Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2


Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

He he, nå tror jeg du må ut å trekke frisk luft igjen Fresh Prince, sitatet var ifht dette med å markedsføre bestemte programmer. Altså setningen over sitatet, er den som har sammenheng med sitat av deg, og hadde ikke noe med formatering å gjøre, slik jeg forstår innlegget til r2d290 i alle fall. ;)

 

Vedrørende din anbefalning Kjetil_90, så passer den neppe veldig godt inn i kategorien sikkerhet. Med mindre du mener man faktisk er tryggere uten noe form for sikring da...

Det kan dog være et tips med tanke på høyest mulig ytelse av maskinvare, og jeg har selv maskiner her som av forskjellige grunner kjører helt uten sikkerhet fra tredjepartsprogrammer. Men en ting er hva jeg selv gjør, noe annet er å generelt anbefale noe sånt. Jeg vil ikke anbefale noen av de jeg hjelper med data og ikke har noe beskyttelse.

Jeg ser i prinsippet på dette omtrent som å bruke bilbelte, eller hjelm på motorsykkel. Man kan påvirke risikoen i stor grad selv, men total kontroll har man sjelden eller aldri, og skulle man være uheldig er det ingen garanti selv om man er beskyttet, men det minker risikoen for skade. At 95% av de som bruker bilbelte tilbringer et helt liv med dette på uten å faktisk få bruk for det er liksom ikke noe bevis for at belte/hjelm er unødvendig.

 

Så når jeg da velger å bruke noen av mine maskiner uten beskyttelse/antivirus osv er det en bevisst kalkulert risiko, dels tror jeg at jeg er relativt flink til å styre unna problemer, og dels anser jeg fordelene med å slippe sikkerhetsprogrammer på disse maskinen som større enn konsekvensene det får hvis jeg er uheldig. Og jeg er forbredt på å måtte ta de konsekvensene. På min daglige surfe/arbeidsmaskin bruker jeg Avira, og Vista med UAC påskrudd og kan ikke si jeg plages noe av det. Som det ble nevnt så har ting også endret seg siden vi hadde P3 med Norton Internetsecurity som la beslag på 50% av maskinresursene, og 50% av tiden til brukeren.

 

Men du må jo selvsagt gjøre som du vil, men som råd til folk flest syns jeg det er dårlig. ;)

hehe^^ Anbefaler det vell ikke, jeg gjør dette på grunn av ytelse, ikke sikkerhet. Har blitt keylogget før (wow), på 2 accounter, noe som helt sikkert skyldes mangel på beskyttelsesprogrammer. Men, det er en risk jeg er villig til og ta.

Men, så klart, har man mye viktige dokumenter i sammenheng med firmaer ol. så er sikkerhet en helt klar prioritering :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082

Blitt for mye Age of Conan i det siste. Beklager. :) Ser jo sammenhengen nå. Tror jeg må ha hoppet over en linje eller noe slikt.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Hei

Jeg er veldig noob på dette så..

Jeg lurer på: det står under "hvordan fjerne virus" at man skal scanne PCen med ulike programmer. er det allt?

Skal jeg bare scanne PCen? ikke no mer? hvis den finner noe skal jeg ikke "slette" det eller?

Bare scanne?

 

EDIT:

Jeg scannet just PCen med SUPERAntiSpyware.

Etterpå kom det opp: Tracking Cookie (14 itemes)

Hva vil det si? 14 spyware på PCen min? hvordan fjerne de? eller er det fjernet nå?

 

NY EDIT: tror jeg var litt rask med forrige EDIT

Da jeg trykket next fjernet programmet Det den hadde funnet.

Så det jeg nå lurer på er om det er "alt"?

Jeg har tenkt til å skaffe meg noen rutiner på virus å spyware.

Så den scanninga jeg just gjorde... holder den for spyware. si at jeg tar den scanninga 1 gang i måneden. Høres det greit ut?

 

En ting til. Er det bare spyware jeg skal scanne etter i min "nye rutine"?

Skal jeg scanne etter virus også? Når virus programmet kjører hele tia, trenger jeg å scanne da?

 

Takker for svar!

Endret av bfplayer
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Selvfølgelig skal du fjerne det programmet finner. Men jeg trodde alle skjønte det, og at jeg ikke trengte å skrive: "Skann PC'en og fjern det du finner". :)

 

Tracking Cookies er ikke noe farlig. Er ikke noe farlig å ha. Og hvis du skannet med SAS, og fjernet de, så er de borte, ja.

 

Ingen antispyware er helt 100 % sikre, men SAS er så og si det eneste antispywareprogrammet du trenger å ha på PC'en din. Selv om det ikke er helt sikkert at det finner alt av spyware, så vil det finne det aller, aller meste. Skanning hver uke, eller annenhver uke burde du gjøre. Gjerne "Quick Scan" hver uke, og "Complete Scan" annenhver. Er helt opp til deg selv.

 

SAS f.eks. finner mye mer enn spyware. Uansett, du burde også skanne med et antivirusprogram, da det kan være enkelte ting som SAS ikke finner og har i databasen sin, som et antivirusprogram har. Da antivirusprogrammer fokuserer på andre type "virus".

 

Selv om antivirusprogrammet kjører hele tiden, så er det greit å skanne for sikkerhetsskyld i ny og ned. :)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Ja, det burde dekke det meste, men du bør også vurdere å ha en god brannmur i tillegg. Comodo og Online armor er to du bør prøve (men ikke samtidig) og finne ut hva du liker best.

 

Du bør også en sjelden gang innimellom legge ut Combofix-logg og HijackThis-logg på forumet, så vi kan analysere og gi et mye bedre svar på om du har malware enn det antimalwareprogrammene klarer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Et nytt produkt er ute og klar til konkurranse sammen med de andre.

 

Kan trådstarteren, Fresh Prince, ta en titt på dette programmet? :)

 

Har lest at det programmet er veldig populært i Kina nå til dags.

 

Rising Antivirus er faktisk et veldig godt produkt, noe som er overraskende, siden det kommer fra Kina. Også derfor det er ganke populært i Kina. Har selv bare testet betaltversjonen, og det er imponerende. Vet ikke hvordan den er sammenlignet med gratisversjonen. Bruker lite ressurser, og oppdateres flere ganger per dag.

 

Hvordan er Comodo i forhold til ZoneAlarm? Er det veldig mye bedre? Er det vanskelig å sette opp og "holde styr" på ting?

 

Comodo er en del bedre enn ZoneAlarm Free. Betalt versjonen til ZoneAlarm er en del bedre enn gratisversjonen, men fortsatt ikke like god som Comodo. Comodo er veldig enkel å sette opp, og man kan selv stille Comodo til å spørre deg hvilke programmer som skal tillates, eller om Comodo skal styre seg selv, ved å følge dine "vaner", og logge hvilke programmer du bruker mest. Og vil da selv lage regler for deg, uten at du trenger å gjøre noe. Dette på selvsagt bli slått på, for default så spør Comodo hvilke programmer du vil tillate.

 

Det som også er imponerende med Comodo er jo Defence+. Det stopper filer og programmer til å kjøre, ved at Comodo skjekker hvordan programmet/filen oppfører seg.

 

Comodo skal få, eller har allerede (er ikke sikker, da jeg ikke har det installert akkurat nå), en funksjon som gjør at når et ukjent eller nytt program blir innstallert eller kommer inn på din maskin, så får du opp en statistikk hvor andre brukere av Comodo har stemt på om filen/programmet er trygt å tillate. Dette vil da hjelpe deg, hvis du ikke vet hva noe er.

 

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar
Avinnstallerte COMODO jeg, ble helt gal, og måtte slette driten før jeg klikka i vinkel. Den spør om absolutt ALT.

Var det brannmuren (firewall) eller defence+ som spurte om alt? Mange som blir gal på defence+ i starten, men den kan du jo godt deaktivere.

 

Alternativt, kan du prøve online armor hvis du ikke bruker vista.

Lenke til kommentar

Husker ikke helt nå, men det var noe som konstatn maste om ditt og datt. Den spurte om tillatelse bare den miste fil skulle forandres. Nå kjører jeg bare windows brannmuren, og dæven så deilig det er å slippe alt maset. Zone alarm var greit, men det var ALT for treigt, og låste pc'n hver gang det startet opp. Slike småting er nok til å få meg til å slette det tvert. Nod32 er greit, det maser så godt som aldri, skulle likt å hatt en matchende brannmur som maser minst mulig men som likevel ikke fungerer som ei sil.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Avinnstallerte COMODO jeg, ble helt gal, og måtte slette driten før jeg klikka i vinkel. Den spør om absolutt ALT.

Ta det rolig nå og slapp av.

Det finnes faktisk et ord som heter settings/innstillinger som man kan endre forskjellige konfigurasjoner på.

 

Følg mine steg for å slå av maset fra COMODO:

 

1. Åpne Comodo Firewall Pro --> Firewall --> Advanced --> Firewall behaviour settings --> Training mode.

 

2. Gjør det samme med Defence+ --> Advanced --> Defense+ Settings --> Training mode.

Da slipper du alt maset, hurra! :D

 

Men spørsmålet mitt er, er dette sikkert?

 

Beskytter Comodo Firewall Pro mot ondskapsfulle gjester når den står på training mode?

Lenke til kommentar
Avinnstallerte COMODO jeg, ble helt gal, og måtte slette driten før jeg klikka i vinkel. Den spør om absolutt ALT.

Det gjør den ikke,det går ann og se på innstillinger.

Comodo har et veldig bra forum som du kunne ha besøkt.

Viss det er for ille slå av defence+ da.

Brannvegg delen maser nesten aldrig.

 

Beskytter Comodo Firewall Pro mot ondskapsfulle gjester når den står på training mode?

Ja.

Ca.1 måned gå opp et niva og bli der.

 

My pendling files->pass på at det ikke er filer her.

Dette betyr at defence+ vil scanne dem ofte.

 

My trusted software vendor->legg til software du er sikker på.

 

En brannvegg skal spørre en i begynnelsen,lite når den har lært alt.

Brannvegger som som ikke spør hva er da vissten.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Kan gi det et forsøk hvis det beskytter like bra selvfølgelig, hvis ikke er det ikke mye vits i det. Men hadde det vært litt mer likt zone alarm på alarmene sine så hadde det vært greit, der gav man bare tillatelse til et program å innstalleres, og du hørte ikke noem er mas fra den. Mens comodo derimot spurte for hver fil som ble lagt inn, blalal vil opprette fil 1... blall vil opprette fil 2... legge inn registernøkkel, selv den minste detalj trenge det tillatelse til. Skulle jeg sittet å trykt tillat påhver slik henvendelse under innstallering av et program så hadde det tatt et par dager å fått det ferdig.

 

Det er ikek det at den ikke skal spørre, men den kan slippe til operasjonene en setup.exe trenger for eksempel, og ikke spørre og grave etter hver minste forandring den exe fila tar for seg.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...