Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2


Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Når jeg sitter å leser gjennom 8 sider en varm vårdag, så ble jeg plutselig litt usikker på om det hadde blitt noen forandringer etter oppdateringer. F.eks ang rootkit i Avira Antivir free. Men for folk med litt mer konsentrasjon og datakunnskaper enn meg tror jeg det er tydelig nok:) Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, hva med å føye til "anbefalt oppsett" i førsteposten?

 

Fresh Prince skrev en gang:

 

Og det du sier at man får valget om å velge det man synes høres best ut, er best mener jeg. Hvis jeg skriver 'velg dette programmet, det er best', så vil det skape diskusjoner. Tro meg, jeg har opplevd en del på forumet her, om hvilke programmer som er best..

 

Så med mindre han har endret meningen det siste året, tviler jeg på at dette blir, eller?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Er på en måte enig med deg i at slikt fort kan bli diskusjoner (særlig blant spyware som vi ikke har noen tester å vise til). AV og FW er jo greit, siden vi på begge de har tester som støtter opp,

 

Men, ved å skrive "en god løsning kan være:"... istede for "den beste pakken du kan få, er:"... så sier du jo ikke direkte at det og det er best (så de som mener at Ad-aware er best, blir ikke for provosert), men samtidig gir det et lite hint til de som er på andre siden, og er helt blank på hva de skal velge.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-105082

Takk for ros. Er alltid flott å høre slik. Prøver så godt jeg kan. Men så må det også huskes at andre brukere her på forumet også har hjulpet, kommet med tips etc. :)

Lenke til kommentar
Vel, hva med å føye til "anbefalt oppsett" i førsteposten?

mitt "anbefalte oppset" er:

 

Formater alt som heter harddisker.

Installer windows xp.

Installer skjermkort drivere, nettverks drivere, limewire, Msn, Firefox, og andre programmer man bruker daglig.

 

Skru av firewall, gi F i og laste ned antivirus/antispyware/antialtmuligsøppel.

 

Resultat er : En feilfri maskin!. Du slipper nå oppdateringer av forskjellige "sikkerhets" program, du slipper og lese om alle de fææle virusene programmene stopper, pluss at du slipper den SINNSYKT treige oppstarten på grunn av alt som skal gjøres og startes.

Du slipper også at pc`n oppfører seg som en tulling hver gang du installerer noe nytt, pluss at den rett og slett blir mye, mye kjappere sånn gjevnt over :)

 

Tipper det er mange uenige her nå, men. Samtlige av folk jeg kjenner kjører med virusbeskyttelse, firewall og alt mulig. De har nyere hardware en meg, kjører med 1/2 harddisk(er) som er delt inn i 2 partisjoner. Jeg kjører med 4 harddisker delt inn i 8 partisjoner på tilsammen 1.1tb. Men, alikevell er min kjappere på oppstart, og under bruk.

Pluss at jeg slipper alt masett. Har ikke kjørt noe som helts sikkerhets programmer på de 3 årene jeg har hatt pc`n. Heller ikke hatt problemer med den. Og ikke kom og si at da er jeg heldig, for det er akkurat det samme med 4 andre pc`r i huset her. Som står på døgnet rundt, når alle er hjemme hvertfall :p

Lenke til kommentar
Vel, hva med å føye til "anbefalt oppsett" i førsteposten?

mitt "anbefalte oppset" er:

 

Formater alt som heter harddisker.

Installer windows xp.

Installer skjermkort drivere, nettverks drivere, limewire, Msn, Firefox, og andre programmer man bruker daglig.

 

Skru av firewall, gi F i og laste ned antivirus/antispyware/antialtmuligsøppel.

 

Resultat er : En feilfri maskin!. Du slipper nå oppdateringer av forskjellige "sikkerhets" program, du slipper og lese om alle de fææle virusene programmene stopper, pluss at du slipper den SINNSYKT treige oppstarten på grunn av alt som skal gjøres og startes.

Du slipper også at pc`n oppfører seg som en tulling hver gang du installerer noe nytt, pluss at den rett og slett blir mye, mye kjappere sånn gjevnt over :)

 

Tipper det er mange uenige her nå, men. Samtlige av folk jeg kjenner kjører med virusbeskyttelse, firewall og alt mulig. De har nyere hardware en meg, kjører med 1/2 harddisk(er) som er delt inn i 2 partisjoner. Jeg kjører med 4 harddisker delt inn i 8 partisjoner på tilsammen 1.1tb. Men, alikevell er min kjappere på oppstart, og under bruk.

Pluss at jeg slipper alt masett. Har ikke kjørt noe som helts sikkerhets programmer på de 3 årene jeg har hatt pc`n. Heller ikke hatt problemer med den. Og ikke kom og si at da er jeg heldig, for det er akkurat det samme med 4 andre pc`r i huset her. Som står på døgnet rundt, når alle er hjemme hvertfall :p

 

Klart det har mye å si hvordan man behandler maskina også. Nettvett er nok det viktigste når det gjelder surfing. Men jo jeg vil påstå at du har vært heldig. Det er lett å være uforsiktig, og det er også noen sider som gir deg malware uten at du er klar over det. Dessuten kan det jo hende at du har malware på maskina di, uten at du vet om det selv. De beste virusene/keyloggerene etc. er de du ikke legger merke til, og som kan logge hva du driver med i åresvis. Det er nettop derfor det er greit med antimalware-program ;)

 

Jeg tviler litt på at trådstarter kommer til å sette opp anbefalt oppsett. Oppgaven vår er ikke å markedsføre bestemte programmer (noe vi vil gjøre ved å sette opp bestemte anbefalinger). Dessuten har han skrevet følgende på et tilsvarende spørsmål fra meg:

 

Hvis jeg skriver 'velg dette programmet, det er best', så vil det skape diskusjoner. Tro meg, jeg har opplevd en del på forumet her, om hvilke programmer som er best..

 

Dessuten tviler jeg på at noen av de som er aktive på denne delen av forumet, noen gang vil følge din anbefaling med å reformatere... Dette er alltid siste utvei. Hvorfor? Det sparer de infiserte persjonene med mye arbeid med backup, tap av programmer/spill, og ikke minst tid...

Å ikke ha antimalware-program kommer nok heller ikke til å bli anbefalt. Det du sier med at det har gjor pc-en treg: antivirusprogrammer har forandret seg mye opp gjennom de siste årene, og det er stor variasjon på kvalitet og resursbruk...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Hvorfor siterer du meg? Jeg har da ikke sagt at reformatering er det beste?

 

Tok du bare feil med siteringen eller? Bare skjekker. :)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

He he, nå tror jeg du må ut å trekke frisk luft igjen Fresh Prince, sitatet var ifht dette med å markedsføre bestemte programmer. Altså setningen over sitatet, er den som har sammenheng med sitat av deg, og hadde ikke noe med formatering å gjøre, slik jeg forstår innlegget til r2d290 i alle fall. ;)

 

Vedrørende din anbefalning Kjetil_90, så passer den neppe veldig godt inn i kategorien sikkerhet. Med mindre du mener man faktisk er tryggere uten noe form for sikring da...

Det kan dog være et tips med tanke på høyest mulig ytelse av maskinvare, og jeg har selv maskiner her som av forskjellige grunner kjører helt uten sikkerhet fra tredjepartsprogrammer. Men en ting er hva jeg selv gjør, noe annet er å generelt anbefale noe sånt. Jeg vil ikke anbefale noen av de jeg hjelper med data og ikke har noe beskyttelse.

Jeg ser i prinsippet på dette omtrent som å bruke bilbelte, eller hjelm på motorsykkel. Man kan påvirke risikoen i stor grad selv, men total kontroll har man sjelden eller aldri, og skulle man være uheldig er det ingen garanti selv om man er beskyttet, men det minker risikoen for skade. At 95% av de som bruker bilbelte tilbringer et helt liv med dette på uten å faktisk få bruk for det er liksom ikke noe bevis for at belte/hjelm er unødvendig.

 

Så når jeg da velger å bruke noen av mine maskiner uten beskyttelse/antivirus osv er det en bevisst kalkulert risiko, dels tror jeg at jeg er relativt flink til å styre unna problemer, og dels anser jeg fordelene med å slippe sikkerhetsprogrammer på disse maskinen som større enn konsekvensene det får hvis jeg er uheldig. Og jeg er forbredt på å måtte ta de konsekvensene. På min daglige surfe/arbeidsmaskin bruker jeg Avira, og Vista med UAC påskrudd og kan ikke si jeg plages noe av det. Som det ble nevnt så har ting også endret seg siden vi hadde P3 med Norton Internetsecurity som la beslag på 50% av maskinresursene, og 50% av tiden til brukeren.

 

Men du må jo selvsagt gjøre som du vil, men som råd til folk flest syns jeg det er dårlig. ;)

Lenke til kommentar
Vel, hva med å føye til "anbefalt oppsett" i førsteposten?

mitt "anbefalte oppsett" er:

 

Formater alt som heter harddisker.

 

Jeg tviler litt på at trådstarter kommer til å sette opp anbefalt oppsett. Oppgaven vår er ikke å markedsføre bestemte programmer (noe vi vil gjøre ved å sette opp bestemte anbefalinger). Dessuten har han skrevet følgende på et tilsvarende spørsmål fra meg:

Hvis jeg skriver 'velg dette programmet, det er best', så vil det skape diskusjoner. Tro meg, jeg har opplevd en del på forumet her, om hvilke programmer som er best..

 

Dessuten tviler jeg på at noen av de som er aktive på denne delen av forumet, noen gang vil følge din anbefaling med å reformatere... Dette er alltid siste utvei. Hvorfor? Det sparer de infiserte persjonene med mye arbeid med backup, tap av programmer/spill, og ikke minst tid...

Å ikke ha antimalware-program kommer nok heller ikke til å bli anbefalt. Det du sier med at det har gjor pc-en treg: antivirusprogrammer har forandret seg mye opp gjennom de siste årene, og det er stor variasjon på kvalitet og resursbruk...

Hvorfor siterer du meg? Jeg har da ikke sagt at reformatering er det beste?

 

Tok du bare feil med siteringen eller?

He he, nå tror jeg du må ut å trekke frisk luft igjen Fresh Prince, sitatet var ifht dette med å markedsføre bestemte programmer. Altså setningen over sitatet, er den som har sammenheng med sitat av deg, og hadde ikke noe med formatering å gjøre, slik jeg forstår innlegget til r2d290 i alle fall. ;)

Les dette :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...