc, men med et Word ikon som ikke samsvarte med hans Office versjon.

Tok litt tid før jeg så det, men ikke uventet så var det Dokument.doc ' ' ' ' ' ' ' ' ' .exe (med ekstremt langt tomt mellomrom, som dette forumet fjerner)

AVG reagerte ikke på dette "Word" dokumentet heller, og ei heller på exe.fil- "snarveien" han hadde fåt til XP-antisyware på skrivebordet. Men når jeg bladde meg frem til programfil mappen til XP-antispyware og skannet denne fikk jeg endelig treff. Uninstaller filen innholdt en eller annen troyaner.

 

Vel vel, det endte jo godt til slutt, og for de som ikke forsto at det var ironi, så vær advart: XP-Antispyware er til tross for enkel installasjon et fake-spywareprogam, og dens hovedmål er såvidt jeg vet å lure deg til å tro at du har virus, som dette programmet så kan fjerne hvis du kjøper det. Litt synd at ikke AVG klarte å lukte det før det var for sent, men sånn går det vel når man ikke bruker Kaspersky...? ;)

Lenke til kommentar

Ok, først av alt: jeg fikk meg ny data for en-to mnd siden. Jeg lurer på om noen av dere flinke folk kan fortelle meg om sikkerheten er god nok på den?

 

Fikk med et McAfee-program som jeg slettet. Kjøpte et års Panda antivirus abonnement, og på denne kan jeg finne virus, spyware, phishing, unknown theats, jokes, hoax, dialers og other. Er Panda et pålitelig selskap?

 

I de 5-6 ukene jeg har hatt maskinen har PANDA oppdaget 17 VIRUS og 213 SPYWARE. Er dette mye? Det synes hvertfall jeg.

I tillegg til dette har jeg hatt minst 20, sikkert nærmere 40 angrep fra trojan horses som Windows defender har oppdaget.

 

Hvor mye av ytelsen bør en prosessor bruke ved vanlig aktivitet? Hvor mye av RAM bør man bruke? 50% av RAMet brukes(3GB)

Er det mulig at uønskede programmer kjører på maskinen og tar opp prosessor-energi og RAM? Må jeg da fjerne de manuelt eller?

 

Forresten, trenger jeg et sikkerhetsprogram til? Eller får jeg dekket de behov jeg trenger? Synes maskinen driver å lugger litt avogtil..:-(

Håper på pålitelige svar her:-)

Endret av AzureDragon
Lenke til kommentar

Punkt 1: fjerne eventuelle problem som ligger i grunnen

 

Punkt 2: forebygge

 

 

For å følge punkt 1, følger du veiledningen til norbat på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246 og lager en NY TRÅD der du poster loggene. Når du har fått bekreftet at du er ren, kan du komme tilbake hit og spørre på nytt (samtidig som du oppdaterer oss på om pc-en fortsatt lugger osv.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilken brannmur bør jeg bruke når jeg har uTorrent? Leste at Comodo ikke var anbefalt... Trenger jeg å bytte ut Windows firewallen i det hele tatt? (Internettbruken min er noe sånt som en god del nedlasting, videostreaming og besøker diverse sider - muligens noe vagt)

Endret av Alprausch
Lenke til kommentar

Comodo scoorer jo best på testene til matousec, så jeg regner med at den er litt bedre enn OA sikkerhetsmessig sett. Men OA har etter min mening et veldig mye bedre brukergrensesnitt, og en veldig fin overvåkingsfunksjon.

 

edit: er det noe forskjell på OA i XP i forhold til vista?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Har nå ikke akkurat testet Comodo, men Online Armor.

Synes Online Armor er velig enkelt. Første gang du installerer det sjekker det gjenn om PC din for å sjekke etter skadelige programmer, så kan finner noe som oftigst noen programmer eller oppstartsprogrammer som den syns er mistenkelig, som du kan godta eller nekte, enkelt og greit. Helt i starten må du godta en del ting, men etter første dagen/noen timer, vet den hva som er rikig og ikke, du den maser ikke mer om de tingene da.

 

Selve programmet ser også bra ut, enkelt å fjerne eller legge til sider, programmer osv. og enkelt og sjekke etter oppdateringer og enkelt grensesnitt.

 

Så Comodo er nok kanskje best, men jeg syns at Online Armor er best pga. enkelt og fint.

 

 

Kanskje det hjelper noe

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Flott guide, takk for informasjon :)

 

Men en ting, burde ikke Spybot - Search & Destroy være på anti-spyware? den er jo faktisk ganske bra :p

 

//Blarcky

Ikke i forhold til f.eks SUPERAntiSpyware og Malwarebytes antimalware. Dessuten: å liste opp alle mulige virus/spyware/brannmurer som er "ganske bra" ville tatt ganske lang tid, og etterhvert blitt uoversiktlig.

 

Utallige ganger at både spybot s&d, adaware, spywaredoctor etc. har blitt brukt uten hell, men med en gang SAS/MBAM ble kjørt så fikset den opp i en del.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...