Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2


Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105082

Tracking Cookies er ikke farlig, og burde heller ikke bli sett som spyware. Når du logger deg inn på en tjeneste f.eks, og nettleseren din spør deg om du vil at passordet skal bli husket. Hvis du trykker at du vil at passordet skal blir lagret, så blir det også lagret en cookie, eller informasjonskapsel på norsk, på din maskin. Så neste gang du skal logge den inn på den tjenesten, så vil informasjonkapselen åpnes, og du slipper å skrive inn passordet ditt. Det er helt ufarlig, selv om enkelte anti-spywareprogrammer finner de. De gjør ingen skade, og kan heller ikke stjele din identitet.

 

Det går ikke ann å unngå å gå informasjonkapsler, da det alltid vil lagres noen på din maskin, enten du vil det eller ikke. For å fjerne de, så er det bare å kjøre en runde med CCleaner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tracking Cookies er ikke farlig, og burde heller ikke bli sett som spyware. Når du logger deg inn på en tjeneste f.eks, og nettleseren din spør deg om du vil at passordet skal bli husket. Hvis du trykker at du vil at passordet skal blir lagret, så blir det også lagret en cookie, eller informasjonskapsel på norsk, på din maskin. Så neste gang du skal logge den inn på den tjenesten, så vil informasjonkapselen åpnes, og du slipper å skrive inn passordet ditt. Det er helt ufarlig, selv om enkelte anti-spywareprogrammer finner de. De gjør ingen skade, og kan heller ikke stjele din identitet.

 

Det går ikke ann å unngå å gå informasjonkapsler, da det alltid vil lagres noen på din maskin, enten du vil det eller ikke. For å fjerne de, så er det bare å kjøre en runde med CCleaner.

Hva med å legge dette til i første posten din? :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hallo

 

På brannmurtesten http://www.matousec.com/projects/firewall-...nge/results.php så jeg nå at det ligger to versjoner av Online Armor; en gratis og en som koster penger.

 

1. Er det jeg som har vært lite oppservang, eller har det alltid vært to?

2. Hva er forskjellen mellom disse? Hva gjør betal-versjonen bedre (les: sikrere)?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Vel, ja folk får jo fjernet alt når de bruker disse verktøyene, men det krever at en "ekspert" kan se over loggene, og fortelle deg hvordan det ser ut. Dette er den sikreste metoden, men vi har ikke resurser nok til at hver person skal legge ut rutinemessige logger hver uke/måned...

 

CCleaner: Dette programmet bør du bruke en gang i uken. Det gjør ingen ting med sikkerheten, men gjør generelt pc-en din raskere.

 

SAS (eller MBAM): dette er nok det beste antispyware-programmet du får gratis. Du bør uten tvil kjøre dette ofte, og du kan fint bruke programmet på egenhånd, helt til programmet forteller deg at du har fått spyware. I de fleste tilfeller vil SAS klare å fjerne alt malware, men for å være sikker bør du følge veiledningen til norbat, og poste loggene her.

 

ComboFix: Dette er et veldig kraftig verktøy, og ved feil bruk vil det kunne gi katastrofale konsekvenser. Ikke bruk Combofix før du lærer deg å lage CFScript (som du ser at vi gjør i en del tråder). Ja, Combofix fjerner en del malware automatisk, men det er ikke grunn nok til å bruke det. Combofix er først og fremst lage for å lage en logg som skal analyseres, og det at den i tillegg fjerner litt malware, bør du bare se på som en "bonus".

En annen ting, er at dette programmet oppdateres ofte, og programmet har ingen automatisk oppdateringsfunksjon. Dette vil gjøre at du etterhvert får en utdatert versjon av Combofix. Når vi hjelper brukere, avslutter vi alltid med å be brukeren avinstallere combofix (start->kjør, skriv: combofix /u). Dette gjør vi for å sikre at neste person som skal hjelpe brukeren (i en senere anledning), vet at han jobber med en oppdatert Combofix-versjon.

 

HijackThis: Mye det samme som Combofix. HijackThis gjør ingenting med maskinen din uten at du fjerner/fikser linjer. Og fikse linjer må du ikke begynne med på egenhånd hvis du ikke har nok erfaring. Samme gjelder også her m.t.p oppdatering, men HijackThis oppdateres ikke så ofte som Combofix, så det er ikke like viktig...

 

 

Passer du på å ha et godt antivirusprogram, brannmur og antispyware-program, vil du kunne beskytte deg mot det aller meste av malware ;)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Har sett SAS anbefales over adaware her i tråden og at adaware ikke er like bra som det en gang var. Men nå har jeg brukt SAS siden jeg først leste i denne tråden uten og funnet nesten noen ting, installerte idag adaware igjen og fant 27 detections med en gang. (riktig nok bare cookies da)

 

Har også gått tilbake til avg8 fra avira ettersom avira var litt knotete, Avira detekterte en fil på pc'en som jeg visste var okey, så nå den spurte meg så valgte jeg ignorer og at den var en trygg fil. Men avira ville ikke slutte for det å bare fortsatte og spør om og om igjen, ennå jeg valgte at den var trygg. Pluss reklame og no dårlig forklaring ang en eller annen random serial key under innstalasjonen.

Lenke til kommentar

Du kan da ikke påstå at adaware er bedre enn SAS bare fordi den finner noen helt ufarlige filer som SAS ikke fjerner?

 

Lurer igrunn også på hvordan én bestemt fil i Avira kan godkjennes for godt...

 

Reklamen på Avira kan du fjerne hvis du ønsker.. Men for all del, begge antivirusprogrammene er gode, så å velge AVG er ikke noe dårlig valg hvis det er det du liker best...

Lenke til kommentar

Ja kan SAS kan sikkert være bedre, jeg har ikke slettet SAS eller noe for det om eller mener at det er dårlig. Er ikke så veldig satt inn i akkurat det, jeg har bare SAS på bakgrunn av det som står i denne tråden. Tenker jeg bare bruker adaware til å supplementere SAS.

 

Ang avira, hvordan skrur man av reklamen ? Trodde reklamen var prisen for gratis versjonen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Ser ikke Panda Antivirus på listen din over antivirus program. Dette er kåret til verdens beste (ifølge sjefen min når eg jobber på et pc verksted)

Bruker dette selv og syns det er veldig bra :thumbup:

 

Fordi jeg ikke kan liste opp alle antivirusprogrammer, siden det finnes ekstremt mange merker. Og det at Panda er kåret til verdens beste, er selvfølgelig ikke sant. Eller, et magasin kan selvfølgelig ha gitt Panda den prisen, men i virkeligheten så er jo det bare reklame. Men igjen, Panda er ikke noe dårlig alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bruke et gratis alternativ til antivirusprogram på min fars PC da han ikke bruker den så fryktlig mye. Spørsmålet mitt til ekspertpanelet blir da:

 

1. Hvilken gratisversjon er den beste etter deres mening?

2. Beskytter den gratisversjonen like godt mot virus som den betalte?

 

PCen er av den nyeste sort med Vista x64 og kommer til å bruke Vista sin brannmur.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

1. Avira Antivir Free er etter min mening det beste alternativet. Bruker utrolig lite ressurser, oppdateres hver dag, og scorer høyest nesten hele tiden hos f.eks. www.av-comparatives.org

 

2. Avira Antivir free bruker samme database som den betalte versjonen, men du får f.eks. ikke full speed på oppdateringer. De som har betalt versjon får bruke raskere servere. Eller så kommer den opp med et reklame vindu nå og da, men det kan lett slåes av.

 

http://www.wikihow.com/Remove-the-Popup-Ads-in-Avira-Antivir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...