Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2


Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105082

Skal prøve å få oppdatert guiden om ikke så altfor lenge. Vært lite aktiv på forumet den siste tiden, mye tid går til studier, og ellers aktiviteter på fritiden.

 

Skjedd mye nytt i det siste, skal få lagt ut resultater fra AV-Comparatives til hvert antivirus. Er som oftest ikke store forskjellen når det kommer til på å oppdage virus, det er verre med antall falske positiver (antiviruset ser på en god fil som en ond).

 

Mye av konfigurasjonene er fortsatt de samme. Malwarebytes og SuperAntiSpyware er nok de beste alternativene, Avast har skjerpet seg med siste versjon, både på brukervennlighet og det å stoppe virus. Avira ligger fortsatt høyt oppe når det kommer til hvor stor prosentandel de finner av virus, men sliter med falske positiver som nevnt over. Microsoft Security Essentials er kraftig forbedret og kommer snart i en ny versjon, minuset er hvor ofte den skjekker for oppdateringer. AVG kom nettopp med ny versjon, litt bugs enda, men blir vel luket ut etter hvert. Ganske grei prosentandel når det kommer til deteksjon, veldig stort pluss at de har LinkScanner som hjelper brukere, gjerne de som ikke har så mye erfaring, om de burde gå inn på siden eller ikke. Identity Protection er utrolig nyttig, analyserer filer for å se hvordan de utvikler seg, og bruker dermed ikke en database til å bestemme om det er virus eller ikke.

 

Brannmurer gjelder fortsatt anbefalingene. Comodo og OnlineArmor gir mer en nok av beskyttelse. PC Tools Firewall skal bort, den blir desverre ikke oppdatert mer. Keiro Firewall er jeg usikker på, tror det er dårlig med oppdateringer der. Sunbelt Software har integrert brannmuren i VIPRE (som forresten også er nytt, og ikke minst bra), så tror all fokuset ligger der.

 

Andre godsaker som har kommet på markedet er Panda Cloud Antivirus. Gratis antivirus som er brukervennlig, lite ressurskrevende, og definisjonene trengs ikke å lastes ned, siden Panda har alle definisjonene sine i sine databaser, derav cloud. Ellers, PrevX! Spennende liten sak. Fås i betalversjon og gratis. Anti-Malwareprogram som viser veldig gode resultater. De har utviklet et interessant tilleggsprogram (ved siden av anti-spyware) som heter PrevX SafeOnline. Legger et ekstra lag av beskyttelse over den originale SSL-beskyttelsen som allerede ligger i nettleseren via de fleste nettsider. Så når du skal betale regninger eller skrive inn sensitiv informasjon så har du et ekstra lag med beskyttelse, pluss at det også skjekker om filer prøve å lytte på det du skriver inn, og dermed gi deg beskjed om dette.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082

Anbefaler å ha f.eks. Malwarebytes ved siden av. Gratisversjonen har ikke sanntidsbeskyttelse, og derfor er det et veldig supert program til å bruke til on-demand søk. Kjør dette én gang i uken, og gir en ekstra trygghetsfølelse når man skal betale regninger. Personlig bruker jeg ikke anti-spyware med sanntidsbeskyttelse, men bare on-demand. De fleste antivirus i dag har god nok beskyttelse for dette, og tar for seg det meste som angriper din PC, men det er selvfølgelig en ekstra beskyttelse å ha anti-spyware i sanntid ved siden av også. Til mitt bruk, så holder on-demand. Du må nesten se selv hva du føler er smør på flesk eller ikke.

 

Grunnen til at jeg ikke skrev mye om anti-spyware/malware i innlegget er fordi det ikke har skjedd noe store forandringer. SAS og Malwarebytes er fortsatt veldige gode programmer. Nevnte dog PrevX, nokså nytt program, men veldig effektivt.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

1. Aldri anbefal AVG, jeg skjønner ikke hvorfor dere som skal sikre andre anbefaler et slikt program som (har blitt bedre) er så dårlig på og fjerne virus og i det hele tatt åpne filen men så er jo AVG flink på

1. A virus has been detected

2. Could not finish removal process

3. Windows is not responding

4. AVG is corrupt

 

Dette blir vel ingen test som alle kan kalle presis men kjør et par linker på AVG fra malwaredomainlist, kjør den mot Avira eller Avast og du kan se AVG sliter endel mer enn andre.

 

For deg anbefaler jeg

- Microsoft Security Essentials (få instillinger)

- Malwarebytes

- Clearcloud DNS ( om du ikke er aktiv innenfor hacking miljøet)

 

Mener at Hitmanpro bruker PrevX sin motor :). Du burde anbefale det som betal vare :)

Lenke til kommentar

Forresten det at du skal ta utgangspunkt fra AV-Comperatives er horribelt. G-data er et horribelt program med forferdelig HIPS. Dems signaturer er fantastisk men dem gir ikke god nok beskyttelse uten endel tredje parts programmer.

 

Ville heller anbefalt gode aktører som, Avast, Avira, MSE, Comodo.

Lenke til kommentar

for folk som kan ingenting om dette her er en slik veiledningstråd gull verdt, men du bruker svært sterke ord i din kritikk, cocopara. jeg har opplevd noe som er litt skummelt med comodo: klikk. skjønner ikke bæret, men nå da jeg startet det med maskinen gående virker alt som det skal. avg free har jeg brukt i mange år, zonealarm i snart ti år. det har stort sett gått greit. jeg bruker forresten ikke dns-beskyttelsen til comodo, da jeg synes det er litt skummelt å legge all trafikk på deres servere.

Lenke til kommentar

Forresten det at du skal ta utgangspunkt fra AV-Comperatives er horribelt. G-data er et horribelt program med forferdelig HIPS. Dems signaturer er fantastisk men dem gir ikke god nok beskyttelse uten endel tredje parts programmer.

 

Ville heller anbefalt gode aktører som, Avast, Avira, MSE, Comodo.

Du rakker stadig ned på G Data uten å vise til noen troverdige kilder. Har du i det hele tatt prøvd det?

 

Jeg har brukt G Data siden tidlig i vår, og det fungerer utmerket. Har byttet ut NOD32 på flere maskiner med G Data hvor G Data finner drit som NOD32 ikke har detektert, og den har fjernet det uten problemer. Har også brukt G Data boot cd til å renske infiserte maskiner med og det fungerer i allefall utmerket.

 

Anbefales på det sterkeste, både Bitdefender og Avast sine motorer er bra, og denne bruker begge hvilket jo selvsagt går litt utover ytelse, men på en ny pc er det ikke nevneverdig merkbar forskjell til NOD32.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forresten det at du skal ta utgangspunkt fra AV-Comperatives er horribelt. G-data er et horribelt program med forferdelig HIPS. Dems signaturer er fantastisk men dem gir ikke god nok beskyttelse uten endel tredje parts programmer.

 

Ville heller anbefalt gode aktører som, Avast, Avira, MSE, Comodo.

Du rakker stadig ned på G Data uten å vise til noen troverdige kilder. Har du i det hele tatt prøvd det?

 

Jeg har brukt G Data siden tidlig i vår, og det fungerer utmerket. Har byttet ut NOD32 på flere maskiner med G Data hvor G Data finner drit som NOD32 ikke har detektert, og den har fjernet det uten problemer. Har også brukt G Data boot cd til å renske infiserte maskiner med og det fungerer i allefall utmerket.

 

Anbefales på det sterkeste, både Bitdefender og Avast sine motorer er bra, og denne bruker begge hvilket jo selvsagt går litt utover ytelse, men på en ny pc er det ikke nevneverdig merkbar forskjell til NOD32.

 

 

Trenger ikke kilder. Deres troverdige kilder er korrupte som bare det. Om du hadde litt insikt, for eksempel og laste ned 15 skade vare engang i blant og testet programmet ville du sett at HIPS funksjonen i G-data ikke fungerer som de fleste andre. Den er svak når den fjerner skade vare og G-data stoler på dems signaturer noe som blir mer og mer vanskelig i disse dager.

 

Det er ikke troverdig at G-data har funnet noe Eset ikke har funnet, grunnen til dette er at disse såkalte programmene som ESET ikke ville funnet, ville gitt deg en intrykk av at du var infisert. Eller blitt funnet på en nær oppdatering. Du har vel ikke tenkt på at siden G-data kjører Bitdefender sin motor så har den endel Falske positiver :)?.

 

Sjekk youtube, last ned en VM, test en haug med linker uten problemer, gjør dette over tid, du vil nok se at G-data har fantastiske signaturer, men forferdelige HIPS.

Lenke til kommentar

Jeg kan iallefall konstatere at DU ikke er troverdig. Skulle jo nesten tro du hadde eier-interesser i ESET siden du på død og liv skal forsvare de så iherdig. Jeg har forøvrig VELDIG mye mer tiltro til AV-Comparatives enn deg og youtube som kilder.

 

Nod32 har vært utrolig bra i mange år, men siste året nå har de tapt seg enormt! Jeg håper virkelig at de vil komme sterkere tilbake, men enn så lenge velger jeg et bedre system.

 

Kan legge til at jeg rensker opp i virus ukentlig forskjellige steder (som endel av jobben min) og vet svært godt hva false positives er. Vi har brukt Nod32 i mange år, men skiftet over til G Data da Nod32 rett og slett ikke er bra nok lenger :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så du har tiltro til et par shit kids som tar betalt for tester og som kan lett fabrikere deres resultat?. I tilleg til og ikke ta hensyn til hvordan malwaren oppfører seg om den blir "missed?".

 

Stol heller på youtube (men ikke bare 1 tester) dem tar utgangspunkt på hvordan malwaren oppfører seg selv om den blir missed og viser hvordan programmer klarer seg MOT NYERE trussler og ikke 10 år gamle.

 

Det at deres bedrift har byttet til G-data forstår jeg ikke. Det finnes mye bedre løsninger der ute, jeg har sagt at G-data har fantastiske signaturer men et horribelt HIPS system. Det klarer ikke og nøytralisere virus godt nok og kan slite hardt på systemet

Lenke til kommentar

@ cocopara:

 

Nå er jeg lei av alle dissa "youtube filemene mine ditt youtube filemene mine datt" Du har aldri linket dem når vi spørr om kilder, EVER.

 

Hva skjer med det? Er du redd for at vi skal ta deg mindre seriøst? Du virker ikke et spor mer seriøs når du bare sier "youtube filmene jeg ser på"

 

"Så du har tiltro til et par shit kids som tar betalt for tester og som kan lett fabrikere deres resultat?."

Har DU tiltro til noen Shit kids som legger ut youtube filmer men bruker bare litt gjennomtenkte settninger og avanserte orb for å virke smartere slik at du skal tro de bedre slik at selskapene får flere kjøpere og de tjener penger?

 

Virker som om du prater mer om reviewene du ser på en de du kritiserer.

 

og forresten dette med hitman pro, skjer med at den bare skanner C:/?

og nei "det er der virus oftest holder til" holder ikke.

 

Skrevet halvt trøtt og med vondt i hue, skrivefeil og noen non-sense settninger medfølger!

Lenke til kommentar

Hos meg er det betalsikkerhetspakkene som gjelder: Eset Smart Security, siste versjon av Norton 360 eller NIS og Kaspersky Internet Security. En av disse produktene er de eneste jeg stoler på, selv har jeg snart i 2 år brukt Norton 360. Gratisalternativene holder jeg meg langt unna, orker ikke det evige usikkerheten med å sjekke om programvaren har siste versjon eller om det virkelig har de siste virusdefinasjonene.

 

Med Norton 360 som beskyttelse, gratisversjonen av Malwarebytes som ekstra scanner og Kaspersky Rescue Disk på CD eller minnepenn som ekstra sikkerhet hvis det helt fatale skjer så føler jeg meg ganske så trygg.

 

Hos mine venner og arbeidskoligaer pleier jeg å anbefalle de å kjøpe full sikkerhetspakke eller gå for den løsningen som internettleverandøren eller nettbankleverandøren deres tilbyr.

 

Hvis mine venner og arbeidskamerater av en eller annen grunn(f.eks. dårlig hardware) må bruke et gratis alternativ så pleier jeg å anbefale dem MSE, Avast! eller Panda Cloud Antivirus.

Endret av Kamelot
Lenke til kommentar

Ser dere anbefaler avg, malwarebytes og avast. Har noen en trygg link til en av disse?

Trenger også combofix.

 

Burde jeg avinnstallere norton protection center etter jeg har lasta ned feks AVG?

 

Kan anbefale Nod32, er et veldig godt antivirusprogram som ikke maser og gneger om at det må oppdateres el. Det er et betal program, men det er verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...